Halsband vid förlovning?

Man1963

Nykomling
Hej
Har träffat en thailändsk kvinna via en datingsite och jag besökte henne i Thailand i december -22. Lite senare i år kommer hon hit till Sverige och ska besöka mig. Vi har då pratat om att förlova oss här i Sverige. Hon har sagt att traditionen i Thailand är att när man förlovar sig ska man förutom ringen också köpa ett halsband till kvinnan, helst guld då. Har sökt på nätet efter det och har inte hittat något. Stämmer det att halsband ingår i thailändska traditioner vid förlovning, eller är det något hon säger bara för att få ett halsband? Är lite fundersam. Någon som vet? Tacksam för svar, S.

Hej
Har träffat en thailändsk kvinna via en datingsite och jag besökte henne i Thailand i december -22. Lite senare i år kommer hon hit till Sverige och ska besöka mig. Vi har då pratat om att förlova oss här i Sverige. Hon har sagt att traditionen i Thailand är att när man förlovar sig ska man förutom ringen också köpa ett halsband till kvinnan, helst guld då. Har sökt på nätet efter det och har inte hittat något. Stämmer det att halsband ingår i thailändska traditioner vid förlovning, eller är det något hon säger bara för att få ett halsband? Är lite fundersam. Någon som vet? Tacksam för svar, S.
Länge sedan nu, men vi köpte ringarna och graverade dem i Thailand, sedan var vi på restaurang med hennes familj och där fick hon ett halsband - tror det kan ha varit på 2-3 bath. Ingen aning om alla gör på det sättet, men misstänker att det var någorlunda enligt regelboken.

Guldsmycken köper man inte i Sverige, utan det är det gula guldet på 23 karat som gäller för thailändskorna. ;)

Hej
Stressa inte, låt det ta den tid som behövs i relationen.
Långt ifrån om ni vet om det fungerar.

Låter lite offensivt från henne och kanske från familjen.

Har själv inte hört talas om detta.
När jag förlovade mig i Thailand var det bara en ring.

Hej
Finns en tråd att läsa här men varför ha så bråttom ni känner väl knappt varandra?

Vi köpte vare sig ring eller halsband inget som ens kom på tal, har inte sett vare sig svåger eller svägerska bära ring.
Sen ett tag efter vi gifte oss köpte vi ringar men för mig var mer min ide.
Något halsband aldrig hört talas om.
Sen hade jag väntat med vigsel, ingen stress, var tillsammans något år först.
Gifte mig på tok för snabbt gällande första äktenskapet här nere, hade jag avvaktat lite och lärt känna henne bättre hade det nog aldrig blivit nåt.
Tar mer än träffas par veckor för att se om man går ihop.
Andra tog nästan 2 år ihop innan vi gifte oss.

Snart blir nog buffeln sjuk åxå!!

För en gångs skull, så klockrent...
1675210728191.webp

Hej

Ser att Du sökt på nätet, förlovning halsband guld, pröva att skriva in "golddigger"....

Hej

Sökt på nätet men inte hittat, borde finnas massvis om det. Försök igen nykomling.

/ SatanG

Hej

Ja i Isaan finns absolut en tradition av att mannen ger sin kvinna en present vid förlovningen, förmodar att det är ungefär detsamma landet runt, det vanligaste är en ring, halsband eller pengar, tycker att det påminner mycket om vår svenska tradition vid förlovning.

Enligt traditionen ska mannen ta kontakt med kvinnans familj, be om lov att dom får träffas och umgås, om familjen säger ja får dom båda bli ett par och mannen förväntas ge sin flickvän en gåva som tecken på att han menar allvar och är seriöst intresserad av kvinnan, efter en förlovning följer bröllopet om dom båda trivs tillsammans.

Mvh isan lover

Jag och frugan träffades i Sverige. Ringar köpte jag naturligtvis men något krav på halsband hörde jag aldrig. Köpte dock ett i alla fall, när vi kom till Thailand första gången tillsammans. Förlovningen kom snabbt, efter 2 månader. Giftermål ett drygt år senare. Vi har varit ett par i 14 år nu så känslorna var rätt från första stund.

Hej

Ja i Isaan finns absolut en tradition av att mannen ger sin kvinna en present vid förlovningen, förmodar att det är ungefär detsamma landet runt, det vanligaste är en ring, halsband eller pengar, tycker att det påminner mycket om vår svenska tradition vid förlovning.

Enligt traditionen ska mannen ta kontakt med kvinnans familj, be om lov att dom får träffas och umgås, om familjen säger ja får dom båda bli ett par och mannen förväntas ge sin flickvän en gåva som tecken på att han menar allvar och är seriöst intresserad av kvinnan, efter en förlovning följer bröllopet om dom båda trivs tillsammans.

Mvh isan lover
Ja men det där börjas det nog växas ifrån mer och mer, tiden går och allt är inte som förr även om du tycks tro det.
Många Thai idag som träffas utan föräldrar inblandade.
Svågern och hans kärring har levt som sambos i 7-8 år och har barn.
Nä det har ändrat sig mycket runt om i landet...

Hej

Själv träffade jag min fru för 24 årsedan och då studerade hon fortfarande på Universitetet i Udon Thani, vi träffades av en slump och höll kontakt med varandra ett tag innan vi blev ett par. Jag åkte med henne hem till hennes familj i byn, fick be hennes föräldrar om lov att vi träffades, jag frågades ut ganska grundligt om vem jag var om jag menade allvar, var seriös och beredd att ta ansvar o.s.v, föräldrarna sa tillslut ja och vi fick nu träffa varandra öppet.

Efter detta blev det en förlovning där jag gav henne ett halsband och örhänge i guld, dock inga jättedyra saker, så var vi förlovade tills hon gick ut Universitetet och kunde åka med mig till Sverige och hon gillade att vara där, så vi gifte oss borgerligt där, sen började planeringen för bröllop i byn, mormor valde med hjälp av Buddha ut ett lämpligt datum, sen blev det ett stort bröllop för hela byn som höll på i flera dagar, en Sinsod betalades till föräldrarna och vi fick pengagåvor ifrån byborna, en fantastisk upplevelse som gav minnen för livet.

På den vägen är det.

Mvh isan lover

Traditionen är väl att man visar att man är seriös i ett förhållande om man köper guld till henne. Förlovning o thaistyle giftemål är viktigt. Detta om hon är från byn, om hon är från stan, oberoende med egen ekonomi kanske det inte finns sådana krav. Tanken är väl att om du dumpar henne så kan hon sälja guldet och hon tappar inte ansiktet om hon måste flytta hem till föräldrarna utan en krona på fickan.

Jag och frugan träffades i Sverige. Ringar köpte jag naturligtvis men något krav på halsband hörde jag aldrig. Köpte dock ett i alla fall, när vi kom till Thailand första gången tillsammans. Förlovningen kom snabbt, efter 2 månader. Giftermål ett drygt år senare. Vi har varit ett par i 14 år nu så känslorna var rätt från första stund.
Jag å frugan träffades på Asia Dating för ca 16 år sedan, fan vad tiden går fort! Men varje morgon så får man en varm kram när man åker till firman och det känns bra, ja att få en varm kram plus att man har en firma att åka till! :beer:

Jag å frugan träffades på Asia Dating för ca 16 år sedan, fan vad tiden går fort! Men varje morgon så får man en varm kram när man åker till firman och det känns bra, ja att få en varm kram plus att man har en firma att åka till! :beer:
Vem är det som ger dig en kram på firman? Nägon verkar uppskatta iaf att du jobbar 555

Hej

Mvh isan lover
Ungefär så för vår del också. Fanns inte på kartan att hon skulle åka till Sverige utan att vi var "förlovade", det hade familjen aldrig accepterat. Den svenska förlovningen med två ringar och en ring till kvinnan vid bröllop verkar vara OK. En del är väl "filmskadade" och tror att man skall fria med en stor diamantring, men det lämnar vi över till jänkarna.

Ungefär så för vår del också. Fanns inte på kartan att hon skulle åka till Sverige utan att vi var "förlovade", det hade familjen aldrig accepterat. Den svenska förlovningen med två ringar och en ring till kvinnan vid bröllop verkar vara OK. En del är väl "filmskadade" och tror att man skall fria med en stor diamantring, men det lämnar vi över till jänkarna.
Ja allt är olika, jag levde som sambo med båda dom fruar jag haft här nere innan vi gifte oss, ingen förlovning, tillslut blev det tur till amphoe och lite pappersarbete, inget halsband, guld eller sinsod i något av förhållandena.
Dom hade ej heller med sig brudkista som gammal svensk tradition kräver men min farsa accepterade det ändå, så det funkar det med......
Rätt oromantiska borgeliga vigslar......

Liknande trådar

L
Svar
10
Visningar
10 K
A

Tillbaka
Topp