För husintresserade. Isolering

P

Pjodd

Gäst
Har läst lite i olika trådar om isolering, men jag saknade lösningar, lösningar som var anpassade till det behov man har. Låt mig förklara.

Om jag vill bygga ett hus utan AC så hade jag valt att bygga det i skugga i klassikt stil i trä och och med halmtak. Inga glas, utan myggnät och träluckor. Varför? Jo för att trä lagrar inte energi som betong gör och kyls ner efterhand som temperaturen gör det. Med andra ord så blir innetemperaturen snabbt som utetemperaturen på kvällen.

Nu vill jag inte ha ett trähus av en massa olika anledningar, jag vill ha ett oorganiskt hus i betong med inverter i både mitt sovrum och i vardagsrummet. En inverter är som våra luftvärmepumpar som kan ge värme också, inte bara kyla. Eftersom jag bor i Isaan som kan bli kallt på vintern så är detta för mig ett vettigt alternativ.

För mig att inte isolera är otänkbart men det gäller att göra rätt, och det är här di lärde tvistar:) Jag tänker berätta mitt behov och mina lösningar och hoppas på en saklig debatt på alternativa lösningar, samt att andra med sina behov berättar hur dom löst eller vill lösa isoleringsfrågan.

Mitt behov är att ha det svalt på "sommaren" och varmt under den kyliga perioden pga läget där jag bor, i ett betonghus med stora och många fönster.

Om jag börjar med att hålla värmen ute så har taket isolerats med aluminiumfolie som reflekterar bort värmestrålningen som bildas under dagen. Ruskigt effektivt. Utan denna så hade hela huset värmts upp av denna värmestrålning och all sten och betong hade ackumulerat denna värme. Detta hade förvisso uppskattats under den kalla perioden men nu finns inte den optionen att "rulla bort" folien.
Jag har valt att inte isolera väggarna, har istället försökt se till att solen inte lyser på dom genom utskjutande (eller vad det heter) tak. Det är ganska enkelt då solen står högt under sommaren och när den står lågt så vill jag just ha sol på väggarna så de värms upp under dagen och kan avge den värmen under natten. Typ en kakelugn som tar lång tid för att bli varm, men sedan avger värme under natten.

Isolering i undertaket gör att man inte eldar till kråkorna, kan man dessutom få ytterväggarna varma under dagen så blir det inte så mycket energi som man får lägga in för att behålla värmen.
Denna isolering gör även under sommaren att kylan stannar i rummet och således blir kylkostnaden lägre.

Har i dagarna känt på väggarna i olika delar på huset jag bygger nu. Glädjande är att dessa svala väggar blir till plus under sommaren men hoppades på (hoppades eftersom jag inte gjort några uträkningar på vinklar baserat på hur solen lyser) att solen skulle ha mer träffyta under denna period.

Det är bara till att gå till italienska stenhus. På sommaren skuggas allt och på vintern öppnar dom fönsterna så solen kan nå in och värma upp all sten för att avge värmen på natten.

Har ingen yrkesutbildning i detta ämne men grundläggande fysik och observationer har lett mig till denna slutsats.

Ventilation är naturligtvis ett måste uppe i takavdelningen men vilken typ av isolering ska man använda på ovantaket? Finns en hel del konstiga insekter som man måste ta hänsyn till. Frigolit, stenull?

Vi börjar här så ser vi vart vi hamnar;)

Stenull är nog att rekommendera, en del termiter äter frigolit. Själv tänker jag bygga vår kåk precis efter Ditt koncept, med den enda skillnaden att jag väljer lättbetong till väggarna. Den har ungefär samma vikt per kubikmeter som trä och alltså motsvande isoleringsegenskaper. 20cm lättbetong motsvarar alltså en tjock timmervägg i vårt klimat, dvs precis samma som i mitt hus i Sverige. Tanken är att använda ett material som är "värmetrögt" dvs värms upp mycket långsamt under dagen. Det hinner då inte bli varmt innan kvällssvalkan kommer.

Jag tänkte också lättbetong till bygget men blev tegel av ngn lustig anledning. En sak är säker dock, att ingen borde använda sig av de klassiska murblocken då dessa är fulla av gifter.
Den lättbetong som jag hittade var alldeles för tunn för att gilla det. Hade den varit 1dm tjock så ingen tvekan

Jämfört med vanlig betong har lättbetong lägre vikt, därav namnet, och sämre hållfasthet, men bättre värmeisoleringsegenskaper. Lättbetong kan fås med lambdavärde under 0,12W·m-1·K-1 medan man för betong ofta räknar med 1,7W·m-1·K-1.

Ett litet tråkigt urklipp från Wikipedia, det är ju ett så lågt lamdavärde som möjligt man är ute efter. Fast tjockleken på väggarna är viktig, Ytong, Siporex eller lättbetong måste vara det bästa att bygga väggar av i den här luftfuktigheten. Jag har bara sett 7 cm tjocka här, i Sverige byggde jag ett garage en gång med 20*30*60 bitar. Trettio cm tjock vägg. Motsvarar teoretiskt ungefär en trävägg med 5" reglar och 120 mm Gullfiber, fast det blir bättre om man inte är extremt duktig och noggrann med gullfibern :nod:. De klassiska murblocken här i Thailand ser ut som och är troligen snarlika de som vi använde på 50-60 talet och avger Radongas, fulla av gifter tror jag är en liten överdrift ;). Här bör man också tänka på att luftfuktigheten försämrar isoleringsförmågan hos porösa material, myror trivs i vissa material, att termiter äter cellplast var det första gången jag hörde annars är det ett idealiskt isoleringsmaterial vid hög luftfuktighet och termiter har ni ju uppenbart:(. Det där vi har lärt oss om att sätta en "mössa" på huset, faan vet om det gäller här, varm luft stiger, kall luft sjunker så att behålla kylan med takisolering tror jag inte har så stor effekt som det har för att behålla värmen.

På vintern är väl solvinden snarlik som den är på sommaren då Thailand ligger nära elvatorn.

Luftspalt fungerar väl också som isolering, kanske inte tillräckligt?

Ni behöver inte göra detta svårare än det är, bygger ni lika i Thailand som här i svedala så kommer ni behålla kylan och stänga ute värmen dvs isolera väggar och tak, insektsnät i takfötter och god ventilation (gavelventiler) på vinden. Naturligtvis byta traditionell träpanel mot leca el dyl utv. Det svåra är väl att få fru/släkt att inse att dörrar & fönster ska vara stängda så mycket som möjligt!

Ni behöver inte göra detta svårare än det är, bygger ni lika i Thailand som här i svedala så kommer ni behålla kylan och stänga ute värmen dvs isolera väggar och tak, insektsnät i takfötter och god ventilation (gavelventiler) på vinden. Naturligtvis byta traditionell träpanel mot leca el dyl utv. Det svåra är väl att få fru/släkt att inse att dörrar & fönster ska vara stängda så mycket som möjligt!
Sen kan man ju knappast isolera med samma material som här ... och troligen behöver man inte lika mycket isolering ... men det tål väl att räkna på!

Sen kan man ju knappast isolera med samma material som här ... och troligen behöver man inte lika mycket isolering ... men det tål väl att räkna på!

Vet inte riktigt vilka alt finns ang isolering i Thailand men någon typ av lösull el min,ullsmatta måste väl gå att få tag i.
3 ggr mer isolering i tak än i vägg !! Ingen tätning i dörrar/fönster och ingen isolering i yttervägg= kasta inte bort pengar på isolering i tak/vinds-bjl.

Senast redigerad av en moderator:
Har för mig @magunnar byggde dubbelvägg i sitt hus. Nu har han ju bott där en stund och kan kanske komma med ett utlåtande. Nu kommer jag inte ihåg vilket material han använde men har en bild i huvudet av dom röda små tegelstenarna.

Jag tror på detta med dubbelvägg i lättbetong. Man blir av med dumma hörn inomhus också :)

Jag har dubbelvägg i mitt hus och gott isolering i taket , så här är det cirka 28 grader inne mens det
är 30 grader ute , och vi har ingen AC .

Ju mer jag funderar på isoleringen och ju mer input jag fått av er samt tidigare erfarenheter så tror jag att för egen del så räcker det med isolera taket taket och undvika direkt solljus på väggarna.
Det för att inte göra huset till en ugn. Jag gillar att huset står öppet under dagarna (med myggnät) vilket borde vara bra för husets skull. Och man är ändå ute hela dagarna, annan livsstil än i Sverige helt enkelt.

Lägger man till att temperaturskillnaderna är mindre (minus tio ute och 20 inne är 30 graders skillnad, här rör det sig om max 10 grader) så känns det att tokisolera blir en överdrift.
Jag gillar värme (till en viss gräns naturligtvis) och använder (använde får jag väl säga, nytt klimat nu) avfuktaren oftare än Ac'n.

Och som några har nämnt så kan det bli bekymmer med fukt och mögel om isoleringen görs fel. I det läget är det bättre att huset får andas.

När det är kallt ute så är det inte många grader som temperaturen ska upp. Och det är under en kort period.

Min förra stuga var sval mycket tack vare isoleringen i undertaket men då hade jag ingen alufolie under taket som nu. Kanske jag ska nöja mig med folien och hoppa över isoleringen i undertaket för att slippa riskera fuktskador och eventuella djur som vill mumsa eller bygga bo där?

Att kopiera nordisk byggteknik till tropikerna tror jag inte riktigt på.
Allt har sina för och nackdelar och att hitta den optimala lösningen är nog inte så lätt.

På vintern är väl solvinden snarlik som den är på sommaren då Thailand ligger nära elvatorn.

Inte ens under ekvatorn står solen i zenith året runt, detta tack vare jordens lutning.
Det är tillräckligt stor skillnad här i norra Thailand för att det ska göra skillnad. Med rätt kunskaper så skulle man kunna utnyttja detta

EDIT: jag utgår ifrån att du menade solvinkeln;)

Senast redigerad av en moderator:
Inte ens under ekvatorn står solen i zenith året runt, detta tack vare jordens lutning.
Det är tillräckligt stor skillnad här i norra Thailand för att det ska göra skillnad. Med rätt kunskaper så skulle man kunna utnyttja detta

EDIT: jag utgår ifrån att du menade solvinkeln;)
Jo det menade jag. Nallen får ju för sig att rättstava vilket blir tokigt ibland.

Nej att den inte står i zenit men blir skillnaden så stor att det fungerar. December och januari är ju kallast och mars till maj varmast. Känns som mm anpassning av takets uthäng för att det ska fungera.

Har för mig @magunnar byggde dubbelvägg i sitt hus. Nu har han ju bott där en stund och kan kanske komma med ett utlåtande. Nu kommer jag inte ihåg vilket material han använde men har en bild i huvudet av dom röda små tegelstenarna.

Jag tror på detta med dubbelvägg i lättbetong. Man blir av med dumma hörn inomhus också :)
jag har dubbel tegelvägg, o h mina fönster är 2.15x2.50m och en i mitt sovrum är 4x2.50m så stora ytor när det är varmt ute 33-35c så är det svalt inne. Folk som kommer på besök är forvånade över hur JENN det är inne Vi har ingen ac. Nu har dett varit ganska kallt ibland här på nätterna, men vi har inte märkt det inne. Vi får se när sommar värmen kommer hur, det blir då när vi får runt 40c. Åter kommer då.

jag har dubbel tegelvägg, o h mina fönster är 2.15x2.50m och en i mitt sovrum är 4x2.50m så stora ytor när det är varmt ute 33-35c så är det svalt inne. Folk som kommer på besök är forvånade över hur JENN det är inne Vi har ingen ac. Nu har dett varit ganska kallt ibland här på nätterna, men vi har inte märkt det inne. Vi får se när sommar värmen kommer hur, det blir då när vi får runt 40c. Åter kommer då.
var inte inloggat tyckte det var lite konstigt.

Tillbaka
Topp