Get insured or get out.

Frugan vart ju tvungen att teckna livsförsäkring när hon tog huslån hos SCB.
Visade sig vara bättre än jag trodde först, trodde bara det var livförsäkring som täckte huslånet.
Det var livsförsäkring om hon dör nu betalar den huset, senare när huset är nedbetalat betalar huset samt resterande belopp går till barnen, sjukvård på tex Bangkokhospital, står för avbetalning av hus om hon skulle bli sjuk och inte kunna jobba (om hon hade gjort det), brand och stöldförsäkring på huset.
Allt för runt 190.000 baht för 15 år hos SCB, antar att den bara går att få när man tar huslån hos dom.
Vi betalar ju av under 30 år och jag tror försäkringen gällde hela tiden...

Vi betalar ju av under 30 år och jag tror försäkringen gällde hela tiden...
Ja och ni har ju samma bank så är väl samma försäkring.
Dom sa att betalar vi av huset snabbare kan vi avsluta den och få pengar tillbaks men var som sagt bättre försäkring än jag först trodde så den behåller vi, slår man ut det på 15 år som våran är tecknad så blir det ingen hög årskostnad jämfört med andra.

Hur ska Thai-staten få in några extra pengar på familjen som tecknar sin reseförsäkring i hemlandet?

Genom familjens försäkring givetvis. Har man en bra försäkring, oberoende av land, så får man givetvis VIP service på det thailändska sjukhuset som i sin tur antagligen betalar skatt till staten. Tror inte att det handlar om att sälja försäkringar i Thailändska bolag.

Blir intressant hur dem hanterar dem över 65-70 år som kommer utan försäkring.
Skyhög premie i automaten eller skickas hem.
Tror du verkligen det att en reseförsäkring för upp till en månad kommer att ha åldersklasser?
Jag tror det inte och det är väl samma med andra typer av försäkringar som tex trafikförsäkringar som inte har olika premie för förarens/ägarens ålder. Min hemförsäkring styrs inte heller av min ålder...
Däremot kanske skilda självrisker.
Personligen tror jag att risken är större för gruppen 20-35år att drabbas av olyckor som försäkringen ska bekosta än att en 70 åring plötsligt blir akut sjuk på sin semester.

Jag tror premien styrs av hur många dagar man ska vara försäkrad och till vilket belopp den ska täcka.

Frågan är bara hur vet dom hur länge du stannar utomlands, och det i sammanhanget viktigaste ,om jag betalar FULL SKATT varför i helv. skall de bry sig , det kommer in slantar , jag är skriven i Sverige , men jag kostar inte en spänn , så VARFÖR ??? De sitter ju inte och kollar igenom landets befolkning med passmyndigheten , eller tror du de samkör alla ut och inresor med sina egna register , det tror inte jag ;);)
Svaret är enkelt. En som inte utnyttjar läkarvård, tandvård, bostadsbidrag m.m i Sverige utan bara betalar skatt och bidrar, inte tär på de offentliga, är ingen god medborgare i godhetslandet Sverige. Sådana vill inte Sverige ha, tror jag. Usch, dubbelusch!

Svaret är enkelt. En som inte utnyttjar läkarvård, tandvård, bostadsbidrag m.m i Sverige utan bara betalar skatt och bidrar, inte tär på de offentliga, är ingen god medborgare i godhetslandet Sverige. Sådana vill inte Sverige ha, tror jag. Usch, dubbelusch!

Jo men ditt sjukhus är nog unikt iallafall.
Kan ju jämföra Sahlgrenska där jag gjort sjukvårdspraktik på akuten par gånger och Bangkokhospital Pattaya.
Bangkokhospital är inte närheten av lika modern utrustning, bara datorerna och teknisk utrustning ser ju ut att vara 90 tal.
Så nä du har nog ett sjukhus som skiljer sig ifrån mängden här nere och ingen standard.

I statliga sjukhuset hos svärföräldrarna ligger dom nog på 1920 års standard.
Var sjuksyrrorna lika snygga på Sahlgrenska som på Bkkhospital?

Frugan vart ju tvungen att teckna livsförsäkring när hon tog huslån hos SCB.
Visade sig vara bättre än jag trodde först, trodde bara det var livförsäkring som täckte huslånet.
Det var livsförsäkring om hon dör nu betalar den huset, senare när huset är nedbetalat betalar huset samt resterande belopp går till barnen, sjukvård på tex Bangkokhospital, står för avbetalning av hus om hon skulle bli sjuk och inte kunna jobba (om hon hade gjort det), brand och stöldförsäkring på huset.
Allt för runt 190.000 baht för 15 år hos SCB, antar att den bara går att få när man tar huslån hos dom.
Hur fick din fru huslån, hon har väl ingen inkomst?

Tror du verkligen det att en reseförsäkring för upp till en månad kommer att ha åldersklasser?
Jag tror det inte och det är väl samma med andra typer av försäkringar som tex trafikförsäkringar som inte har olika premie för förarens/ägarens ålder. Min hemförsäkring styrs inte heller av min ålder...
Däremot kanske skilda självrisker.
Personligen tror jag att risken är större för gruppen 20-35år att drabbas av olyckor som försäkringen ska bekosta än att en 70 åring plötsligt blir akut sjuk på sin semester.

Jag tror premien styrs av hur många dagar man ska vara försäkrad och till vilket belopp den ska täcka.
Alla stannar inte en mån.
För övrigt tror jag ingenting, ser ingen vits i att hålla på och sia om detta, vi får se den dagen det blir verklighet, intressant iaf hur dom ska lösa problemet med äldre som eg inte får teckna en försäkring, slut med longstay på gamla dar..

Nu vet jag vad en reseförsäkring för 8-10dagar i Thailand kostar för en asiatisk familj på tre personer.
300sek eller 1130thb för alla.
Den ”typiske" kinesiske turisten stannar i 9 dagar och skulle denna extra kostnad på 100sek äventyra och bromsa turistströmmen så skulle många glädjas åt detta.
Den ”typiske” svenska turistfamiljen stannar i 3 veckor och kommer billigare undan via sin hemförsäkring.

Ok det var något i deras förslag som dödade mitt intresse. Kanske var att den skulle kunna gälla för alla som betalar skatt/Sink eller nåt.
Själv anser jag den isf borde gälla svenskar, med eller utan detta, då det finns de som lever på bidrag men därigenom betalar skatt och därmed skulle kvalificera sig. Borde alltså inkludera alla svenskar i Thailand.

/ SatanG
Hur kan man leva på bidrag och vara bosatt i Thailand , i så fall max halvårsboende , Kan ju inte vara utskriven och leva på bidrag , eller det kanske funkar , inte förvånad i så fall :rolleyes:

Faktist en hel del snygga sjuksyrror på Sahlghrenska, jag är ju inte så överdrivet såld på Thailändskor fast jag har Thaifru.

Tycker inte Bangkokhospital har något överdrivet snygga sjuksköterskor, på Sahlgrenska akuten var det nog fler ;)
Ja smaken är som baken, delad men jag gillar den asiatiska delen. :)

Hur kan man leva på bidrag och vara bosatt i Thailand , i så fall max halvårsboende , Kan ju inte vara utskriven och leva på bidrag , eller det kanske funkar , inte förvånad i så fall :rolleyes:
Har du aldrig träffat på sådana i Thailand?
Fuskare har jag träffat på flera gånger. Ibland är det en fejkadress i Europa med garantipension, personer med sjukbidrag som lirar golf och lever gott i värmen.

Det är inte enbart invandrare till Sverige som utnyttjar bidragssystemet. Svennar kan också!

Hej

Det är sant, men det är väldigt svårt att avgöra om t.ex en person förtjänar sin förtidspension eller sjukbidrag, kände en fiskare som blev sjuk och förtidspensionerades vid dryga 50 år, många snackade skit om honom, trakasserade och retade honom för detta, dom tyckte inte att han var tillräckligt sjuk utan påstod att han hade lurat läkarna.

Han levde på detta vis ganska många år och hade svåra smärtor ibland, men då låg han hemma eller på lasarett, men han försökte röra sig så mycket som möjligt, gick ut och umgicks med vänner och t.o.m på krogen någon gång om han mådde bra, detta tolkade folk som att han simulerade sin sjukdom.

Men en dag kom han hem till mig eftersom jag var en av dom som hade behandlat honom väl och inte snackat skit, han berättade att han inte hade lång tid kvar, han erbjöd mig att köpa hans sjöbod billigt 87 000 kr bara, men jag tackade nej ändå eftersom jag redan hade ett bättre läge på utsidan av ön.

Han sa att jag fick alla fiskeredskap och allt annat jag ville ha i hans sjöbod, jag körde minst 4 fulla bilkärror med grejor därifrån, han tackade mig för att jag inte hade varit otrevlig mot honom utan istället hade varit välkomnande.

Någon månad senare dog han, en sak han ville att jag skulle bevara var ett runt bord som han hade haft i sjöboden, det bordet har det druckits många groggar och öl på, bl.a av din morfar sa han, jag vill att du tar det till din sjöbod och fortsätter använda det som groggbord, och där står det nu sedan minst 20 år, jag tänker på honom varje gång jag sitter vid bordet.

Mvh isan lover

Har du aldrig träffat på sådana i Thailand?
Fuskare har jag träffat på flera gånger. Ibland är det en fejkadress i Europa med garantipension, personer med sjukbidrag som lirar golf och lever gott i värmen.
Finns väl tyvärr , men inga jag stött på , brukar ju inte heller iofs fråga folk vad de lever på ,

Finns väl tyvärr , men inga jag stött på , brukar ju inte heller iofs fråga folk vad de lever på ,
Du får börja besöka stenbord och barer då.
Du behöver sällan fråga utan dom brukar skryta vitt och brett om hur smarta dom är istället för idioterna som jobbar och slavar till dom blir 65 när kan kan bli försörjd av svenska staten långt tidigare.

Tillbaka
Topp