Frågor ang giftemål/hemgift!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

pallen

Medlem
Hej ! träffade en fantastik tjej när jag besökte ko pha ngan i vintras. Vi har nu en jättebra relation och talas vid var och varrannan dag. Nu till frågan.. För två veckor sedan for jag tillbaks till Thailand och besökte henne och hennes familj i hennes "hemby" Na klang i Nong bua lamphu. Alla var jättetrevliga och verkar vara bra ärliga människor.

Men en dag föreslog min tjej att vi ska gifta oss och hon förklarade att det är olämpligt att vara tillsammans annars. Hon berättade hur det går till och betydelsen av att betala hemgift åt föräldern(hennes mor). Hon föreslog Juli som lämpligt datum för giftemålet och jag sa ja utan att tänka mig för. Jag trodde att det bara var ett förslag från hennes sida . Dagen därpå pratade vi med hennes mor och då fick jag summan av hemgiften presenterad för mig. 400 000 BAHT!

Jag blev helt chockad och dum som jag var sa jag inget och höll god min. Enligt wan (min tjej) så satte hennes mor summan så hög eftersom jag anses ung, för att testa mig om jag klarar av att försörja våran tänkta familj. Hon nämnde också att tidpunkten för giftemålet nu inte kan ändras eftersom det då anses väldigt skamligt.

Hon ringer nu hela tiden och frågar om vilket datum jag kommer och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Tycker att det är alldelens för tidigt med giftemål när man bara känt varrandra i 3 månader. Men det går ju inte att dra sig ur nu....

Jag förstår allt detta om giftemål efter att ha läst en del på detta forum men frågan är alltså om detta är rimligt och om jag kan/bör dra mig ur.

Håller me Ledaren till en viss punkt

men 400,000 aldrig det e alldeles för, mycke det e nog dax o börja förhandla tror ja ..
Du får nog be henne o förklara för familjen att pengar inte växer på trän...
Sen e det väl så me att om du bygger o fixar så kan man ju se det som en hemgift me

Men kan bara prata från min sida själv betalade ja inget men ja har tagit hand om henne o grabben o fixat så släkten har inkomst

micke

Som jag har skrivit tidigare så betalade jag 50.000 Baht, allt gick till att betala festen (över 100 gäster). Så egentligen var det ju ingenting (hon har barn sen tidigare).

Men hon och barnen är värda varenda Baht!! :)

Tack för all svar mycket hjälpfullt!. Jag blir bara mycket misstänksam när hon har så bråttom att gifta sig och storleken på "hemgiften". Men det kan ju bara vara ett test för att se hur seriös jag är..... Får se om jag hittar nån bra lösning på det här. Har legat sömlös i alltför många nätter nu.. Jag känner ju tyvärr inte så många man kan prata om såna här saker med här hemma med :(

Hemgiftens storlek beror väl framförallt på hur mycket pengar du har. Om du är rik eller med månadslön 50,000kr-100,000kr, så är väl 400,000 baht inget problem. Tycker dock inte att man ska behöva ta banklån för att klara hemgiften. Din blivande hustru måste ju förr eller senare förstå vilka ekonomiska resurser hon måste vänja sig med.
Det oroar mig att du verkar ha tappat kontroll över situationen. Tänk igenom vad du verkligen vill och kan erbjuda för alternativ till det som nu verkar vara helt din flickväns önskemål. Du kan inte backa ur om du vill behålla henne men du kan ta kommando och säga ifrån att bröllop i juli inte passar dig på grund av (hitta ett starkt skäl). Istället föreslår du följande senare tidpunkt för bröllop... Om du inte klarar 400,000 baht utan banklån får du komma med ett motbud, kanske 100,000 baht eller till och med 50,000 baht, beroende på din ekonomiska styrka. Du lurar både dig själv och din blivande hustru om du låter dig tvingas in i en situation som egentligen strider mot din vilja. För äktenskap gäller samma regler som i affärer. Både parter ska vara nöjda med uppgörelsen.

Var kanske otydlig i mitt inlägg. Vad jag menar att hemgiften rimligen bör stå i relation till mannens verkliga resurser, inte vad brudens föräldrar önskar. Eftersom jag inte vet någonting om Pallens ekonomiska bakgrund kan jag inte heller bedöma vad som kan vara en rimlig hemgift. I min bekantskapkrets har hemgiften varierat från en halv månadslön för kvinnor som varit gifta tidigare till cirka dubbla månadslönen för unga och tidigare ogifta kvinnor utan barn. Avser förstås mannens månadsinkomst.

"Ulf4345 " sa:
Var kanske otydlig i mitt inlägg. Vad jag menar att hemgiften rimligen bör stå i relation till mannens verkliga resurser, inte vad brudens föräldrar önskar. Eftersom jag inte vet någonting om Pallens ekonomiska bakgrund kan jag inte heller bedöma vad som kan vara en rimlig hemgift. I min bekantskapkrets har hemgiften varierat från en halv månadslön för kvinnor som varit gifta tidigare till cirka dubbla månadslönen för unga och tidigare ogifta kvinnor utan barn. Avser förstås mannens månadsinkomst.

:wai: :wai: :wai:
Jag tycker detta är en bra måttsticka för vad som är skäligt, att man sen kan förhandla fram olika lösningar är ju inget fel. Vill de ha hutlösa summor undrar man ju lite hur familjen är funtad.

Sen som Ledarn skriver om rikare familjer är ju ok, men normalt är det ju inte rikare flickor som jagar falanger

Personligen tror jag att om de får för stora summor kommer familjen i framtiden att kräva stora summor i bidrag. Försiktighet bör råda.

Det finns ju den varianten där brudparet får tillbaka hela summan.

Men jag tycker att allt verkar suspekt. Tidiga giftemål och hög sin sod.
Är det månne någon som är girig och dessutom tror att farang skiter pengar?

"pallen " sa:
Tack för all svar mycket hjälpfullt!. Jag blir bara mycket misstänksam när hon har så bråttom att gifta sig och storleken på "hemgiften". Men det kan ju bara vara ett test för att se hur seriös jag är..... Får se om jag hittar nån bra lösning på det här. Har legat sömlös i alltför många nätter nu.. Jag känner ju tyvärr inte så många man kan prata om såna här saker med här hemma med :(

Förklara för henne att ni inte bara kan leva efter hennes traditioner och seder.

Sedan får du väl säga att vi har traditioner i Sverige också.
Så en hemgift på 600.000Thb är vad din mor och far kräver.

Sedan kan man väl se hur seriös den damen med föräldrar är.
Varför är det alltid farangens seriositet som skal prövas?
Tycker att det finns allt för många oseriösa thaidamer där nere

"legolas " sa:
hahaha morgonens goa skratt Andrejs - karma kommer - mycket bra skrivet. Håller helt med dig... Om det är ett blandäktenskap så skall väl för fasen bägges traditioner beaktas, men så icke... Vi falanger rullar baklänges och vi rullar sidledes allt för att "passa in".... alltmedans thai anser sig i likhet med amerikanare vara världens mittpunkt och allt rör sig runt Thailand....

Sista meningen dock tycker jag är lite väl tuff för min egna smak.. Det finns alltför oseriösa damer lite överallt tycker jag, inte bara här i Thailand. Se på alla de dräggen i Sverige, de är helt identiska och lika i sin pengahunger och makthunger.....

Visst finns det oseriösa damer överallt. Men i Thailand så kan man väl använda deras eget "test-system" för att få reda på seriositeten.

I Sverige känns det lättare med en svenska. Då är det bara att skicka ut kärringen eller packa egna väskan och dra.
Med en thailändska så är det inte helt lätt att säga: -Nu får du fanimej klara dig själv. Speciellt inte om man befinner sig i Sverige där hon inte riktigt vet hur man skal överleva.

Så att göra en seriositetstest den motsatta vägen kanske inte skulle vara så dumt.

"andrejsdenruskige " sa:
Visst finns det oseriösa damer överallt. Men i Thailand så kan man väl använda deras eget "test-system" för att få reda på seriositeten.

I Sverige känns det lättare med en svenska. Då är det bara att skicka ut kärringen eller packa egna väskan och dra.
Med en thailändska så är det inte helt lätt att säga: -Nu får du fanimej klara dig själv. Speciellt inte om man befinner sig i Sverige där hon inte riktigt vet hur man skal överleva.

Så att göra en seriositetstest den motsatta vägen kanske inte skulle vara så dumt.

Läser alla inlägg och funderar på vad jag råkat ut för

Träffade mn fru av en slump, ingen aning om att hon var tillbaka i thailand, vi blev bekanta på en fest i belgien 6-7 år tidigare och hon var då gift med en belgare.
Skulle hjälpa mig med en del inköp till huset, sen blev hon min flicka.
Ville passa trädgården när jag inte var där, jag sa flytta hit
Friade på min 60 årsdag och hon sa ja, 6 mån senare gifte vi oss (endast registrering)
Påkvällen frågade hon om hon fick någon Present, mitt namn svarade jag men vad får jag, mig svarade hon med ett leende. Vi flög till sverige för att se landet med mig, efter ett tag sa jag åt Amy att packa lite kläder för vi skulle resa ett par dagar, inga protester och inte frågadde hon vart. Kastrup nästa, där talade jag om att vi skulle till hennes son i Belgien.

Hennes 6 år i Belgien har satt sina spår, Amy försöker ta det bästa från europa med det bästa från Thailand och vi kan prata om allt och gemensamma beslut

Jag har tur ;D ;D ;D

"gunnarg " sa:
Varför snåla med hemgiften? Det är en droppe i havet mot vad en ung vacker thailändsk kvinna är värd. 8)

Du har rätt gunnarg, varför snåla när man nu ska "köpa" sig en flicka oavsett var.

Sen ser jag nog det som ett fel att "köpa" sin kvinna, det bör vara mycket mer som är av betydelse för alla inblandade. Hur dessa upplägg ser ut varierar mycket, men jag tycker att fantasisummor är en form av blåsning och att familjen inte bryr sig om hur det går.

Ett sunt upplägg borde vara en skälig hemgift och framtida skäligt underhåll till familjen.Alla ska ju leva, även falangen. Vill man sen för statusens skull visa en stor hemgift bör den återgå.

En förhandling visar även att de godkänner dig som en värdig familjemedlem, de vill ha dig i failjen inte enbart för pengar.

Flicka till salu? Slavarnas tid är förbi ;D :thumbsup: även i Thailand

Om en gammal gubbe vill gifta sig med en thaikvinna under 30 och utan barn och ej tidigare gift så undrar jag om det verkligen handlar om kärlek.Det behövs nog rejäl hemgift? 8)

Det går inte att komma ifrån att thai har helt annan syn på livet och att de inte ser på åldern på de vis vi gör. Thai ser gärna med hjärtat.

Jag vet inte om det är positivt eller negativt att tänka med hjärtat, jag bryr mig inte heller, det räcker att andra gör det åt en.
Jag vill och jag tänker med hjärtat, ibland är det säkert dumt men jag mår bra och det är huvudsaken.
Ibland kanske det är bättre att tänka med hjärnan, det gör jag också men det är hjärtat som får bestämma.

"Kycklingen " sa:
Jag vet inte om det är positivt eller negativt att tänka med hjärtat, jag bryr mig inte heller, det räcker att andra gör det åt en.
Jag vill och jag tänker med hjärtat, ibland är det säkert dumt men jag mår bra och det är huvudsaken.
Ibland kanske det är bättre att tänka med hjärnan, det gör jag också men det är hjärtat som får bestämma.

GULLUNGE :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

"Kycklingen " sa:

Att bli förälskad är oftast en hormoniel "störning" som skall säkerställa släktets fortlevnad. Kan dock leda till kärlek.

Kärlek är en ömsesidig respekt, förståelse och förtröstan.

Ducati

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
16
Visningar
2 K
Anonymius
A
L