Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Och ändå klarar du inte av dom enklaste rätterna på thai eller sitter du i en grå förort ::)

Micke, detta säger ju allt om Phuket. Det må finnas fina stränder och vara naturskönt där, men nog trodde jag att "verkstaden inte är så skyddad". Äkta Thailand - javisst på sitt sätt, men... :-\

"glimten66 " sa:
Och ändå klarar du inte av dom enklaste rätterna på thai eller sitter du i en grå förort ::)
Menar du att dom inte talar thai i förorterna?Vi har en thairestuarant så jag äter thaimat dagligen men att slänga sig med några ord på thai har nog inget att göra med var man bor i Isaan eller i Phuket. :'(

SLÄNGA SIG MED ORD PÅ THAI? BORDE MAN INTE LÄRA SIG NÅGOT NÄR MAN ÄR BOFAST DÄRNERE? DET ÄR VÄL NATTURLIGT.

"Bertil " sa:
SLÄNGA SIG MED ORD PÅ THAI? BORDE MAN INTE LÄRA SIG NÅGOT NÄR MAN ÄR BOFAST DÄRNERE? DET ÄR VÄL NATTURLIGT.
Det kan man tycka men har man uppnått en aktningsvärd ålder så är inte ett nytt språk högprioriterat men några ord här och där fastnar då och då. ;D

Har du en restaurang så borde du ju kunna BASIC även om du har blivit gammal
men de märks ju att du aldrig beställer mat eller dryck själv
Beställa mat o dryck va väl ändå bland det första man lärde sig annars hade man ju dött av svält ;D

Den vänliga Kycklingen ville veta hur jag lagar min kycklinggryta.

Hugg och klipp 1 kylling (skånska för kyckling) i bitar, gärna stora bitar
Bryn dem i stekpanna eller i stekgryta med lite rökt fläsk eller bacon, inte för mkt bacon då det gärna tar över. En skiva eller två är bra.
I med några gula lökar och vitlök, efter behag. ( Jo jag vet att lök och vitlök inte alltid går så bra ihop men här gör det det.)
Spruta ner c:a 1/2 tub tomatpuré.
Slå på vatten och/eller öl så att det knappt täcker.
Pula ner grovmald eller mortlad vitpeppar.
Var försiktig med salt då vitlök har en tendens att förstärka sältan utan att i sig själv vara salt. Testa salthalten när grytan är klar. Servera med kartofler, pantoller, päror, potatis eller ris. En sallad med lite vitlök i olja passar bra till.
Jag lärde detta av min gamle far som var verksam i restaurangbusiness i Stockholm under 40 år. Om ni gillar det, ge kredit till honom, inte till mig.

"glimten66 " sa:
Har du en restaurang så borde du ju kunna BASIC även om du har blivit gammal
men de märks ju att du aldrig beställer mat eller dryck själv
Beställa mat o dryck va väl ändå bland det första man lärde sig annars hade man ju dött av svält ;D
Är 180cm lång och väger 75 kilo så svälta behöver jag inte trots att jag inte kan namnet på alla thairätter jag inmundigar.Vatten heter nam på thai. ;D

Idag fick Som Tam:en stå till sidan för en riktig lunchdelikatess, nämligen Stekt Sill med Potatismos. Och pinfärsk var sillen dessutom. Riktigt smaskigt, jag tappade räkningen på antalet sillar som simmade ner genom foderluckan. :)

"legolas " sa:
Idag får du sjuttanimej en karma av mig Berralund. Att äta "ute" kan ju inte vara roligt när du är hemma så sällan.... men jösses vad gott det låter med stekt sill och potatismos.....

legolas

Tackar!! Dessutom har vi lagt in stekt sill i ättika, men den skall ju dra några dagar innan man kan avnjuta läckerheten. Väntan är lång allt medan snålvattnet rinner. :P

Och som grädde på moset - Frugan är mycket förtjust i dylika läckerheter, men jag tror dock inte att det slår en Som Tam med palaa! ::)

Innan du blir alldeles förtvivlad över min elakhet lego så fick du en tröstkarma. Den är du väl värd i avsaknad av den goda sillen! ;)

I kväll blir det lax av nåt slag, brukar alltid bli kanongott i ugn och med en massa gott slafs :D :D

Dagens middag

uploadfromtaptalk1349799437863.webp

Ser ut som Laab med knåderis bl a. Förutsätter att det var phet maak maak! Laab är en av favoriterna. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Själv har jag och grabben käkat något som det var länge sedan vi hade - Blodkorv med lingonsylt. Han älskar det och tjatade och snäll som man är fick jag bege mig till affären och handla. Frugan och tösen käkade en del rester.

Blev uppbjudna till en av frugans kusiner i Helsingborg. Där fick vi Suki (som vi käkade förra veckan). Men det är faktiskt skitgott. Med fläskkött, fiskbullar, glasnudlar och diverse grönsaker. Stark sås därtill. Smaskigt värre!!! :)

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
21 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar