Chantaburi

D

Dragon fly

Gäst
Har någon erfarenhet av Chantaburi? Lär var känt för sina frukter, ädelstenar och skaldjur. Verkar lummigt.

Chanthaburi är en fin stad, gillade att vandra längs den gatan som gick längs husen vid floden kändes annorlunda mot andra delar av Thailand.
Har Thailands största katolska katedral.
Jag skall åka dit igen och övernatta i stan, sist övernatta vi på hotell vid havet som ligger en bit ifrån Chanthaburi stad.

Har någon erfarenhet av Chantaburi? Lär var känt för sina frukter, ädelstenar och skaldjur. Verkar lummigt.

Precis som @Jonas sa fin stad och enda tror jag som har en innerskärgård, ta en tur i Chantaburis backwaters och övernatta på
ทะเลดาว โฮมสเตย์ thalee dao homstay Bang Chan Yai, Bang Chan, Khlung District, Chanthaburi 22110, Thailand, +66 88 214 4424, här har de ingen meny och frukost och middag ingår i priset och det serveras Á la masion alltså på husets vis.

Middag består av dagens fångst av alla möjliga läckerheter! Ja var en upplevelse och tur med båt i skärgården ingår också.

Något som inte kanske är så känt är att Cahantaburi har gott om pepparodlingar vit och svartpeppar och anses vara bäst kvalité!

Jo kan rekommendera detta!

Intressant. Verkar vara en av Thailands våtaste regioner. Lär var en hel del vietnameser, kineser, kristna och kambodjaner som bor där sen lång tid tillbaks.

Intressant. Verkar vara en av Thailands våtaste regioner. Lär var en hel del vietnameser, kineser, kristna och kambodjaner som bor där sen lång tid tillbaks.
Våtaste regioner vet jag inget om?
Ligger bara ca. 2.5 timma syd Pattaya och där är ju en av dom soligare ;)
Var klart och fint väder när vi var där början av November.
Regnigaste är väl mer i sydvästra Thailand där hade vi knappt 1 soltimma under samma period 1 vecka före.
Fast åker man nu när regnet börjar är det säkert vått.

Det är det goda tillgången på vatten och nederbörd som gör att det är det största området för fruktodlingar och kryddor bl.a.
Tycker att det är en fin kuststräcka som dock är lite öde. Helgerna är det mycket thai som vistas där.
Har stannat till där några gånger när vi åkt till Koh Chang. Värt ett par dagar men rätt tråkigt för en längre tid.
Ska visst finnas många fina vattenfall i området om man lämnar kusten.

Historiskt sett har det varit under Frankrike en period och det syns på en del byggnader samt att många vietnameser har invandrat dit under förra århundradet.
Troligt det distrikt med flest kristna katoliker i landet.

Lite statistik. Årsmedelnederbörd:

Chiang Mai 1.110 mm
Kanchanaburi 1.045 mm
Pattya 1.241 mm
Bangkok 1.430 mm
Hua Hin 1.034 mm
Ubon Rachatani 1.582 mm
Khon Khaen 1.162 mm
Lopburi 1.286 mm

Sticker ut: Yala 2.176 mm
Chantaburi 2.872 mm
Phuket 2.416 mm

Och Stockholm 539 mm
Bergen 2.250 mm

Regnrikast i världen Llore, Colombia: Ofattbara 13.300 mm

Khao Sok 3500 mm/år
Thailands regnigaste plats.
Där var det blött men ett ställe jag rekomenderar att besöka.

Tillbaka
Topp