Bukashi, en teknik att kompostera matavfall

Ha ha du låter som någon annan från forntiden.
Du vanlig kompost funkar jättebra här, se till att blanda grovt och annat mellan. Fast testa färdigt det du börjat med.
För land är ju halm det bästa, det använder thai för att det inte skall torka så fort. Sedan kan man lägga rester från kokosnöt, bara riva och lägga ut. Finns även att köpa på plantskola till en löjligt låg kostnad.
Jag blandar detta med jorden tills det blir mjukt och släpper igenom vatten. Halm överst så blir det bra och lite buffaloskit, alltså lite för det är salt, med sedan växer det som fan. :p

Kombo tänka på en händelse från någon månad sedan. Såg en död katt i trädgården, låg där med tassarna i vädret. Hade inte tid med hen då så vi åkte iväg. Kom tillbaka tre dagar senare. Jag kunde bara se konturerna av katten i marken, precis allt var borta uppätna av insekter och vad vet jag. Så här går det undan.

Såg en död katt i trädgården, låg där med tassarna i vädret. Hade inte tid med hen då så vi åkte iväg. Kom tillbaka tre dagar senare. Jag kunde bara se konturerna av katten i marken, precis allt var borta uppätna av insekter och vad vet jag. Så här går det undan.

Precis, allt organiskt var borta, hämtat av myror och andra. Inte mycket kompost kvar på marken, eller? Jag vet hur snabbt det går att få dött kött att försvinna här. Poängen är att behålla näringen på plats så växter får nytta av det.

Halm vill jag av princip inte använda, jo kanske borde jag prova här i Thailand men njae. Halm är för det första väldigt näringsfattig, men rikt på kemikalier från tidigare besprutning. Inget man vill ha i en organisk/ekologisk odling. Så ja, jag tar lite omvägar för att min mat som växer ska vara någorlunda frisk;)

Luktar det inte skit från en sådan kompost?

Från min kompost?
Nej, absolut inte. Man ska hålla syret borta så det kan jäsa i lugn o ro. Sedan väl nere i marken så sker förmultningen mycket snabbare än att gräva ner "rått" köksavfall. Den senaste spannen öste jag ner i ett hål i marken bara för att se vad som händer utan att lufta eller göra ngt annat.

Men dålig lukt? Nej.

PH blir dock väldigt lågt, men det är det normalt i jordarna här har jag märkt. Köpte lite kalk som jag idag strött på områden där jag vill plantera växter. Får se hur det går. Tror jag skrev om det tidigare. PH i marken är <5 vilket begränsar vad man kan odla eller för all del driva upp lite blommor. Återkommer med resultatet efter kalkningen

Kanon juh:thumbsup:. Men jag vet inte bättre så jag försöker uppfinna hjulet igen:p. Hemma i Sverige så är det asenkelt att få till en kompost med maskar o allt. Här har jag (förvisso med mediokert engagemang) misslyckats, så nu testar jag detta och vill dela med mig om hur det går. Har märkt att PH är alldeles för lågt för växter att trivas (4-5) och lägre i den nya komposten men det var väntat. Har inte mycket trädgårdsyta att odla på, och den som finns suger... Jag har nu oxå förstått att vattna med det kommunala vattnet är dödfött. Den höga klorinhalten tar död på alla (de få som finns) mikroorganismer:(. Man lär så länge man lever;)

Klorerat vatten brukar man "vispa" runt lite i så försvinner kloret, gammalt akvarie knep.

Klorerat vatten brukar man "vispa" runt lite i så försvinner kloret, gammalt akvarie knep.

Ja, man "luftade" det, gärna med luftpumpen några timmar först.

Jag dricker sällan kranvattnet direkt här i Sverige. Även om vattnet säkert är helt OK, så föredrar jag att låta det stå i en glaskaraff i kylskåpet och lufta sig innan det används. Inbillar mig dessutom att det blir mycket godare.

Ja, man "luftade" det, gärna med luftpumpen några timmar först.

Jag dricker sällan kranvattnet direkt här i Sverige. Även om vattnet säkert är helt OK, så föredrar jag att låta det stå i en glaskaraff i kylskåpet och lufta sig innan det används. Inbillar mig dessutom att det blir mycket godare.

Jag behövde aldrig göra det, jag hade egen brunn under min akvarieperiod.
Slänger man i ett par citronskivor eller något annat så får man lite smak också.

Nu har det gått ett tag sedan senast.
Altså, komposten blev fan magisk. Allt jag planterat växer som "ogräs". Sedan några veckor sedan så plockar vi chilli från buskarna. Dom blommar jäklar i det. Kontrollgruppen dog.

Eftersom det handlar om matrester så har jag inte velat att strö ut det framför muren (ja ni vet hundar o sånt), men 2 veckor i jorden på innergården så var jag tvungen att gräva upp för att göra plats för nya tunnor som blev klara. Grävde upp, och strödde ut det på utsidan av vår mur. Inga hundar började gräva, så vi planterade efter en vecka lite växter.

Resultatet från matresterna blev en riktigt härlig matjord, och bevisligen full med näring då allt växer som bara den. En sak som jag märkte var att när jag slarvigt bara slängde ner innehållet från tunnan i marken så tog det längre tid än när jag tömde innehållet i en stor behållare (sån rund där dom blandar cement i) och luftade det. Viket stämmer bra med att under jäsningen så ska det inte finnas syre, medan efteråt så ska aeroba bakterier ta över processen.

Har förberett en "jordfabrik" som jag ska göra till hösten. Vet inte om ni tänkt på hur mycket organiskt material som slängs varje dag.

Vet inte om vi får skriva om det här, men till hösten när jag kommer tbx, så ska jag samla frukter och sockerrör, Och på samma sätt som man samlar jästsvampar till surdegsbröd, så går det att samla vildjäst till jäsning av socker. Lite osäker om vi får starta detta tema här på TS. Men så länge vi håller oss till den biologiska/kemiska processen (utan destilationsdelen) så borde det vara ok?

Tillbaka
Topp