Det svenska kungahusets vara eller inte vara

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
jag har nog hört fel ifrån tusentals håll här i Thailand.... Men är inte den där kronprinsen nästintill en skam för Thailand, är det inte den gubben som dom absolut INTE vill ha som efterträdare, befolkningen vill mycket hellre ha en av prinsessorna...
men jag kanske har missuppfattat läget som vanligt......

legolas
Du har hört alldeles rätt för en gångs skull. ;D

"Berralund " sa:
Grattis Drottningen och länge leve kungahusen i både Thailand och Sverige!! :wai:
Vad tusen har vi för nytta av ett kungahus?
Nu kommer någon säkert att framföra att de gör en god PR för Sverige men jag är säker på att en konsult med kungens apanage i sin hand skulle åstadkomma ett vidare bättre resultat. Dock inte om PR görs på samma sätt som nyligen i forskarkretar...

Det finns inte en chans att en konsult med ett fett arvode kan åtnjuta den goodwill och den uppmärksamhet som ett officiellt kungabesök gör. Aldrig!!

Men nu gäller tråden en hyllning till Drottning Sirikit och ingenting annat. Så än en gång - HJÄRTLIGA GRATULATIONER DROTTNINGEN!! :wai: :wai: :wai:

"Berralund " sa:
Det finns inte en chans att en konsult med ett fett arvode kan åtnjuta den goodwill och den uppmärksamhet som ett officiellt kungabesök gör. Aldrig!!

Men nu gäller tråden en hyllning till Drottning Sirikit och ingenting annat. Så än en gång - HJÄRTLIGA GRATULATIONER DROTTNINGEN!! :wai: :wai: :wai:

Men utan att veta, är det inte just konsulter som ligger bakom det mesta av kungafamiljens program världen över? Eller sköter de det själva, knappast.

insayt

Ps. Grattis Thailands drottning!! :)

"legolas " sa:
helt rätt där Insayt, så tror jag mig också veta - Sir One.. usch på dig... förstår du inte mer än så om kungahusets påverkan på sin internationella omgivning!!!!! Rättning och schas på dig!!!!!
Jag sk*ter i ev positiv påverkan ute i världen när basen för verksamheten är så in i helskotta odemokratisk. Denna påstådda världspåverkan tror jag är en sak uppdiktad för er som gillar att läsa s.k. damtidningar.
Nu har vi en kung som fungerar någorlunda normalt, gillar damer och säger ogenomtänkta saker men tänk om vi skulle få en regent med ett sinnelag som bättre hade passat på ett dårhus?

Tråden ligger på Forumdelen "ordet är fritt".

Där det finns bl.a Travtråd, fotbollstråd, väder, musik m.m.

I vanlig ordning så har Legolas viss poäng i en del saker han säger.
Visst, kungen har ingen makt men ingen har valt honom till ämbetet. Det räcker för mig för att vilja få bort honom.
Sen håller jag med om att de som styr vårt land inte är av den bästa ullen och det lär inte bli så mycket annorlunda efter ett ev. regeringsskifte, även om jag hoppas på nya arslen på taburetterna.
Denna diskussion hade varit rolig att föra blickandes på Legolas och andra genom bottnen på ett grogglas :) Munnhuggeri är roligt om det hålls på ett respektfullt plan utan en massa påhopp. Det är ju motsättningarna som driver utvecklingen framåt.

I detta fallet spelar det väl ingen roll om man är vald till ämbetet eller ej. En president lär inte vara mycket billigare än ett kungahus med tanke på val som skall hållas etc etc. Det symboliska värdet av en kung eller drottning är oerhört stort i många länder, representationen som Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia utför är av stort värde för landet.

Och den dag Kronprinsessan Victoria tillträder så är jag ganska övertygad om att populariteten inte minskar, snarare tvärtom.

Nu kanske att jag låter lite elak och messerschmittig men jag tror, och hoppas att fler än jag kommer att se nyktert på denna relik från medeltiden och fjärma sig från odemokratin.
Vad spelar det för roll om obildade människor i andra länder intresserar sig för glitter och glamour? I takt med att kunskapen stiger så kommer kungahusens dragningskraft att minska.
Jag tror att det tillträdande drottningen kommer att vara den sista regenten i Sverige. Nej jag tror ite, jag är tämligen säker på att så blir fallet.

Jag hoppas verkligen att så inte blir fallet men jag behöver förmodligen inte bry mig eftersom hon lär överleva mig med X antal år.

Förresten - odemokratisk relik: Vad har det för betydelse när kungen inte har någon egentlig makt? Och någon makt kommer icke någon president att få heller (vi har ju ingen svart väska med kärnvapenkoder).

Hehe, här kommer en skräll......

Länge leve Kungen, jag gillar att vi har en Kung med följande mediarapportering. Tycker att det är lite ska man säga gulligt :))

"legolas " sa:
Jantelagen står som spön i backen bland folk som inte är speciellt närvarande varken nationellt som internationellt.

Lek i Er sandlåda för det är utifrån den som ni kommer med Era avundsjuka och ogina kommentarer. Varför är denna typ av människor ofta så in i bänken just ogina och avundsjuka emot kungahuset? Ja man skyller på brist på demokrati!

Vadå demokrati?? Kungen har absolut inte ett skit att säga till om i Sverige, så var inte oroliga! Det är väl troligtvis ingen hemma i Sverige som har modet att stå upp emot det som man verkligen skulle stå upp emot och lägga kraften på.

Nu har vi ju i stort sett redan ersatt kungen, tyvärr så är ju ersättarna något av de allra värsta jag sett i hela mitt liv. Först och främst så är det ett helt kärringvälde vi har hemma, och det väldet består inte bara utav dessa kärringar som får män att fly landet, utan väldet består också av män som likt kärringar lägger sig på rygg och mentalt både klär och för sig som kärringar.

Så var inte oroliga, Kungen och kungahuset har ingen makt, har ni inte fattat det. Det lilla apanage som kungahuset kostar svenska staten är en droppe i havet om man jämför med den totala pott som betalas ut till dessa fullständigt överbetalda kärringar som nu sitter vid makten.

Att ha en kung i världens ögon, är som att ha en själ i landet. Andra nationer som tappat en del av sina gamla traditioner, tittar med positivitet på Sverige och Sveriges företrädare, kungen! MÄNGDER av företagare och mängder av nationer vill göra affärer med Sverige bara för att kunna synas i sällskap med vår kung i offentlighetens korta ljussken!!!

Nä avundsjuka människor som bara pissar i egen brunn, skall fortsätta att göra just detta, och inte förlöjliga Sverige och tro att man gör någon nytta med det eller tro att man imponerar andra nationers människor. Människor som aldrig offentligt skulle gå ut och prata illa om sitt land på det sättet.

Uach och stort fy, tycker,
legolas

haa... ja Lego jag skrattar gott, detta är nog det mest skall man säga "pennfiktiva" inlägg du gjort, otroligt underhållande i första anseende, men tänker man efter så undrar man, vad i helsike du får allt ifrån. ;D ;D

Nu har vi ju i stort sett redan ersatt kungen, tyvärr så är ju ersättarna något av de allra värsta jag sett i hela mitt liv. Först och främst så är det ett helt kärringvälde vi har hemma, och det väldet består inte bara utav dessa kärringar som får män att fly landet, utan väldet består också av män som likt kärringar lägger sig på rygg och mentalt både klär och för sig som kärringar.

Menar du allvar??

Insayt

Ja nu har vi väl dom företrädare vi förtjänar. Anledningen för detta är väl att altförmånga klankar ner på våra företrädare utan att bistå med nåt själva i form av engagemang.
Mvh Christer

Drar tillbaka mitt inlägg.. Jag vill inte sjunka lika lågt som vissa andra som ständigt kastar skit på dom som inte tycker som dom själva.

Men jag uppmanar er alla, att inte nedvärdera dom som inte tycker som er själva, det kommer att bli konsekvenser av det.

(Länk till "Gazton" skall ses över inom kort)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
1 K
anonymous
A

Tillbaka
Topp