Efedrin i form av nässpray

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
G

Gazton

Gäst
För tjugo är sedan när jag var i Thailand, då gick varenda kvinna runt med dessa nässprayer, helst skulle det finnas en på bordet, en i handväskan, en i fickan, och en i handen.. 20 år senare ser jag samma fenomen .. Thailand tillhör en av de länderna som inte gjort något åt försäljningen av efedrin.. Jag kan vara ute och cyckla lite nu... Men Efedrin ska man inte köpa, efedrin är mäniskans belöningsknark som finns i kroppen.

För det kan ju omöjligt vara så att thailand har SÅ stora förkylnings problem och problem med täppta näsor.. :)

Att jag kom och tänka på det nu beror på en dokumentär från Thailand i morse.. och nässprayet dök upp titt som tätt...

Tror inte att dom har mer förkylning än vad vi har :)
Men tack vare alla avgaser så kan det vara ett sätt att få lukta i sig något godare än just avgaserna.
Jag tror även att man kan bli lite beroende av dom, ju mer man använder dom desto mer behöver man dom.

Jag köper med mig några hem efter varje resa, dom går ju inte att få tag i här längre. :-[

Det är väl endorfiner som kroppen producerar.
Endorfiner får man lättast genom att kroppen vinner över hjärnan.
Springer man långt så säger hjärnan att man ska sluta. Ger man fan i det så kan man få en endorfin kick.
Samma sak kan upplevas när man äter chili.

Efedrin är uppiggande, lätt amfetaminliknande och har använts mot astma och hostmedicin. Vanligt bland folk som tränar för mycket och vill bli stora och starka.

Ni vet väl att det numera är vetenskapligt bevisat att om man behandlar en förkylnig
enligt alla konsten regler så blir man av med den på 7 dagar.
Om man fullständigt ger [%¤&%"#] i den så går den över på en vecka ;D

/Anubaan

Helt rätt som Legolas skriver.
Ska nu kolla vad det är som frugans m.fl drar i sig genom näsan. Är det typ Vick näsinhalator eller spray med "otäcka" ämnen i...
:police:

Det finns faktiskt bra förskylnings mediciner i Thailand Actifed som du tar om du håller på att få en förskylning den ser till att du blir ordentligt trött somnar direkt och genom Pseudoephedrine vidgas luftvägarna som gör att du andas normalt och känner ingen nästäppa. Clarines är en allergi medicin som är fantastiskt bra med en mycket hög dos av Pseudoephedrine. Problemet ligger nog mera i att luft föroreningarna i städerna gör att den marknära ozon är för höga. De ger mycket svåra problem sämre immunitet och luftvägs sjukdomar vilket ger astma halsirritationer hosta och allergier dessa tillsammans skapar smygande kroniska problem och människor har enbart alternativet mediciner kvar.
Att ta bort medicinen kommer inte att gå dessa människor skulle dö utan den. Problemet de har är att vissa uppfinnings rika personer utvinner Efedrin i koncentrerad form ur tabletterna och säljer detta. Det bästa hade varit om de fick ordning på föroreningarna i Thailand.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp