Bosses trädgård i Isaan

Fina bilder från er båda, frugan gillar odla så lär nog bli lite trädgård i framtiden själv kan jag klippa gräset ;)

Som vanligt blir jag avundsjuk på dessa duktiga fotografer, själv misslyckas jag alltid. Tack.

Kul att du hittade min trädgårdstråd här, och bidrar med lite fina trädgårdsfoton.
Ser ut att vara en av mina fjärilar där.
Var i Thailand har du din trädgård?

Hej Bossej,

Vårt hus ligger i Phanom Sarakham, Chachoengsao. Kan dock inte ta någon credit för trädgården då vi bara är där en helg per månad, det är svärmor och till viss del svärfar som är trädgårdsmästare då vi pga dotterns skola mestadels bor i Bkk och jag oftast jobbar i Kina och övriga Asien.

image.webp

image.webp

image.webp

image.webp

Ja sånt skulle man vilja ha det ... tänk va kul om man kunde sköta om en sån trädgård och har möjlighet att göra det på heltid ... vilken lycka!

Är de blåa lobelia, ser större ut men kanske för att du fotat från nära håll?
Är de blåa lobelia, ser större ut men kanske för att du fotat från nära håll?

Nej detta är min favoritblomma i Isaan, finns flera bilder tidigare i denna tråd- sid 1.
Den heter Clitoria och används bla till att göra te av, och som ingrediens i hårshampo. Det är en slingerväxt som blir 5-10 meter lång, och efter blommorna blir det frön som sitter i baljer, så den är lätt att föröka
om man vill det.

Senast redigerad av en moderator:
Mycket imponerad av din trädgård och alla växter och djurlivet där Bossej! Trevligt att du kan dela med dig genom alla fina bilder också! Det är en dröm jag har att den dag jag bor permanent här i Phitsanulok så ska jag skapa en vacker trädgård!

Var ett tag sedan jag visade foton av fjärillar från min trädgård, men idag tog jag fram min gamla trasiga kamera och knäppte en fin fjäril som landade precis bredvid min fot. Närbilden är tagen ca 30 cm från fjärilen som inte alls var rädd.

Blue butterfly Fot.webp

IMG_7896.webp

En till, från förra månaden

IMG_7872.webp

Senast redigerad av en moderator:
Var ett tag sedan jag visade foton av fjärillar från min trädgård, men idag tog jag fram min gamla trasiga kamera och knäppte en fin fjäril som landade precis bredvid min fot. Närbilden är tagen ca 30 cm från fjärilen som inte alls var rädd.

Blue butterfly Fot.webp

IMG_7896.webp
Den gillade kanske färgen på dina tofflor. Äntligen nya bilder, det var efterlängtat. :wai:

Jag har klistrat tråden så nu hittar du den lättare nästa gång andan faller på.

Har trädgård som hobby och har nu en egen trädgård på tre tusen kvadratmeter här i sodra Isaan sedan 2008.

Pysslar några timmar med mina växter i stort sett varje formiddag året om.
Tycker det är lika givande idag som när jag borjade.

Har mycket blommor, frukt, kryddor och gronsaker i min trädgård, och en hel del fjärilar, fåglar ormar kommer på besok, så det händer alltid något här i trädgården.

Nyskordade frukter, gronsaker och kryddor är ju dessutom väldigt nyttigt vitaminmässigt ,
och trädgårdsarbete ger även lite motion.

Jag gillar att fotografera när jag ser något vackert i trädgården, så det kommer en hel del bilder i denna tråd.

Borjar med att visa min favoritblomma som är en blå slingerväxt som i Thailand kallas UnChan.

På latin heter den Clitoria .

IMG_1381.webp

IMG_1379.webp

IMG_1379.webp
Hej

Väldigt fin, men är du inte rädd att ormar och annat ska klättra upp på dessa och ta sig in i byggnaden?

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16