Förbud och regleringar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mackes

Forumveteran
Kom att tänka på denna idag när jag var ute och gick på risfälten med hundarna. Vi är ju mästare i Sverige på att reglera allting, från folks egen bostad till ekonomi, trafik, alkohol och konsumtionsvaror. Thailand är precis raka motsatsen, folk måste själva ta ansvar för sina val. Det finns halvhjärtade försök till regleringar men ingen bryr sig...

Detta var faktiskt en av de saker som fick mig att gilla Thailand även om man som ingrodd Svensk har lite svårt med att man inte kan lämna tillbaks en vara man köpt, ens om den är trasig. Det är upp till dig att veta vad du köper och att kolla att den funkar innan du lämnar affären. Detta gör att man blir oerhört mycket mer uppmärksam och försiktig här.

Och här kommer vi Svenskar och skriker efter regleringar och förbud, allt från trafik till avbetalningsköp och nedskräpning. Har det inte gått lite väl långt hemma i Sverige, skall vi verkligen ta med oss den kulturen hit, en kultur som jag antar att de flesta ogillar, eller? Skall vi verkligen lösa folks problem åt dem med förbud? Är det inte bättre att det löses genom Darwins teori om "survival of the f ittest".

Om man tittar på trafiken,alkoholen och miljöförstöringen så är verkligen inte Thailand något att yvas över.Människan ser i första hand till sin egen bekvämlighet och så går det käpprätt åt hilvitte om inte Farbror staten sätter ner foten.Våra efterlevande vill nog ha en bra plats att leva på och då krävs det förbud och regleringar.Titta på södra Europa som lånar och lånar som om det inte fanns någon morgondag.Det blir deras barn som får betala kalaset.

Tycker det system vi har i Sverige är bra med regleringar och förbud inom områden där den enskilde individen visar om och om igen att den inte är mogen till att ta hand om sig själv, Thailand skulle behöva ta efter Sverige istället inte minst för att stävja korruptionen.

"gunnarg " sa:
Om man tittar på trafiken,alkoholen och miljöförstöringen så är verkligen inte Thailand något att yvas över.Människan ser i första hand till sin egen bekvämlighet och så går det käpprätt åt hilvitte om inte Farbror staten sätter ner foten.Våra efterlevande vill nog ha en bra plats att leva på och då krävs det förbud och regleringar.Titta på södra Europa som lånar och lånar som om det inte fanns någon morgondag.Det blir deras barn som får betala kalaset.

Jo, jag håller med om att vissa regleringar behövs, t ex mot korruption. Men min fråga var om det inte har gått för långt. Allt sker ju i ekonomins namn men man gör inskränkningar på människors frihet till egna val. Varför får jag inte hyra en lägenhet till rimlig kostnad bara för att den skall vara handikappanpassad om utifall det någon gång skulle komma dit en handikappad. Varför måste jag som näringsidkare skriva ett kollektivavtal med facket trots att mina anställda är helnöjda med sina villkor.

Vad ni säger är att folk kan inte tänka själva så staten måste bestämma åt dem. Jag köper inte det, efter åratal av överförmynderi så är folk inget bra på att tänka själva i Sverige och det har ju fått en del oönskade effekter.

När det gäller EU så är det ju ett frivilligt ekonomiskt samarbete så det var ingen bra jämförelse.

Jag tror att Thailand kan reglera om de vill, se på invandringen. Men jag tror att de har medvetet valt en större frihet för folket.

Vi får ta 50% Sverige och 50% Thailand så kanske det blir en bra balans.

"legolas " sa:
mackes!!!! Min åsikt i detta med valfrihet. är att Thailands regering och de människor med pengar som kan komma ifråga för att styra landet och sno åt sig stålarna, de har valt att ge folk större "FRIHET"...... Men sedan skiljer sig vår åsikt nog betydligt tror jag..

jag tror absolut inte att de valt att ge någon större frihet. Vad de gör, och det gör de helt medvetet härnere i Thailand, det är i möjligaste mån låta folket sköta sig själv. Folket vet absolut ingenting här i Isaan. Och så länge som dom kan äta sig mätta och INTE fokuserar på makthavarna, så kan också dessa makthavare ta hand om sig själva och skita i Thailand....

hade det funnits något intresse här överhuvudtaget att göra några reformer så hade det krävts pengar och inkomster för nationen Thailand, och dessa inkomster måste man plocka till en viss del ifrån folket... jag menar när folk betalar runt 6 baht för 1 rai mark här i Isaan, vilken skattekraft har man då?

När ett land MEDVETET låter polismännen i stort sett skaffa fram sin egna lön, och sno det av folket de är satta att beskydda, då handlar det inte längre om att ge frihet.....

Det handlar enbart till syvende og sist att den sittande eliten strävar att få sitta kvar, och den största chansen för dom att sitta kvar, är att undergräva utbildningen, hålla folk oinformerade och slå ner de oliktänkande....
DET håller Thailand på det i mitt tycke i alla fall.....

legolas

Äntligen har vi hittat ett ämne där vi inte är överens, så att det kan bli lite debatt.

Vilka makthavare ser inte till att de själv har det bra? Det ingår så att säga i honoraret.

Att de skiter i Thailand är helt fel och de skulle de inte heller kunna göra ostört, det pågår faktiskt ett antal projekt i Thailand, bl a för att minska korruptionen. Nu skall jag inte påstå att jag är särskilt insatt men det finns ju projekt för billigare bilar till folket, subventioner av bränsle, gasledningar mm mm. Thai bahten stärks, börsen stiger och inflationen är rimlig så någon bananrepublik är inte Thailand, långt därifrån.

Jag ser positivt på utvecklingen i Thailand och tror på landet men som sagt var med en större frihet för folket.

"Jonas " sa:
Tycker det system vi har i Sverige är bra med regleringar och förbud inom områden där den enskilde individen visar om och om igen att den inte är mogen till att ta hand om sig själv, Thailand skulle behöva ta efter Sverige istället inte minst för att stävja korruptionen.

Helt rätt Jonas , körde ett antal mil igår, Yhai skulle nehöva få sig en riktig hård trafiklagstiftning , inte nåt skit om hjälmtvång .. man tränger MC gångtrafikanter , man kör om samtidigt som en annan bil kör om , man kör berusad , man kör 110 km genom Thaibyar mm.m.Det finns ingen ände på dessa trafikbrott ....

"Phonta " sa:
Helt rätt Jonas , körde ett antal mil igår, Yhai skulle nehöva få sig en riktig hård trafiklagstiftning , inte nåt skit om hjälmtvång .. man tränger MC gångtrafikanter , man kör om samtidigt som en annan bil kör om , man kör berusad , man kör 110 km genom Thaibyar mm.m.Det finns ingen ände på dessa trafikbrott ....
Sverige äer ett föredöme när det gäller att införa regleringar och förbud i trafiken så det så. :thumbsup:

"gunnarg " sa:
Sverige äer ett föredöme när det gäller att införa regleringar och förbud i trafiken så det så. :thumbsup:
Jag kan nog hålla med om det om man ser till statistiken. Handlar det om liv är valet ganska enkelt.

Dock är Thailands problem inte avsaknad av regler i trafiken, problemet är en korrupt och slapp polismakt.

Jag håller med Dig till nittionio procent Mackes , däremot så är polisen inte slapp i dagsläget , det jag idag ser i vårt närområde är jag riktigt glad över .. polisen tar alla utan körkort och utan hjälm , olaglig körning beivras på rätt sätt , dvs med regelrätta böter MED KVITTO... ej Mia Noi pengar .. vet inte om detta är nåt vår polischef i vårt distrikt napho har hittat på eller om det är överallt , jag ser det även i närliggande Nong Song Hong , vilket är ett annat PD distrikt ..Utmärkta välutbildade poliser , socialt kompetenta ,aktoritära , inte som de svenska kalle Anka Poliserna som viker sig för pöbeln i Tensta /Rinkeby ..Iofs beroende på att de har oppinionen emot sig och förmodligen blir av med jobbet om de klappar till en stenkastande Somalier ..... Thaipolisen har statens skydd i ryggen och vågar därför ta beslut , i Sverige kan de gå helt fel ,men här blir det bättre och bättre TROR JAG , jag vet inte ;D

Phonta, det var jättekul att höra att regeringens insatser mot korruption börjar ge resultat och grattis till att ni fått en bra polischef. Jag tror att det kommer att sprida sig.

Lego, hur tror du Sverige sett ut med en sådan polis som i Thailand? Folk är väldigt ofta sig själv närmast och skiter i reglerna om ingen ser och de inte riskerar böter, ordentliga böter.

Tyvärr behövs det fartkameror och täta alkokontroller för att rädda liv. Jag kan inte riktigt hålla med om att Thai skulle vara "ruttna" i grunden, knappast annorlunda än oss svenskar men tar hand om sina medmänniskor på ett mycket bättre sätt än oss.

Jag tror som mackes att Thai är som folk mest är , de kommer nu om det jag ser bli tvungna att "rätta in sig i ledet " och följa de lagar och regler som finns .. har varit stor djäkla raketfest här i vår kommun , pratade en del med ordningsmakten om detta med Tahiarnas våldsbenägenhet .. Det behövs inte många poliser för att Thai skall hålla sig lugna , att ge sig på en polisman vet Thaifolket är ett stort misstag , och så skall det vara , inte som i sverige att det per automatik renderar i utbetalt skadestånd till den som får en smäll(dvs blir utsatt för polisbrutalitet).. I thailand har man fortfarande respekt för ordningsmakten . När en polis talar allvar med en thai säger thaien bara "Kap,Kap pom" inte "djävla snutdjävel" som i Swedala .. Om man ser till hur folk klarar att by i Thaibyar som vår så är jag imponerad , de bor tätt , mycket tätt , aldrig osämja , hur detta klaras av förstår inte jag .... imponerande och förstående människor , samt som Mackes säger omhändertagande .... sen finns det annat jag inte gillar tillex detta att springa in hos folk och hos familjen hur som helst ,, detta vet jag inte om jag klarar i långa loppet ..Vi får se ... men konstigt nog blir jag mer och mer förlåtande till thaifolket ju längre jag är här ..kanske beroende på att jag är gäst här...jag kan inte och SKALL INTE ändra på Thailand , det skall Thai göra efter eget huvud , inte min sak som invandrande ... :wai:

"Phonta " sa:
Jag håller med Dig till nittionio procent Mackes , däremot så är polisen inte slapp i dagsläget , det jag idag ser i vårt närområde är jag riktigt glad över .. polisen tar alla utan körkort och utan hjälm , olaglig körning beivras på rätt sätt , dvs med regelrätta böter MED KVITTO... ej Mia Noi pengar .. vet inte om detta är nåt vår polischef i vårt distrikt napho har hittat på eller om det är överallt , jag ser det även i närliggande Nong Song Hong , vilket är ett annat PD distrikt ..Utmärkta välutbildade poliser , socialt kompetenta ,aktoritära , inte som de svenska kalle Anka Poliserna som viker sig för pöbeln i Tensta /Rinkeby ..Iofs beroende på att de har oppinionen emot sig och förmodligen blir av med jobbet om de klappar till en stenkastande Somalier ..... Thaipolisen har statens skydd i ryggen och vågar därför ta beslut , i Sverige kan de gå helt fel ,men här blir det bättre och bättre TROR JAG , jag vet inte ;D

Har märkt av samma här har hänt en hel del sista året i vårat område gällande poliskontroller, och som du säger böteslapp med kvittering svärmor fick en för ett par månader sedan. Frugan fick böter + att hon skulle inställa sig på polisstationen för en föreläsning om trafiklagar när hon körde motorcyckeln innan hon fick körkortet i höstas.
Under Songkran var det poliskontroll varannan km in till Lomsak ifrån oss.

Sittande Yingluck har ju påtalat att det kommer att ske ändringar i Thailand,, jag välkomnar detta om det nu är korrekt som de säger :thumbsup:

Den trafikdöde ligger där på gatan, folk stannar precis som om det är en cirkus, man tänder sina ciggisar, och man pratar och skrattar med varandra, och sedan när ambulansen har plockat upp resterna av den döde, så lämnar man platsen och har haft en trevlig stund....

Du har helt rätt Lego, även jag uppfattar Thaiare på detta sätt , inte kul att se denna avsaknad av medkänsla .....

Helt rätt Fablo ;D

Det är möjligt att jag feltolkade vissa saker av det du sa Lego, men jag tror ändå att vi har en fundamentalt olik syn på ordningsmaktens syften och mål.

När man stiftar en lag så är det ofta mot en etablerad företeelse då man säger att en företeelse inte är OK längre, ett exempel är hastighetsbegränsningar som har kommit successivt allteftersom antalet bilar och därmed trafikolyckor ökar. Har man då ingen ordningsmakt som kan verkställa en sådan lag så blir den bara en papperstiger.

Polisen i Thailand gör sin egen individuella bedömning av situationen och tycker man det verkar ok så agerar man inte om det inte är för att få in lite extrapengar till kaffekassan. Syftet är då inte att förbättra trafiksäkerheten. Detta beror på brist på direktiv uppifrån och en allmänt slapp hållning till säkerhet. Det är inte en spegel av hur folket är, detta kunde lika gärna hänt i Sverige. Jag tror polisen i Thailand har en stor del i problemet med t ex det stora dödstalet i trafiken, men även politikerna som inte kan ge tydliga direktiv. Men uppenbarligen håller ju något på att hända, samma resa som Sverige gjorde på 70-talet när man förändrade hela polismakten.

När det gäller sjukvården är det en ekonomisk balansgång, så även i Sverige. Sjukvården skulle kunna ta obegränsat med resurser om alla fick gå och utreda alla små krämpor de har utan att betala. En annan fråga är hur länge man skall hålla på med livsuppehållande åtgärder på människor som ändå snart skall dö eller om man skall lägga en förmögenhet på att ge en människa som misshandlat sin egen kropp hela livet ett par extra år på andras bekostnad.

Inga enkla frågor men jag tror att den sjukvård Thailand har idag är den man har råd med precis som Sverige men du kan inte jämföra de två rakt av eftersom de ekonomiska förutsättningarna är helt olika.

Att folk stannar och tittar på trafikoffer är en kultur/uppfostringsfråga, man har helt enkelt inte fått lära sig att inte göra så. Har ni inte hört tallas om "tittköer" hemma, folk skulle hemskt gärna stanna för att gå ut och titta men det är inte OK i Sverige. Jag tror inte det har så mycket med en i Thailand bristande förmåga till empati att göra.

"legolas " sa:
mackes!!!! Min åsikt i detta med valfrihet. är att Thailands regering och de människor med pengar som kan komma ifråga för att styra landet och sno åt sig stålarna, de har valt att ge folk större "FRIHET"...... Men sedan skiljer sig vår åsikt nog betydligt tror jag..

jag tror absolut inte att de valt att ge någon större frihet. Vad de gör, och det gör de helt medvetet härnere i Thailand, det är i möjligaste mån låta folket sköta sig själva

När ett land MEDVETET låter polismännen i stort sett skaffa fram sin egna lön, och sno det av folket de är satta att beskydda, då handlar det inte längre om att ge frihet.....

Det handlar enbart till syvende og sist att den sittande eliten strävar att få sitta kvar, och den största chansen för dom att sitta kvar, är att undergräva utbildningen, hålla folk oinformerade och slå ner de oliktänkande....
DET håller Thailand på det i mitt tycke i alla fall.....

legolas

Instämmer helt med vad du skriver här Legolas.

Thailands problem ligger hogre upp än Polisen.

Poliserna är ju bara tjänstemän anställda av makthavarna, och eftersom de är väldigt
lågavlonade så tar de till korruption for att få bättre inkomster.

Om Thailands folk skall få storre FRIHET, så är det enligt min mening

FRI UTBILDNING for alla , bättre skydd for YTTRANDEFRIHET ,

och tillgång till INFORMATION for alla, som är viktigast.

Ja, kommer du i mål med utbildningen behövs inga poliser för att hård dra det, förstår folk sambanden så tror jag de gör andra val. Polisen är till för de som inte förstår, men det är ju inte lätt när de inte förstår själva... Utbildning av i första hand poliskåren och i andra hand folket är en lösning.

Angående sjukvården, med risk för att bli cynisk upprepar jag mig; Thailand har den sjukvård de har råd med. Man har helt enkelt inte råd att långtidsvårda alla cancersjuka, och på grund av bristande utbildning (i kostföring) är det många.

Thailand är på gränsen mellan U-land och I-land och för att kunna ta steget fullt ut måste man satsa på utbildningen vilket man också håller på med. Ett passande uttryck är att "Rom byggdes inte på en dag". Jag tror det är viktigt att förstå var de kommer ifrån om man skall förstå orsakerna till hur det ser ut idag, det är så lätt att falla tillbaka och skylla på kulturen och människorna.

"Jonas " sa:

korruption eller svarta pengar som det drällar av i Swe, Swe är 2:a på listan över svarta pengar just nu.
Vilket väljer ni.

Jag tror några av de mest fundamentala skillnaderna mellan Sverige är att den thailändska kulturen är tillåtande och tolerant till sin natur, medan vi svenskar är kroniska minoritetsförföljare, västeruropas minst toleranta folk med en benägenhet att vilja reglera också de mest onödiga saker. Vi har ingen respekt för äganderätt, tryckfrihet (fast på just den punkten är nog Thailand värre) yttrandefrihet, yrkesfrihet eller individens rätt till sin egen särart (med tre undantag). Säger man att skillnaden mellan sverige idag och Tyskland 1935 inte alls är så stor som vi gärna vill tro, så tittar folk på en som om man var ett Ufo, men det är likafullt ett historiskt faktum.
Svenskarnas självsyn delas nog inte alls av omvärlden.

Sedan skiljer sig Thailand och Sverige åt i det att Thailand har ett fungerande förvaltningssystem, dvs dom lagar man tycker är viktiga dom genomdriver man också och med betydande hårdhet. Sverige stiftar lagar om allt, men har inget fungerande system för kontroll av tillämpningen. Ofta stiftar vi lagar som inte är strafflagar, dvs dom är egentligen bara rekomendationer.

Jag tror ibland att båda länderna är lika extrema, fast lite åt olika håll!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp