Ha eller inte ha gasoltub inne i thaihuset

Har du någonsin hört om att en gasoltub har exploderat hemma hos någon?
Det farliga med gasol är om det läcker i ett litet utrymme ex en husvagn och nån sover där, ställ flaskan på utsidan och dra slangen genom väggen eller gör ett hål i väggen nere vid golvet så gasolen kan rinna ut, den är tyngre än luft.
Tänk att jag håller med dig otroligt, nu är det flera gånger redan. På allvar hur många smällat av gastub har detvarit i världen på sista tio åren. Inga som jag har sett. Svenskar ar ju ett folk med oöverenskommen säkerhetstänk, de vet inte men det skall finnas. Jag har gasol inne i köket och ventilation däe flaskan är.
Annars gasol måste kompletteras med induktion annars kan man inte koka med rigtigt låg värme, sjuda, så gasol o induktion är nödvändigt för en nordbo punkt.

Som sagt undrar varför de flesta stora kök även i storstäder har gas /Gasol , reglerar värmen helt fantastiskt snabbt;)

Tänk att jag håller med dig otroligt, nu är det flera gånger redan. På allvar hur många smällat av gastub har detvarit i världen på sista tio åren. Inga som jag har sett. Svenskar ar ju ett folk med oöverenskommen säkerhetstänk, de vet inte men det skall finnas. Jag har gasol inne i köket och ventilation däe flaskan är.
Annars gasol måste kompletteras med induktion annars kan man inte koka med rigtigt låg värme, sjuda, så gasol o induktion är nödvändigt för en nordbo punkt.
Ja nu har jag gasolkök i Sverige går bra att köra på riktigt låg värme.Ang litet utrymme med gasolflaska ,om den läcker kan det bli mindre syre 17% då är det illa tyvärr så upplever jag det

Ja nu har jag gasolkök i Sverige går bra att köra på riktigt låg värme.Ang litet utrymme med gasolflaska ,om den läcker kan det bli mindre syre 17% då är det illa tyvärr så upplever jag det
Handlar väl om hur litet rum du har , Finns väl ingen som är så korkad så man har flaskan i sovrummet ,samt stängd och tätad dörr , Sen har du explosionsrisk rätt syremättnad och en gnista så smäller det , men det gäller ju även tillex bensin

För min del känns det definitivt säkrare att ha flaskan inne i ett skåp. När flaskan värms så expanderar ju både den flytande och flyktiga gasen och trycket ökar. Detta skall säkerhetsventilen hantera om den fungerar, gör den inte det kan flaskan gå sönder. Oavsett var den står så se till att ha bra ventiler och slangar!

Som kuriosa.
Jag hade en kompositflaska gasol i bilen, ståendes i bilgaraget i Tallbohov, Jakobsberg när det startade en bilbrand där.
Bilbranden startad mittemot där jag stod och spred si i type hela garaget. Alla branddörrar fungerade inte.
Det intressanta trots att bin bil var urbränd. Gasolflaskan hade inte exploderat.
Säkerhetsventilen hade fungerat. Flaskan i sig var också delvis smält.
Jag litar alltså mer på gasol idag än förr. Men också jag rekomenderar samma säkerhet som i husvagnar. Ha gasoltuben ute. Dra kopparrör in genom väggen, anslut med gasolslang och ventiler för avstängning.

Tillbaka
Topp