Förslag till grundläggning/fundament för 1-planshus

J

Jan-Åke Petersson

Gäst
Vi håller på att planera för ett litet hus på min frus tomt utanför Ubon Ratchathani. Vi har höjt en del av marken ca 1 rai=1600kvm med ca 1,5m. På Or Bor Tor (District Government) Office säger de att man inte behöver göra markundersökning och inte heller påla. Jag kommer åtminstone "hämta stöd" för fundamentet en bit under ursprunglig marknivå.
Nu till mina funderingar och frågor: Vi tänker oss att golvplan ska vara ca 0,5m över markplan (den höjda nivån). Jag har sett olika lösningar här på nätet. Vissa har en "betongslab" på markplan och sedan ett fritt utrymme upp till betonggolv (man kan se antingen användande av betongplank eller platsgjutet golv). Andra har grus/sand eller dylikt i marknivå med fritt utrymme upp till betonggolv. Dessa har alltså gjort en låg "krypgrund" Andra åter har fyllt upp med jord/grus/sand ända upp till underkant betonggolv.
Vad rekommenderas? Jag tänker då även på rörförläggning både för vatten och el. Möjlighet för termitbesprutning?
Hur har ni gjort?

Vi har fyllt upp till betongnivån. Det är en speciell sand som blir som betong själv som ligger underst. Krypgrund här kanske inte är så lyckad med alla kryp :eek:
De brukar gjuta sju centimeter tjock platta här i Thailand men jag ville ha tio. Och se till att den blir vibrerad aå alla luftbubblor kommer ut.
Man kan spruta för termiter under plattan som många gör. Jag själv tror att man skall ha uppsikt runt huset och hålla rent för kryp hela tiden. Dom knaprar sig knappast igenom tio cm cement men har du ett hål någonstans så kommer dom.
Jag har täppt till allting, garanterat inga vägar in utom ytterdörren och där står jag och välkomnar eller kastar ut.:xmas_smiley:

Skulle utan tvekan bygga med balkar och betongplank. Det är dessutom mycket bra, att låta den fyllda marken vila över en regnperiod, så den får "sätta" sig, du slipper framtida förskjutningar i grunden,som kan ge sprickor i fasad mm.
Du kan lägga in dina rör och andra ledningar under golvet, men ... m var noga med att "tvätta" alla skarvkopplingar innan dom limmas ihop. Det sitter släppvax på plasten som gör att inta limmet fäster 100%.
Om du vill förbereda för termitsanering så lägger du in rör i grunden, cc 1.5 meter som du gör små små hål i som sedan sprider saneringsvätskan under huset, du fyller från utsidan på huset.
Denna byggmetod kostar lite mer men är klart värt pengarna.

Gör en exakt ritning av alla dina rördragningar, det har du nytta av i framtiden.
Se till att man armerar med lite grövre mtrl. än vad byggaren föreslår. Det är vanligt att man armerar med för lite armering, vilket ger dålig hållfasthet.
Se till att du får all betong "vibbrad" som MR JO skriver.
Glöm inte att sätta in många eluttag.
Lägg in 5 tum rör på utsidan för att sedan ansluta ledningar från takrännor.
Så du får bort dagvattnet från grunden.
Lycka till

Bra tips Långeman, så gjorde vi så det är ett år sedan vi förberedde tomten och nu står huset där.
Terminer behöver man inte oroa ßig dör men man skall hela tiden ha full koll, gillar inte att ha andra kryp inne heller så här blir det stopp.
Många eluttag är bra men glöm inte att vara smart, hur är jag som person, vad gör jag samt familjen så det blir rätt.
Håll järnkoll under bygget, kan du inte själv så anlita någon annan som kan det är värt det.
Vår inte rädd att säga nej såhär skall det inte vara utan såhär.
Första tiden skrattade nog en del åt mig men inte idag för jag har ställt mina krav i god anda och de har sett att det blir ok. Jag har i och för sig jobbat på bygg och byggt två hus i Sverige tidigare men det går att googla fram alla moment om man inte kan själv. Säg helt enkelt hur du vill ha det, annars tar de över och även det kan bli bra i o för sig. 555

Senast ändrad:
Jag har krypgrund och betongplank, jag tycker det är bra med krypgrunden för då har du koll på vad som händer under huset lätt att bekämpa ohyra och du har koll på vatten o avloppsrör. A

Du verkar ha en stor krypgrund.
Man kan ventilera den med solcellsdrivna fläktar, montera dom på soligaste sidan,
och dubbelt så stora luftintag på motsatta sidan.
Kan köpas på byggvaruhusen. Vill minnas att diam. var 20 - 25 cm.

Någon skrev tidigare i tråden om att täta genomföringar.
Gör det INTE med silikon, använd SIKA 11 FC ,
Använd den även till våtutrymmen,

Du verkar ha en stor krypgrund.
Man kan ventilera den med solcellsdrivna fläktar, montera dom på soligaste sidan,
och dubbelt så stora luftintag på motsatta sidan.
Kan köpas på byggvaruhusen. Vill minnas att diam. var 20 - 25 cm.

Någon skrev tidigare i tråden om att täta genomföringar.
Gör det INTE med silikon, använd SIKA 11 FC ,
Använd den även till våtutrymmen,
Min krypgrund är ju ventilerad redan se bild. S

72.1.webp

Är marken lite salt, som den ju ofta är åtminstone här i Isaan, så är det viktigt med ett spärrskikt mellan sula och mark. Vi lade svart byggplast och satte stolparna i plastsäckar, men när vi efteråt ökade sulan lite utanför huset glömdes plasten bort och på den metern målad betong släpper färgen redan efter ett år. Ingen stor sak, det är bara en kant på en meter, men rätt onödigt.

Är marken lite salt, som den ju ofta är åtminstone här i Isaan, så är det viktigt med ett spärrskikt mellan sula och mark. Vi lade svart byggplast och satte stolparna i plastsäckar, men när vi efteråt ökade sulan lite utanför huset glömdes plasten bort och på den metern målad betong släpper färgen redan efter ett år. Ingen stor sak, det är bara en kant på en meter, men rätt onödigt.

Där ser man, den suger vatten och det är nog anledningen till att färgen släpper.
Pelare som står i ytterhörnen,. klarar fuktsuget bättre i dom flesta fall. värre är det med dom som står inne i huset dom suger mer, pga. att marken där aldrig torkar ut.
Stuprännor runt hela huset är en bra ide.Samt avleda vattnet bort från huset.

Frugans kåk är byggd 2003 MAO 13 år gammal , står på en upphöjd platta av cement , ordentligt höjd sandplatå som de fyllde upp två tre år innan de göt plattan ..Har inte haft det minsta problem med fukt i väggliven ,, finns inte ett släpp av färg någonstans , frugan lät måla om huset 2014 ca 10-11 år efter nybygget , kikade på hennes bröder som skulle skrapa lös färg , de fick inte bort en flaga någonstans ,, Ordentligt takutsprång samt rännor runtom med bra avledning ut från huset och plattan som går ca en meter ut från husliv .. Ingen som helst fukt

Angående krypgrund och vätan som kan förekomma så skulle jag fälja Långemans rekommendationer om en fläkt eller flera för stillastående luft och fukt är förrädisk. Jag ser på bilden att Hangnam har hålbetong som på många kök och badrum här men det är ingen garanti på ventilation om det är fukt inunder huset, hål i väggen betyder inte att det är ventilerad.
Jag byggde ett hus i Jönköping med krypgrund med många ventilationshål men det växte mögel där i alla fall.

Angående krypgrund och vätan som kan förekomma så skulle jag fälja Långemans rekommendationer om en fläkt eller flera för stillastående luft och fukt är förrädisk. Jag ser på bilden att Hangnam har hålbetong som på många kök och badrum här men det är ingen garanti på ventilation om det är fukt inunder huset, hål i väggen betyder inte att det är ventilerad.
Jag byggde ett hus i Jönköping med krypgrund med många ventilationshål men det växte mögel där i alla fall.
Som Långeman skriver så skall det vara ungefär tre ggr så stora öppningar på andra sidan att placera solcellsdrivna fäktar är nog en helt ok lösning , det bästa är väl dock att se till att det är torrt ;)

Krypgrund ska ju inte sättas för om man inte har bra ventilation på annat sätt, så håller med forcerad ventilation bör man nog ha, lite beroende på underlag i marken så klart!

Stäng igen alla ventiler i krypgrunden ,, sätt in en avfuktare,, ställ in den på 55- 60% luftfuktighet. Led ut vattnet från avfuktaren via slang , Så får ni en mögelfri zon ----Kostar lite i el men friskt hus ..

Mögel behöver organiskt material för att leva.
Mögel eller annat skadligt kan inte tränga genom betong utan kan enbart leva på ytan. Murröta betyder att den blivit porös men har inget med mögel att göra.
I ett thaihus skall man undvika organiska material så som trägolv parkett dörrkarmar av trä helt enkelt bygg så som thailändare också gör så blir det bra.

Ett hus skall ha krypgrund utan organiskt material i kombination med så lite organiskt material som möjligt samt bra med ventilation och a/c.

Tillbaka
Topp