En skithusfråga

Toastolen hann inte på plats så jag fick pröva röret endast :)

IMG_20180506_075208.webp

IMG_20180506_075157.webp
Hehe, det gäller att ha siktet rätt inställt. :D

Hej

Har faktiskt inte besökt en enda Swe-Thai familj i Sverige som har en sådan installerad.

Men nu vet jag åtminstone att dessa finns att köpa även i Sverige.

Hoppas bara att kvaliteten är tillräcklig så att det inte blir problem.

Mvh Isan lover

På Biltemas så är det lämpligt att trycka ut sprinten till avtryckaren, peta ut avtryckaren och lägga i en liten klick med silikonfett ett par gånger om året, annars så kan den kärva och vill inte stänga.

Det är fortfarande inte tillåtet att koppla in en slang på pipen på en blandare. Dessutom är slangarna till rövducharna inte konstruerade för det vattentryck spm finns i ledningsnätet i Sverige.
Byggherren är den som låter bygga ett hus, inte den som utför arbetet. Denne kallas byggmästare.

Biltemas släpper ut vattnet rakt ner i handfatet tills du eller någon annan trycker in avtryckaren på dusch-handtaget så där utsätts inte slangen för onödigt högt tryck.

Nej, jag jobbar inte på Biltema eller är sponsrad av dem.

Jag köpte en Kohler toadusch i Thailand och tog med till Sverige. Klarar upp till 10 bar enligt specifikationen. Väl här i Sverige lät jag en rörmokare montera den, tillsammans med en blandningsventil inkopplad på rören bakom toan (varm- och kallvatten).

Dock visade det sig senare att detta inte var en godkänd lösning. En toadusch (eller handdusch som vissa kallar det) får inte vara trycksatt ut i slangen. En plötslig förändring i trycket kan få slangen att hoppa till och munstycket ramla i golvet och gå sönder. Har man otur så händer detta när man inte är hemma, och det sprutar ut vatten som mycket väl kan spruta ut genom badrumsdörren. Säg att det står och sprutar så i en veckas tid, innan grannen under börjar märka mörka fläckar i taket (eller kanske ännu längre tid om grannen också är bortrest). Och så täcker inte försäkringen pga icke godkänd installation. Då kan det svida rejält i plånboken...

Någon form av avstängningsventil krävs, men om man fortfarande använder en toadusch med knapp vid munstycket så är risken stor att man glömmer att stänga av vid ventilen, och då har man i praktiken kvar problemet. Ska det vara helt rätt och riktigt krävs en toadusch som inte har någon knapp vid munstycket, utan bara en ventil innan slangen börjar.

Hade jag bott i eget hus, gärna av äldre modell, då hade jag nog inte brytt mig nämnvärt. Men nu bor jag i nybyggd bostadsrätt, med grannar under mig. Så jag kommer byta ut toaduschen, frågan är bara till vad. Innan jag hittar en bra lösning så ser jag till att stänga av vattnet varje gång jag är borta mer än 2-3 dagar.

Så ett tips i all välmening, kolla upp produkter och tänk igenom installationen ordentligt i förväg.

Lösningar som kopplar in i vanliga duschen, eller in i handfatet kanske kan fungera för en del. Men för egen del tänker jag mig att det skulle se ovanligt fult ut, och ska det verkligen ses som en permanent installation eller håller man på och tar av och på det för varje toabesök??

Jag har bara använt rövduschen en gång när det inte fanns något papper på ett hotellrum i Nakhon Phanom. Och det funkade faktiskt över förväntan måste jag säga. Så i nödfall duger den väl.

Skkitslangen är det bästa med Th. Varför gå omkring med en svettigt skitigt rövhål. Hatar Big C dom har inga duchar på sin toa.
Ni som bor i hus kan montera en kran på ingången till slangen, med den kan man reglera trycket i förhållande till pumpens tryck.

Ni skiver om skit under naglarna, vad har ni där med handen att göra. Låt duchen sköta detta.

Skkitslangen är det bästa med Th. Varför gå omkring med en svettigt skitigt rövhål. Hatar Big C dom har inga duchar på sin toa.
Ni som bor i hus kan montera en kran på ingången till slangen, med den kan man reglera trycket i förhållande till pumpens tryck.

Ni skiver om skit under naglarna, vad har ni där med handen att göra. Låt duchen sköta detta.
Jag kan tyvärr inte säga att renheten på mitt rövhål är något jag bekymrar mig över i beskriven omfattning. Det ligger lite i sakens natur att det kan förekomma fekalierester en bit in i ändtarmen. Jag nöjer mig med att torka rent, dra på mig filsingarna och fortsätta min dag. Jag besöker till och med utedass stundom och där får man vara nöjd om man finner en delvis förmultnad DN (eller valfri annan tryckt kommunist propaganda) att hjälpligt skrapa rent sitt anus med.

Jag kan tyvärr inte säga att renheten på mitt rövhål är något jag bekymrar mig över i beskriven omfattning. Det ligger lite i sakens natur att det kan förekomma fekalierester en bit in i ändtarmen. Jag nöjer mig med att torka rent, dra på mig filsingarna och fortsätta min dag. Jag besöker till och med utedass stundom och där får man vara nöjd om man finner en delvis förmultnad DN (eller valfri annan tryckt kommunist propaganda) att hjälpligt skrapa rent sitt anus med.
Tack för gott skratt @brt666. Påminner mig om utedass på femtiotalet och början av sextiotalet. På brist av tidningspapper använde jag halsduken till mors förtret :);).

Det var bättre på telefonkatalogens tid!

Så gammal som du är borde du väl ha hört historien
Nix, Bellman historier är inte mitt område. Men jag googlade på saken så jag misstänker att du refererar till historien där han torkar sig med handen. Nej, det försöker jag undvika i görligaste mån men ibland går papperet sönder p.g.a. undermålig kvalitét eller så har jag lyckats grisa ned mig så jävligt så att jag missbedömer hur stort område av röven som är kontaminerat. I dessa fall händer det att jag får fekalier på händerna, så är det, inget att sticka under stol med, men eftersom jag alltid tvättar händerna efter mina toalettbesök så tror jag att jag uppnår en tillräcklig sanitär nivå i alla fall. I annat fall hänvisar jag till ordspråket "lite skit rensar magen"

Efter ett besök på en marknad i Ban Phe lärde jag mig att alltid ha med papper vart jag än går i Thailand.
Hamnade på toa utan inspektion av pappersresurs pga akutbesök efter en alldeles för stark somtam, he*vete, va blöt från nacken ned till knävecken:mad:detta skrattar frugan åt än idag:(

Vi har rövdusch i huset i Thailand, men duschar hellre efter fipplet med papper om det behövs, hatar blöta badrumsgolv;)

De flesta av gummans släkt vi besöker även mitt i Bangkok använder skopan än idag.
Angående papper så har de bra billigt papper på lokala Thaiaffärer går man till en stor affär så är det mjukt papper som löser upp sig vid fukt och många faranger lär ha fått brunt finger.
Angående rövdusch en jättebra uppfinning så är jag ganska säker att de installerade bland alla andra hjälpmedel som landstinget fixade till en kompis som fick stroke.
Han fick tyvärr en stroke till.

Tillbaka
Topp