Har en förkärlek till färsk grönpeppar

Jo, ny är jag på området. Började frossa i grönpeppar bara för ngt år sedan. 18 spänn var juh inget att oja sig över. Trodde att det var betydligt dyrare än så med tanke på hållbarheten.
Heh, exotiska jag berättade en "nyhet":) Gott är det iaf:thumbsup:

Tack för info!
Kan bara hålla med här. Började äta dessa i Thailand och har fortsatt köpa dessa i Asiatiska butiken. Köp 2 sa kärringen som sålde dom. Då gjorde jag det.

image.webp
Jan -16 så var det rätt årstid att besöka khaolak, jag fick med mig färsk peppar hem från SC trädgård.

Snyggt @Kycklingen !
Oavsett var man får denna magiska pepparn från så smakar den vansinnigt gott.
Under 2-3 veckor så fanns ingen grönpeppar på marknaden. Kanske lite klantigt att uttrycka sig så, men jag kände mig (utan att veta) som en heroinist utan droger dessa veckor.

Att peta ner grönpepparn (massor av det) i morteln o banka skiten ur den (så smaken kommer ut) med lite olja av valfri sort, vitlök, charlottelökar och naturligtvis chili. Bara att banka vidare. Salta med medhavd vanligt salt hemifrån eller medelhavs salt (sorry om jag nämner det men saltet här har en konstig bismak som inte faller min gom i smaken).
Detta är en bra grund till en marinad eller att pensla på köttet man grillar.

Snyggt @Kycklingen !
Oavsett var man får denna magiska pepparn från så smakar den vansinnigt gott.
Under 2-3 veckor så fanns ingen grönpeppar på marknaden. Kanske lite klantigt att uttrycka sig så, men jag kände mig (utan att veta) som en heroinist utan droger dessa veckor.

Att peta ner grönpepparn (massor av det) i morteln o banka skiten ur den (så smaken kommer ut) med lite olja av valfri sort, vitlök, charlottelökar och naturligtvis chili. Bara att banka vidare. Salta med medhavd vanligt salt hemifrån eller medelhavs salt (sorry om jag nämner det men saltet här har en konstig bismak som inte faller min gom i smaken).
Detta är en bra grund till en marinad eller att pensla på köttet man grillar.

Se där ja, gastronomiska och kulinariska färdigheter må jag säga. Men grilla grönpeppar, har du gjort det? Bränner ju direkt. Jag skulle nog grilla köttet först, skära det i tjocka skivor och hälla marinaden över köttet och en liten skvätt rödvinsvinäger i marinaden gör susen.

Se där ja, gastronomiska och kulinariska färdigheter må jag säga. Men grilla grönpeppar, har du gjort det? Bränner ju direkt. Jag skulle nog grilla köttet först, skära det i tjocka skivor och hälla marinaden över köttet och en liten skvätt rödvinsvinäger i marinaden gör susen.

Hmm, intressant. Att hälla marinaden efter grillningen. Det ska jag testa vi ett tillfälle.
Annars brukar jag låta köttet "gona" sig i marinaden (helst 24 timmar) för att sedan grilla. Pensla brukar jag sällan göra då oljan rinner ner i glöden så det börjar brinna, men det luktar så förbaskat gott.
Blanda ner en nubbe Jack Daniels o oljan så ska ni se grannarnas näsor över muren 555. Sätter enligt mig inte mycket smak men aromen är underbar!

För mig är mat inte bara det man stoppar i sig från talriken, det är hela processen med allt det innebär. Dofter är ngt jag har lite förkärlek till:). Att hälla resterna av marinaden på glöden lite då och då ger mina receptorer i näsan en tillfredställelse som heter duga:) Kan bara rekommendera om ni inte provat.

Tillbaka
Topp