Get insured or get out.

Hur funkar det ?? Kan du inte dela med dig av denna kunskap , jag menar jag har en fastighet på gång nu som skall köpas enbart av vinstintresse ... kan vara intressant att veta hur man gör bland "de stora pojkarna "

Hej

Jag vill absolut inte medverka till minskade skatteinkomster, men om du funderar lite så kommer du nog själv på flera olika sätt att påverka detta på, säljaren borde ju också vara intresserad av att tjäna extra pengar på att betala mindre skatt.

Mvh isan lover

Vad kostar försäkringarna för hela familjen?
Brukar inte bara bli dyrare med åldern utan även dyrt för nyfödda/småbarn.

/ SatanG
Jag har ingen försäkring för hela familjen.
Behövs det vård utöver den vanliga fria fria Thaivården tar jag den kostnaden.
Jag är försäkrad för jag är utlänning och blir jag sjuk har vi ingen som kan betala.
Men ja nyfödda är dyra, på 3 år skulle jag betalt lika mycket som försäkringen täcker så nej.

Fast frugan har ju försäkring via SCB kom jag på, var ju deras krav för huslån.
Den täcker sjukvård, avbetalning av hus dödsfall, ersättning om man inte kan arbeta pga sjukdom, husbrand och stöld.
Den kosta runt 190.000 baht tror jag det var för 15 år.
Har redan använt den på bangkok hospital klinik, var enkel att använda och ingen självrisk.

Fast frugan har ju försäkring via SCB kom jag på, var ju deras krav för huslån.
Den täcker sjukvård, avbetalning av hus dödsfall, ersättning om man inte kan arbeta pga sjukdom, husbrand och stöld.
Den kosta runt 190.000 baht tror jag det var för 15 år.
Har redan använt den på bangkok hospital klinik, var enkel att använda och ingen självrisk.
190k för 15 år va billigt, får ni tillbaka på premien om ni säljer huset inom 15 år?

Jag har ingen försäkring för hela familjen.
Behövs det vård utöver den vanliga fria fria Thaivården tar jag den kostnaden.
Jag är försäkrad för jag är utlänning och blir jag sjuk har vi ingen som kan betala.
Men ja nyfödda är dyra, på 3 år skulle jag betalt lika mycket som försäkringen täcker så nej.

Är väl olika i olika delar av landet men jag är även inskriven på det lokala sjukhuset i Lahansai, Buriram.
Dvs som lokalbefolkningen då jag där är inskriven på frugans hus. Nu har jag visserligen försäkring men den hjälper mig knappast däruppe i spenaten. Är inget större fel på det stället men är det allvarligt så blir det att snarast möjligt transportera sig ner till civilisationen. 6-åringen blev stucken av rödmyran "Mott fai daeng" på bägge benen och det blev jobbigt, 41 graders feber på natten, när vi var där över nyår. Då vart det först check där sedan när han blev lite bättre på morgonen så drog vi tillbaka hem till Thainakarin privatsjukhus nära oss. Kanske det är bättre med privatsjukhus i själva staden Buriram men annars är ju resurserna till allt bättre i storstäderna.
Menar du att om du blir sjuk så kommer ingen åt pengar att betala för dig eller varför skulle inte även du kunna betala för ev. extravård om du också vore/kunde bli inskriven där du nu bor?
Vad jag förstått är ju du, som jag, inte särskilt imponerad av försäkringsbolag så bara en tanke.

/ SatanG

190k för 15 år va billigt, får ni tillbaka på premien om ni säljer huset inom 15 år?
Ja dom sa det att betalar vi av huset snabbare tex. så får vi tillbaks pengarna för resterande år men den var så billig som du säger så jag ser ingen anledning till att säga upp den.
Billigare sjukvårds och livsförsäkring är svårt att få.

Är väl olika i olika delar av landet men jag är även inskriven på det lokala sjukhuset i Lahansai, Buriram.
Dvs som lokalbefolkningen då jag där är inskriven på frugans hus. Nu har jag visserligen försäkring men den hjälper mig knappast däruppe i spenaten. Är inget större fel på det stället men är det allvarligt så blir det att snarast möjligt transportera sig ner till civilisationen. 6-åringen blev stucken av rödmyran på bägge benen och det blev jobbig, 41 graders feber på natten, när vi var där över nyår. Då vart det först check där sedan när han blev lite bättre på morgonen så drog vi tillbaka hem till Thainakarin privatsjukhus nära oss. Kanske det är bättre med privatsjukhus i själva staden Buriram men annars är ju resurserna till allt bättre i storstäderna.
Menar du att om du blir sjuk så kommer ingen åt pengar att betala för dig eller varför skulle inte även du kunna betala för ev. extravård om du också vore/kunde bli inskriven där du nu bor?
Vad jag förstått är ju du, som jag, inte särskilt imponerad av försäkringsbolag så bara en tanke.

/ SatanG
Om jag ligger med cancer behandling är det rätt svårt att gå och arbeta och betala för kostnaden.
Ligger någon annan i familjen sjuk för cancerbehandling så kan jag gå och jobba in kostnaden.
Jag har inga problem med försäkringsbolaget tycker mitt är bra och imponerad över hur lätta dom är att ha och göra med här nere jämfört med Sverige.
Både gällande bil och sjukvård så du tar nog fel på person ;)

Och som jag skrivit innan jag kör utan OPD så jag betalar för vanlig enkel vårdcentralsvård ;)
Och försäkrar mig för allvarligare.

Om jag ligger med cancer behandling är det rätt svårt att gå och arbeta och betala för kostnaden.
Ligger någon annan i familjen sjuk för cancerbehandling så kan jag gå och jobba in kostnaden.
Jag har inga problem med försäkringsbolaget tycker mitt är bra och imponerad över hur lätta dom är att ha och göra med här nere jämfört med Sverige.

Bil?
Ja jag kanske tog fel på person, jag fattar vad du menar nu. Frågan fick jag av min ekonomiske rådgivare (betald av maersk, inget jag skulle betala för) att "om något händer dig så är det ju löst för din familj MEN om någonting händer din fru så du måste stanna hemma med barnen. Hur löser du det?" En bra fråga som flera av oss borde tänka igenom.

Det har också varit mycket försäkringssnack på sistone och därför ligger det lite i skallen vilka alternativ som skulle kunna bli intressanta i framtiden om man inte längre har fri försäkring. Jag gillar inte försäkringsbolag, ja förutom när man verkligen behöver dom förstås :) Så länge frugan jobbar kan vi även lösa det den vägen, de har specialavtal med AIA/Bupa men det är ju inte säkert man för all framtid har den back-upen.
Kan iaf konstatera att sjukvård kommer vi alla behöva, mer eller mindre, och alla har ju inte lust att fulskriva sig i Sverige och flyga halvt medvetslösa dit även om många här verkar tycka det är den bästa lösningen :)

/ SatanG

Senast ändrad:
Bil?
Ja jag kanske tog fel på person, jag fattar vad du menar nu. Frågan fick jag av min ekonomiske rådgivare (betald av maersk, inget jag skulle betala för) att "om något händer dig så är det ju löst för din familj MEN om någonting händer din fru så du måste stanna hemma med barnen. Hur löser du det?" En bra fråga som flera av oss borde tänka igenom.

Det har också varit mycket försäkringssnack på sistone och därför ligger det lite i skallen vilka alternativ som skulle kunna bli intressanta i framtiden om man inte längre har fri försäkring. Jag gillar inte försäkringsbolag, ja förutom när man verkligen behöver dom förstås :) Så länge frugan jobbar kan vi även lösa det den vägen, de har specialavtal med AIA/Bupa men det är ju inte säkert man för all framtid har den back-upen.
Kan iaf konstatera att sjukvård kommer vi alla behöva, mer eller mindre, och alla har ju inte lust att fulskriva sig i Sverige och flyga halvt medvetslösa dit även om många här verkar tycka det är den bästa lösningen :)

/ SatanG
Jag skrev ju att frugan hade sjukvårdsförsäkring hos SCB.
Blir det att hon skulle bli sjuk så hon inte klarar ta hand om barnen längre stund får jag väl anställa hjälp kan ju inte säga upp mig för det.
Gäller det kortare stund har jag förhoppningsvis varit så förutseende så jag kan stanna hemma ;)
Jag utgår ifrån mina ekonomiska förutsättningar och vilken vård dom kan få som Thaimedborgare.
Jag som utlänning i hemmet är försäkrad för är inte garanterad vård.
Jag har Aetna (före detta BUPA och inget att klaga på)
Ja och bil, vi pratar ju försäkring och missnöje, frugan parkerar som en kratta så vi har använt försäkring många gånger, fast hon har blivit bättre så var på förra bilen ;)

Svärmor givetvis, lite dum fråga lr.. ;)

Finns inget rätt svar för alla men det kan ju va bra för de som sitter i den situationen att iaf ha det i bakhuvudet vad/hur man kan lösa det bäst/enklast. Skulle man hamna där lär man ju ha nog att tänka ut ändå.
Sitter man i Sverige får man nog överge livet till sjöss.

Ja svärmor skulle antagligen vara det troligaste alternativet för mig, hon gör ju det redan.
Nä förresten jag stannar hemma ;-)

/ SatanG

Jag skrev ju att frugan hade sjukvårdsförsäkring hos SCB.
Blir det att hon skulle bli sjuk så hon inte klarar ta hand om barnen längre stund får jag väl anställa hjälp kan ju inte säga upp mig för det.
Gäller det kortare stund har jag förhoppningsvis varit så förutseende så jag kan stanna hemma ;)
Jag utgår ifrån mina ekonomiska förutsättningar och vilken vård dom kan få som Thaimedborgare.
Jag som utlänning i hemmet är försäkrad för är inte garanterad vård.
Jag har Aetna (före detta BUPA och inget att klaga på)
Ja och bil, vi pratar ju försäkring och missnöje, frugan parkerar som en kratta så vi har använt försäkring många gånger, fast hon har blivit bättre så var på förra bilen ;)

Ok, då är jag med ang. bil.

Frågan var till mig men tycker att alla, i all välmening, som läser och är i liknande situation bör ha den i bakhuvudet även om det var dig jag citerade, "En bra fråga som flera av oss borde tänka igenom."

/ SatanG

Du kan väl bli sjukskriven med full lön som alla andra?

/ SatanG

Kanske det är bättre med privatsjukhus i själva staden Buriram men annars är ju resurserna till allt bättre i storstäderna
Det privata sjukhuset i Buriram är riktigt bra, snabb och högklassig vård. Och förvånansvärt billigt.

Det statliga är nog ganska bra, men det är grymt långa väntetider (Sverige-stajl). På det privata är det bara att betala och kliva in till doktorn.
Flera gånger (dengue bla) har vi gått till privata först för att få snabb vård, men har sen blivit överflyttade till det statliga för eftervård. Bra kombination av snabb akutvård och billig eftervård.

Tillbaka
Topp