Ha eller inte ha gasoltub inne i thaihuset

Vad jag har lärt mig är det nästan ingen risk att en godkänd ibc/flaska//tub för gasol ska explodera vid felaktigt hantering. Den största risken är när mindre volym blir blandad med rätt mängd luft i ett utrymme tex kök så kan huset jämnas vis marken. Vilket är en liten risk. För att minska risken för att gasol som är tyngre än luft ätt samlas vid golvet skall det finnas ventilation vid golvet i anslutning av spisen/gasbehållaren. Kan man sätta tuben utanför huset med ventilation så minskar man risken ytterligare. Själv kommer vi ha ventilation vid golvet bakom spisen och tuben i en liten låda utanför med ventilation. Gör man det då kan till och med svenska myndigheter godkänna det.
Tveksam på att en gasolflaska i ett kök räcker för att komma upp imellan LEL och HEL. För att det skall smälla där får nog huset brinna först och flaskan smälla ;) men skall finnas säkerhetsventil för det.
Sen Svenska myndigheter godkänner?
Finns gott om bostäder i Sverige med gasolledningar, inte bara en flaska.
Kompisen bor i lägenhet i Majorna alla lägenheterna i byggnaden har gasolledning direkt till bostaden.

Tveksam på att en gasolflaska i ett kök räcker för att komma upp imellan LEL och HEL. För att det skall smälla där får nog huset brinna först och flaskan smälla ;) men skall finnas säkerhetsventil för det.
Sen Svenska myndigheter godkänner?
Finns gott om bostäder i Sverige med gasolledningar, inte bara en flaska.
Kompisen bor i lägenhet i Majorna alla lägenheterna i byggnaden har gasolledning direkt till bostaden.
Säkerhetsventil var är den kanske i regulatorn kan man få en fingervisning om detta

Backventil heter det , ja , den sitter i samma del som tryckregulatorn ,sen kan man kopa till en lackindikator ,i alla fall fran Sverige som montetas pa slangen efter tryckregulatorn, den visar pa om tillex tandsakringen pa spisen lacker igenom, men stanger man huvudkranen pa flaskan sa ar det narmast "bulletproof "och det blir inte sakrare med nagot ,dessutom bast vid matlagning

El inne gasol ute så har man det bästa av två världar.
Det blir mycket värme och matos av matlagning också så satsa mera på uteköket.
Vi har det insynsskyddat så jag kan gå ut i kalsongerna men handen på hjärtat så använder jag micron mest.

Har just skaffat en gasolflaska och ställt den utomhus. På förmiddagen står den i skugga men framåt em lyser solen direkt på den i ca 5 tim.

Ni med erfarenhet; är det någon risk med att flaskan står i direkt solljus. Den blir lite varm, uppskattningsvis 60 gr , man kan inte hålla handen på....

/Torbjörn

Vi har vår tub i ett litet utrymme utanför köket.
I Serige har vi dom (2 st) i ett omgjort husvagns skåp för tuber. Fastsatt på väggen utanför köket.

20180422_105139.webp

Hej

Själva eldar vi med ved och träkol när vi lagar mat, men skulle vi ha haft gas så skulle den absolut ha förvarats utomhus, har stor respekt för gas och har sett flera bränder i Thailand som har startat med läckande gas, spruckna slangar o.s.v.

En gång på Koh Samet small det rejält på en resort när en kock skulle laga mat ute på altanen, när han tände small det och lågorna färgade taket svart på någon sekund, folk kastade sig ut så fort dom kunde, kocken rusade iväg när det brann, men en falang som var frukostgäst gick snabbt fram och stängde kranen till tuben.

Mvh isan lover

Hej

Själva eldar vi med ved och träkol när vi lagar mat, men skulle vi ha haft gas så skulle den absolut ha förvarats utomhus, har stor respekt för gas och har sett flera bränder i Thailand som har startat med läckande gas, spruckna slangar o.s.v.

En gång på Koh Samet small det rejält på en resort när en kock skulle laga mat ute på altanen, när han tände small det och lågorna färgade taket svart på någon sekund, folk kastade sig ut så fort dom kunde, kocken rusade iväg när det brann, men en falang som var frukostgäst gick snabbt fram och stängde kranen till tuben.

Mvh isan lover
Då bör man ju ha den nära där man lagar mat, vi lagar inne och har den bredvid.

Då bör man ju ha den nära där man lagar mat, vi lagar inne och har den bredvid.
Vi svenskar vill ju ha både livrem och hängslen. Det här en pseudodiskussion.
Klart man kan ha gasflaskan inne ni är ute och harvar. Det finns gasbilar var skall de ha gas någonstans? I en kärra bakom?
Gasflaskan är en av de minsta säkerhetsrisker i Thailand. Att gas smäller när man tänder utsläppt gas är ju självklart.
Se till att det är slangar och kopplingar som funkar.
Inte helskotta sätter man gasflaskan ute och slang in i huset. Vem går ut och stänger gasen varje gång, ojdå glömde det var ju svenskar på tråden. Annars ingen. :rolleyes:
Titta hellre på elen som har dragits till ert thaihus. Tror de flesta bränder startar p g a elfel.
Väx upp gas är säkert som allt annat bara man sköter det på rätt sätt. :cool:

Vi har våran under diskbänken i köket.
Själv ville jag göra hål i väggen och bygga ett litet förvaringsföråd bakom huset, men blev nedröstad;)
Kloka människor du har runt omkring. Annars har jag gasflaskan under bänken och i skåpet satte jag en ventil ut. Förstår att det är dumt men är ju svensk på rätt stor procenttal. :eek:

Sover du i köket?
Ska till å vara ett litet hus om en tub gasol ska sprida sig och komma upp över sängnivån. Olyckor som sker är i husvagnar och andra väldigt små utrymmen, har man hus och dessutom kanske sovrummen en trappa upp är det inget att vara rädd för.

Precis , gasol kväver i små utrymmen såsom husvagnar och en liten jaktkoja , gasolen är tumg och en femtonliters flaska kväver ingen i ett stort hus , däremot finns ju explosionsrisken ..
Men livet är farligt , hur många av er som skriver negativt om gasen är rökare , jag vet åtmindstånde en , att röka innebär säkerligen större risk för din hälsa än att ha en gasolflaska i köket
Hur många dör av gasol i Thailand varje år samt hur MåNGA DÖR AV RÖKNING SAMT INTAG AV ALKOHOL

Alla husvagnar jag har haft har varit utrustade med ej stängbar ventilation som ska göra att gas vid en mindre läcka "rinner" ut av sej själv och ventilationen har varit avsedd för ett högsta antal boende i vagnen.

Har våran på utsidan av rymlighetsskäl.
Klokt anser jag , sen är det som du tidigare skrev bara att stänga kranen på flaskan vid ev brand i slangen . Haft husvagn i många år , aldrig i Sverige sett någon explosion , men vet att Polarvagnens panna hade dålig tekniklösning som gjorde att uttrycket "Är du tänd på en Polarvagn myntades " Men att ha tuben utanför köket är nog klokt , vår står precis innanför ytterdörren med en evakuering från flaskbehållaren

Enda explosionen jag hört talas om va 2 polacker som försökte fylla gasolköket från en bilgas pumpstation

Det går utmärkt att göra om "bilgas pumpstationen" är Motorgas(LPG max 16 bar) men var det Fordonsgas(CNG max 230bar) då small det garanterat ordentligt.

Jag satt själv i samma tankar förrut att ha en tub inne, men vi beslutade att vi skippar det och kör med elspis i fall att tuben skulle explodera, men det kanske bara är jag som är nojjig :rolleyes:
Har du någonsin hört om att en gasoltub har exploderat hemma hos någon?
Det farliga med gasol är om det läcker i ett litet utrymme ex en husvagn och nån sover där, ställ flaskan på utsidan och dra slangen genom väggen eller gör ett hål i väggen nere vid golvet så gasolen kan rinna ut, den är tyngre än luft.

Tillbaka
Topp