Get insured or get out.

Nej absolut inte. Men vi var nog flera som såg samma antydning.

"Men ja, 22% av den angivna reavinsten har jag betalat ;)"
Då förstår ni nog inte hur man deklarerar för detta, reavinst är inget man anger, den räknar skattemyndigheten ut, man anger inköp och försäljningssumma och dessa kan man inte fuska med. Sen kan man göra avdrag för förbättringar men inte mycket att fuska med där heller, är man girig på det så begär dom in kvitton eller annan bevisning.

Eftersom jag är olydig ibland....

Vi ser olika på det @Phonta menade.
Jag tolkar det som att han snuvade mäklare på 5-700k kr;)
Men kan upplysa att jag är fullförsäkrad som månadsturist i november, detta via hemförsäkringen och det kort jag betalade resan med:xmas_smiley::afro:
Jag menar att hela tråden har ju gåt över till att prata om garanti pension och inte försäkring

Då förstår ni nog inte hur man deklarerar för detta, reavinst är inget man anger, den räknar skattemyndigheten ut, man anger inköp och försäljningssumma och dessa kan man inte fuska med. Sen kan man göra avdrag för förbättringar men inte mycket att fuska med där heller, är man girig på det så begär dom in kvitton eller annan bevisning.

Går alldeles utmärkt att fuska. Om köparen har svarta pengar att betala med så anger man en lägre köpeskilling.

Därtill så kan man fixa å trixa en hel del med kvitton på "förbättringar".

Problemet för mig var att alla kvitton på utförda tjänster (renovering /ombyggnationer ) försvann på Suwans flygplats i samband med att mitt handbagage stals då jag lämnade detta utan tillsyn .. men jag hade ju som tur var en minnessticka med all bilder på kåkens rep samt ombyggn, så myndigheten köpte tack vare detta mina avdrag utan ett snack ... Tycker de var riktigt trevliga att ha att göra med :):):)

Går alldeles utmärkt att fuska. Om köparen har svarta pengar att betala med så anger man en lägre köpeskilling.

Du tycks känna till det som inte jag har en aning om , hur kan det komma sig :rolleyes: hela min kåk var helrenoverad , inget som inte var nytt , likaså utvändigt , en händig kille som gjorde det ;)

Eller var det kanske ordvalet du egentligen kommenterade. Men du får gärna utveckla det... efterom Phonta använder korrekt vokabulär.

Han har betalt skatt på den av skatteverket angivna reavinsten.

Han har dessförinnan uppgivit nödvändiga uppgifter för att beräkna den.

Det är just detta som gör det eventuellt felaktiga eller medvetna syftningsfelet i meningen att något inte är korrekt.

Hade Phonta skrivit att han betalt skatt på reavinsten så hade det inte funnits något att misstro eller missuppfatta. Nu skrev han atr han betalt skatt på den angivna reavinsten. Därigenom öppnade han dörren för tolkningar, misstro och misstankar om att reavinsten inte var korrekt angiven.

Du tycks känna till det som inte jag har en aning om , hur kan det komma sig :rolleyes: hela min kåk var helrenoverad , inget som inte var nytt , likaså utvändigt , en händig kille som gjorde det ;)

Ja, det känner jag till. Har flera vänner, numera bosatta i Thailand som cashade ut lite extra genom att sälja till lägre belopp och fick bruna kuvert med pengar istället. Därtill så har jag andra vänner som frågat om de kan få "låna" kvitton från min husrenovering.

Eller var det kanske ordvalet du egentligen kommenterade. Men du får gärna utveckla det... efterom Phonta använder korrekt vokabulär.

Det är just detta som gör det eventuellt felaktiga eller medvetna syftningsfelet i meningen att något inte är korrekt.

Hade Phonta skrivit att han betalt skatt på reavinsten så hade det inte funnits något att misstro eller missuppfatta. Nu skrev han atr han betalt skatt på den angivna reavinsten. Därigenom öppnade han dörren för tolkningar, misstro och misstankar om att reavinsten inte var korrekt angiven.
Upp till var och en att misstro folk på detta forum tydligen , men det kan jag bjuda på ;)

Ja, det känner jag till. Har flera vänner, numera bosatta i Thailand som cashade ut lite extra genom att sälja till lägre belopp och fick bruna kuvert med pengar istället. Därtill så har jag andra vänner som frågat om de kan få "låna" kvitton från min husrenovering.
Bruna , kuvert !! inte fick jag några bruna kuvert , kanske fanns det inga såna i kiosken :)

Då får ju köparen betala extra skatt när han säljer i sin tur.
I teorin kan man göra så men nog ovanligt i Sverige

Skrev Phonta "av skatteverket angivna vinsten" i sitt inlägg?...

Hej

Så rätt så, både inköpspriset och försäljningspriset kan påverkas om man tar pengar under bordet, samma sak med kvitto på utgifter för utfört arbete och material, det finns ju t.o.m folk som köper kvitton just för detta.

Mvh isan lover

Hej

Så rätt så, både inköpspriset och försäljningspriset kan påverkas om man tar pengar under bordet, samma sak med kvitto på utgifter för utfört arbete och material, det finns ju t.o.m folk som köper kvitton just för detta.

Mvh isan lover
Alla mina blev ju stulna med handbagaget på Suwan . Visste inte om att man kan köpa kvitton , hur vet du det IL ??

Då skall man sälja till någon som har en verksamhet där det finns svarta stålar , typ pizzeria /restaurang eller liknande , fn att jag inte tänkte på det , kunde ju fått en bra kaka på sidan om ... aj aj :confused:

Han får väl då göra samma sak, mycket vanligt.

Hej

Håller med helt, dom höga skatterna i Sverige är till stor del en myt, människor och företag är både uppfinningsrika och smarta, tur inte alla vet hur det fungerar i verkligheten.

När det handlar om att lura staten så brukar både säljare och köpare kunna vara vinnare.

Mvh isan lover

Hej

Håller med helt, dom höga skatterna i Sverige är till stor del en myt, människor och företag är både uppfinningsrika och smarta, tur inte alla vet hur det fungerar i verkligheten.

När det handlar om att lura staten så brukar både säljare och köpare kunna vara vinnare.

Mvh isan lover
Hur funkar det ?? Kan du inte dela med dig av denna kunskap , jag menar jag har en fastighet på gång nu som skall köpas enbart av vinstintresse ... kan vara intressant att veta hur man gör bland "de stora pojkarna "

Tillbaka
Topp