Glasnudelsallad

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Finns här någon som har recept på en vanlig glasnudelsallad?
Kokar man nudlarna och sen låter dom kallna eller ska nudlarna ligga i blöt i vanligt kranvatten först?
Tack på förhand :wai:

Frugan säger att nudlarna skall kokas först, ca 10-15 minuter beroende på sort. Sen kan man blanda i t ex fläskfärs, korv, räkor, bläckfisk eller vad man har hemma. Därefter morötter, tomater och gul lök samt vitlök. Och chilli efter behag förstås, gärna starkt. Vill man ha den lite sur - tillsätt lime.

Dessutom ett tips från frugan - fråga din svägerska! ;)

Tackar tackar varsin karma är levererad.

Berralund, jag tänkte inte så långt. Jag blev så sugen nu på lunchen när jag såg glasnudlarna ligga i skafferiet och tänkte att det måste jag fixa till fredags kvällen. Lite shopping först bara sen så :).

"Kycklingen " sa:
Tackar tackar varsin karma är levererad.

Berralund, jag tänkte inte så långt. Jag blev så sugen nu på lunchen när jag såg glasnudlarna ligga i skafferiet och tänkte att det måste jag fixa till fredags kvällen. Lite shopping först bara sen så :).

Glöm.nu inte o ha i lime o chilli.me.

Nä, det ska jag inte glömma, torkad chilli har jag hemma men lime måste jag köpa.
Eller ska det vara färsk chilli?

"Kycklingen " sa:
Nä, det ska jag inte glömma, torkad chilli har jag hemma men lime måste jag köpa.
Eller ska det vara färsk chilli?

Du kan ha båda två om du vill, Kycklingen, den färska för att få lite färg i salladen och torkade för styrka... :thumbsup: :thumbsup:

"Berralund " sa:
Frugan säger att nudlarna skall kokas först, ca 10-15 minuter beroende på sort. Sen kan man blanda i t ex fläskfärs, korv, räkor, bläckfisk eller vad man har hemma. Därefter morötter, tomater och gul lök samt vitlök. Och chilli efter behag förstås, gärna starkt. Vill man ha den lite sur - tillsätt lime.

Dessutom ett tips från frugan - fråga din svägerska! ;)

Inte för att vara taskig mot svägerskan men enligt henne är din fru bättre på att laga mat än henne. Svägerskan är ok på att laga med lite hjälp från olika påsar som är i köpta men din fru lagar maten från grunden utan den hjälpen. :thumbsup:

"Kycklingen " sa:
Inte för att vara taskig mot svägerskan men enligt henne är din fru bättre på att laga mat än henne. Svägerskan är ok på att laga med lite hjälp från olika påsar som är i köpta men din fru lagar maten från grunden utan den hjälpen. :thumbsup:

Haha, lite självinsikt är aldrig fel. Visst är jag lyckligt lottad, men hon klarar säkert av detta.

Fasen, nu blev jag förbaskat sugen på denna favorit så jag får väl försöka tjata till mig lite smaskens phet phet imorgon kväll. Hon har pratat om Suki, men det går kanske att ändra.

Koka upp max 1 minut sen ner.i kallt vatten men behövs inte men blir mindre klistrig om ja så ska förklara om du doppar ner den in kallt vatten

Hoppas ni förstår.knappt så jag gör det själv ;)

"glimten66 " sa:
Koka upp max 1 minut sen ner.i kallt vatten men behövs inte men blir mindre klistrig om ja så ska förklara om du doppar ner den in kallt vatten

Hoppas ni förstår.knappt så jag gör det själv ;)
Då håller min fru med :D

Kungen av nudlar, doppar dom nån minut i kokande vatten sen sköljer jag i kallt vatten. Smaksättningen är en smaksak men jag måste alltid ha fisksås och sesamolja i tillsammans med dom andra ingredienserna!

Tillbaka
Topp