Borra brunn !

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Nån som har lite aktuella prisuppgifter, vad detta kalas kan gå på ?

Vad menar du med brunn,
ett hål att ta upp vatten med kostar inte mycket ett par tusen bath!

Vi åker ner till surin om 2 veckor och behöver då omgående borra brunn. Är intresserad av cirka priser för borrning och pump mm. Så man slipper att bli blåst av sina kära svärföräldrar IGEN.

Jag köpte en pump på global house för 8000. Köpte även en stor tank. 3500 bath dom rekommenderade en i härdplast. Sedan köpte jag järnbalkar och byggde en ställning så tanken kom upp ca 2,5 meter. Sedan behövde jag en pump till huset den kostade 3000. Tror allt kostade med div rör ca 23000. Bath. Det finns massor av olika priser på pumpar. Men inte mer än 25000 ska det kosta.

Brunnsborrning i Surin

Jag tänkte visa lite om hur det gick till när vi borrade brunnen hemma i Surin.
Priset kunde brunnsborraren inte tala om i förväg pga. att det berodde på om vi stötte på vatten eller ej
och hur djupt han var tvungen att borra.
Han stötte på bra vatten vid 25m men jag tvingade han att borra ner till 40m, så att jag är säker på att ha bra vatten även vid torrperioden.
2500B slutade notan för borrningen på, pumpen kostade 2800B och sedan köpte jag plaströr,kranar mm för ca 500B.
Så knappt 6000B för allt färdig framdraget till huset + en bevattningskran vid odlingsplätten.
Arbetet med att dra vattenledningen nergrävd i marken utförde jag själv.

ps.Detta var 2010 och har funkat felfritt sedan dess.Vill du se bilder så får du gå till http://www.isaan.se/forum/hus-och-hem/3 ... surin.html

500 baht betala ja för borrningen + att vi dela på en Hong thong efter utfört arbete. Första gubben ville ha 5000 baht men det tyckte dom var dyrt men en kompis kände några som höll på med brunnsborrning så han ringde dom.

Hejsan,

I slutet av förra året så anlitade jag en herre som borrade en 40 meter djup brunn. Den totala kostnaden för detta var 7000Baht. Då har jag visserligen inte kopplat någon elektrisk pump till denna utan har endast en enkel anordning för att manuellt pumpa upp vatten.

Har fungerat helt felfritt sedan första dagen.

Vänligen,

/K

Borrning mellan 2500-5000 sen en bra pump 5500-8000 bath

Matte om du letar upp tråden En röd liten stuga så har du priserna som jag gav sist vi byggde

micke

Om man borrar efter vatten i Thailand blir detta vatten drickbart (det har ju filtreras av jorden, eller är jorden inte att lita på?)?

Om man vill ha vattnet till bevattning på ett risfält (eller flera) fungerar det eller måste man borra ännu djupare (kanske en väl generell fråga)?

Janne vatnet e inte gott ska du ha till risfält får du nog borra djupt bara va jag tror
Hos oss räcker vattnet gott till o vattna gräsmatta o blommor vi har aldrig hitills råkat ut för att det sinar

Ok tack Glimten66. Svärfar pratade om att borra för att kunna skörda två gånger per år, men jag kände lite som du att det är lite riskabelt ... jag litar inte på att de har kundskaperna att veta ... Man skulle ju vilja göra en geologisk undersökning innan i så fall men det lär ju vara dyrare ....

Första vi gick till ville ha 5000 baht det tyckte svärföräldrar och kompis var dyrt, sen fick vi borrat för 500 baht det tyckte dom var normal pris. Var inget prat om olika pris beroende på hur djupt dom borrade på tills vi hade rent klart vatten.

"Jonas " sa:
Första vi gick till ville ha 5000 baht det tyckte svärföräldrar och kompis var dyrt, sen fick vi borrat för 500 baht det tyckte dom var normal pris. Var inget prat om olika pris beroende på hur djupt dom borrade på tills vi hade rent klart vatten.
Förstår inte riktigt 500bht Gostar väl mer att transportera grejerna.
Sen en rimlig lön sedan kostar väl borr utröstningen stålar, hur betalar borran den.

Köper inte det priset , men du kanske kan förklara närmare.

Det var vad dom tyckte och vad jag betala. Utrustning? Jag behåller väl inget han tar ju med sig borret etc. När han är klar, en halv dags jobb. Transport ja dom kom med utrustningen på en thuk thuk lastbil transporten kanske kostade 20 baht.
Det var priset för själva borrningen alltså.

"Jonas " sa:
Det var vad dom tyckte och vad jag betala. Utrustning? Jag behåller väl inget han tar ju med sig borret etc. När han är klar, en halv dags jobb. Transport ja dom kom med utrustningen på en thuk thuk lastbil transporten kanske kostade 20 baht.
Det var priset för själva borrningen alltså.
Men Jonas nu kommer du med något nytt ang priser 20 bht för en tuk tuk.
Även om han bara körde 50 metertrtor jag inte att du får en tuk tök att köra för det priset.

Sen är det klart att du inte behåller borr utrustning
med maskin.

Men tycker att det är rena rånet att betala så lite.

Men man kan ju betala 5000 baht borrarn kommer bli överlycklig han får nästan en månadslön för en halv dags jobb.
Jag får thuk thuk att köra hem saker jag inhandlat i lomsak för 20 baht varför skulle detta vara dyrare.
Nu var det borrarens egen thuk thuk så transportkostnaden var väl bränslekostnaden.
500 baht det är nästan 2 dagslöner för en i den branschen.

"Jonas " sa:
Men man kan ju betala 5000 baht borrarn kommer bli överlycklig han får nästan en månadslön för en halv dags jobb.
Jag får thuk thuk att köra hem saker jag inhandlat i lomsak för 20 baht varför skulle detta vara dyrare.
Nu var det borrarens egen thuk thuk så transportkostnaden var väl bränslekostnaden.
500 baht det är nästan 2 dagslöner för en i den branschen.
Du pratar om en tuk tuk lasbil den kostar i ny in köp 200 tusen bara i inköp, Men gratulera dig att bo på sådant billigt ställe.

PS OM du mot förmodan skulle åka moppe taxi får du väl betalt :)

Men han skall väl ta sin thuk thuk lastbil till mig och utföra jobbet var ju ingen extra transport. Vet inte om du har borrat brunn och sett vilken utrustning som krävs.
Och när jag får saker hemkörda ifrån lomsak ja då handlar det om thuk thuk moped 20 baht 5km.
Jag bara säger vad jag betalade tror du jag sitter och hittar på eller vad skulle vara vitsen med det?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp