Familjevisum

Tidigare år så har jag haft vanligt turistvisum, men i år har jag fått förmånen att uppgradera mej till familjevisum.

Eftersom jag har familjevisum nu, måste jag till immigration efter 60 dagar och sen ut ur Thailand efter de 30 extra dagar jag fått stämplat i passet?

Tidigare år så har jag haft vanligt turistvisum, men i år har jag fått förmånen att uppgradera mej till familjevisum.

Eftersom jag har familjevisum nu, måste jag till immigration efter 60 dagar och sen ut ur Thailand efter de 30 extra dagar jag fått stämplat i passet?
Vad har du för familjevisum, 60 dagars? Varför inte 1 årigt multiple entry så får du 90 dagar varje gång.

Tror nog vi Sammy sort visa, families?
Vad ska du till Mig. och gora? Sjalv ska jag ut ur landet inom 90 dagar,
stampel och datum star I passet.

Ja som Ubon säger vad skall du till Immigration att göra?
Om du skall byta till O-A då kan du gå dit.
Men familje visum O 1 år multiple entry så får du 90 dagar när du kommer in i landet sen måste du lämna landet efter 90 dagar och in igen för nya 90 dagar, kan inte gå till immigration och stämpla in nya dagar på Visa O.

Men familje visum O 1 år multiple entry så får du 90 dagar när du kommer in i landet sen måste du lämna landet efter 90 dagar och in igen för nya 90 dagar, kan inte gå till immigration och stämpla in nya dagar på Visa O.

Tack Jonas för ett KOREKT svar, som jag kan förstå

Det va ju det jag frågade efter om jag måste till immigration som jag tidigare varit tvungen med turistvisum

Helt rätt!!
Man kan, om man är fyllda 50år gå dit under den 3:e mån. av sitt O-Visa
Som egentligen är ett uppehållstillstånd ( kan vi inte enas om att kalla det för Thai UT i fortsättningen)
Där ansöker man ensam utan inblandning av Thaidam ett O-A, med ditt befintliga
Thai UT -O.som grund.
Samma förfarande, som vid förlängning, av ett redan befintligt Thai UT O-A.
Intyg från SWE amb. eller konsulat att man har inkomst på 800.000Tbh per år.Eller en komb. med banmedel och inkomst.Bankmedel skall den första gången vara på Thaibanken minst 2 mån.
Sedan stämplar man "gratis" var 90e dag.

När jag har ett års visa så besöker jag immigrationen var tredje månad och får en ny tre månaders period.
Jag lämnar aldrig Thailand utan det rullar på tills det är dax att förnya årsvisat / Owe

När jag har ett års visa så besöker jag immigrationen var tredje månad och får en ny tre månaders period.
Jag lämnar aldrig Thailand utan det rullar på tills det är dax att förnya årsvisat / Owe
Ja då har ju du O-A men han skriver att han har ett multiple entry visa O, lite skillnad ;)

Det är ju ingen förlängning av uppehållstillstånd du gör då, det är en 90 dagars rapport.

Helt rätt!!
Man kan, om man är fyllda 50år gå dit under den 3:e mån. av sitt O-Visa
Som egentligen är ett uppehållstillstånd ( kan vi inte enas om att kalla det för Thai UT i fortsättningen)
Där ansöker man ensam utan inblandning av Thaidam ett O-A, med ditt befintliga
Thai UT -O.som grund.
Samma förfarande, som vid förlängning, av ett redan befintligt Thai UT O-A.
Intyg från SWE amb. eller konsulat att man har inkomst på 800.000Tbh per år.Eller en komb. med banmedel och inkomst.Bankmedel skall den första gången vara på Thaibanken minst 2 mån.
Sedan stämplar man "gratis" var 90e dag.

Jösses här var det grumligt och fint. Börjar med Jonas som säger att man kan byta till ett Non Immigrant O-A på immigration i Thailand, detta är helt fel, och låt Er INTE förledas att tro att detta är korrekt. Ett VISA O-A kan man ENDAST köpa i det land som man är skriven (residerar i, ingen annanstans)...

Långemans förklaring ligger väldigt långt ifrån verkligheten, och du måste läsa på lite grand Långeman innan du säger dessa saker till folk, dessa kan ju tro på vad du säger.

Till att börja med;
a Ett VISA är ALDRIG ett uppehållstillstånd, det är och förblir ALLTID ett VISA
b - Som sagt var, du söker INTE ett VISA O-A på Immigration, vad du gör är att du via en blankett TM7 söker ett uppehålls-tillstånd, som är baserat på ditt befintliga VISA i passet.
c - Man förlänger alltså INTE Långeman, sitt VISA, vad man gör är att man förlänger sitt "permission of stay" som man fick när man anträdde thailändsk mark med VISAT i hand... Och den förlängningen av Permission of stay heter UPPEHÅLLSTILLSTÅND...
d - Uppehållstillståndet kan baseras på en av 2 saker; antingen Retirement eller giftmål med en thailändsk dam. De ekonomiska villkoren finns i annan tråd på detta forum om ni vill veta.
e - Var 90;e dag så skall man bekräfta sin adress på sin lokala Immigration via blanketten TM47 och som Långeman nämner, det kostar alltså ingenting. Denna rapportering kan ske på 3 olika sätt om man så önskar; 1-personligt besök, 2 - postgång eller 3 - online-rapportering..

Nä skiten fungerar fortfarande inte, dom har rapporterat skall ni veta, att dom bytt nu leverantör som skall sköta online-sidan, och allt skall vara klart att köra igång 1 april 2017....

trot om vi vill..

Nä skiten fungerar fortfarande inte, dom har rapporterat skall ni veta, att dom bytt nu leverantör som skall sköta online-sidan, och allt skall vara klart att köra igång 1 april 2017....

trot om vi vill..

Vad tog det? Två år för att erkänna att man gjort fel. Förmodligen skyller man på något helt annat, typ användarna som inte är Thai...

Missförstå mig rätt, men jag orkar inte dra allting en gång till;)
I korthet så förstår jag att du har gift dig/fått ett barn i Thailand (GRATTIS!!!) eftersom du skriver "familjevisum", som heter "spouse" (visum/uppehållstillstånd beroende vad man är ute efter).
Detta finns bra beskrivet i https://thaisnack.se/threads/spouse-visum-foer-dig-som-aer-gift-eller-har-barn-i-thailand.12145/ där visum behandlas, eller https://thaisnack.se/threads/uppeha...giftmal-med-thai-dam-extension-of-stay.12149/ där det pratas om uppehållstillstånd.

Där får du bra fakta om vad som gäller.

Någon nämnde 50+ retirement, men skit i det (ursäkta språkvalet) för det är sämre villkor. Men har du "fett" med pengar så varför inte en elit visa;)

Som @Mr Newdawn skrev "Jösses här var det grumligt och fint". Japp, jag håller med. Som vanligt så blandas koddar med morötter (Skånskt uttryck) när det gäller visumsnack.

Jösses här var det grumligt och fint. Börjar med Jonas som säger att man kan byta till ett Non Immigrant O-A på immigration i Thailand, detta är helt fel, och låt Er INTE förledas att tro att detta är korrekt. Ett VISA O-A kan man ENDAST köpa i det land som man är skriven (residerar i, ingen annanstans)...

Långemans förklaring ligger väldigt långt ifrån verkligheten, och du måste läsa på lite grand Långeman innan du säger dessa saker till folk, dessa kan ju tro på vad du säger.

Till att börja med;
b - Som sagt var, du söker INTE ett VISA O-A på Immigration, vad du gör är att du via en blankett TM7 söker ett uppehålls-tillstånd, som är baserat på ditt befintliga VISA i passet.
c - Man förlänger alltså INTE Långeman, sitt VISA, vad man gör är att man förlänger sitt "permission of stay" som man fick när man anträdde thailändsk mark med VISAT i hand... Och den förlängningen av Permission of stay heter UPPEHÅLLSTILLSTÅND...
d - Uppehållstillståndet kan baseras på en av 2 saker; antingen Retirement eller giftmål med en thailändsk dam. De ekonomiska villkoren finns i annan tråd på detta forum om ni vill veta.
e - Var 90;e dag så skall man bekräfta sin adress på sin lokala Immigration via blanketten TM47 och som Långeman nämner, det kostar alltså ingenting. Denna rapportering kan ske på 3 olika sätt om man så önskar; 1-personligt besök, 2 - postgång eller 3 - online-rapportering..

Är du igång igen sluta hacka, vet mer än du tror.
Läs noga vad jag skriver, kan inte förklaras enklare, du borde trots allt förstå mig.
Har ALDRIG påstått att man förlänger ett VISA det är bara ditt dumma påstående.
//
Vi kan ha en diskussion i en trevlig ton, tack. Jag kan inte avgöra vad som är rätt eller fel men lite vänlighet skadar inte från något håll.

Senast redigerad av en moderator:
Är du igång igen sluta hacka, vet mer än du tror.
Läs noga vad jag skriver, kan inte förklaras enklare, du borde trots allt förstå mig.
Har ALDRIG påstått att man förlänger ett VISA det är bara ditt dumma påstående.
Men som jag skrev i ett annat inlägg, så kan man bara lita på dig ,du vet allt, trots att du inget vet.

Långeman läs nu vad jag skriver, och lägg det på minnet, så slipper vi upprepa det fler gånger....

citat
Till att börja med;

slut citat

Tillbaka
Topp