Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varierar nog en hel del så går inte säga ett pris.Vad kostar en gymnasieutbildning i Thailand ?
Varierar nog en hel del så går inte säga ett pris.
Finns ju rena Thai gymnasium och internationella, sen beror det ju på inriktning, så du får börja med att kolla runt efter gymnasium i området du tänkt dig och inriktning.
Kan säkert variera från typ 25.000 baht om året till över 1 miljon baht om året.
Ja på Regent här i Pattaya kosta gymnasiet 700.000 baht om året.Hej
Stämmer, det blir lite som frågan hur långt är ett snöre.
Den familj vi besökte igår har barnen i en privatskola och där kostar det 100 000 baht per termin, då är ungefär hälften av ämnena på engelska och engelskalärarna falanger.
Men det finns precis som du säger både billigare och betydligt dyrare alternativ.
Mvh isan lover
Ja på Regent här i Pattaya kosta gymnasiet 700.000 baht om året.
Rugby school 800.000.
Dom är inriktade på att ta dig vidare till universitet, vet inte vad för om dom har någon yrkesinriktning att välja på.
Sen finns det ju flera vanliga gymnasium, Aksorns tekniska bla här i området men dom har jag ingen priskoll på..
Själva kallar dom det högskola, men i Svenska mått tror jag nog mer på gymnasium för går direkt från grundskolan och in där.
Undrar om sånt med köpta betyg förekommer i Sverige också. När man läser på ingenjörernas specialtidsskrift Ny Teknik så undrar man ibland. Många kommentarer är så överdrivna så man undrar om de har köpt sina examina. Till och de som överdriver mest här på Thaisnack skulle bli avundsjuka.Hej
Sen finns det ju problem med detta också när pengar styr barnens framtid och utbildning betalas privat, jag har förstått att föräldrar med pengar kan köpa sig godkända betyg redan innan terminen har påbörjats, det brukar tydligen kosta ungefär lika mycket som terminsavgiften att köpa sig en garanti för godkända betyg som leder vidare till det universitet föräldrarna har valt.
Enligt lärare jag har talat med är detta ett stort problem eftersom det inte är dom som egentligen är bäst, mest motiverade och som har störst förutsättningar som går vidare, det blir istället den som kommer ifrån rätt familj och har mest pengar, detta system leder i slutändan till att barn till rika kan gå hela vägen och sluta med en examen ifrån landets bästa universitet trots att dom kanske inte ens har varit närvarande speciellt mycket eller skulle ha fått någon examen.
Sen går dessa via sina köpta betyg och examen vidare ut i yrkeslivet, är garanterade toppjobb med höga löner utan att på något vis ha förtjänat detta eller ha kompetensen för det jobb dom sedan får, detta är enligt dom lätårare jag talade med väldigt negativt för landet.
Ett annat intressant fenomen är att tjejer är så mycket mer motiverade i skolan än killarna, i Thailand sägs 9 av 10 motiverade elever vara tjejer, bara 1 på 10 är kille, något att fundera över, enligt dom lärare jag har talat med finns det flera orsaker till detta, det är liksom mer ok att killar busar, struntar i läxor, sysslar med roligare saker än skolan, dom skäms bort mer o.s.v, medans tjejerna förväntas ta ansvar, vara fokuserade och prestera bra.
I västvärlden sägs dessa siffror vara mer att 6 av 10 motiverade elever är tjejer, medans bara 4 av 10 pojkar är det, men här är ändå det ändå lite jämnare mellan könen.
Den familj vi besökte igår vars äldste son vill bli flygmekaniker presterar inte tillräckligt bra i sin privatskola, han tillhör dom sämre och betygen kommer inte att räcka till, så hans familj som har det hyfsat ställt utan att vara riktigt rika räknar med att dom snart kommer att få börja betala för varje termin för att få honom godkänd, sånt är systemet.
Mvh isan lover
Undrar om sånt med köpta betyg förekommer i Sverige också. När man läser på ingenjörernas specialtidsskrift Ny Teknik så undrar man ibland. Många kommentarer är så överdrivna så man undrar om de har köpt sina examina. Till och de som överdriver mest här på Thaisnack skulle bli avundsjuka.
Hej
Själv tror jag att detta har varit väldigt ovanligt historiskt sett i Sverige, men med införandet av privatägda och vinstdrivande friskolor ökar nog risken för detta betydligt.
Jag talade nyligen med en Engelskalärare ifrån London, han har fru och två barn i Thailand, även han var väl medveten om systemet här i Thailand och han sa sig också vara beredd att betala för att säkerställa att barnen kan gå vidare hela vägen.
Mvh isan lover
Förstår honom. Speciellt om risken är att barnen inte får rättvisa betyg om han inte betalar. Skulle vara surt om ungarna fick sämre betyg än de förtjänar på grund av sur lärare.Hej
Själv tror jag att detta har varit väldigt ovanligt historiskt sett i Sverige, men med införandet av privatägda och vinstdrivande friskolor ökar nog risken för detta betydligt.
Jag talade nyligen med en Engelskalärare ifrån London, han har fru och två barn i Thailand, även han var väl medveten om systemet här i Thailand och han sa sig också vara beredd att betala för att säkerställa att barnen kan gå vidare hela vägen.
Mvh isan lover