Bombdåd i Oslo

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vem är förvånad? Alla dessa [¤#@@¤%] [¤#@@¤%] borde bombas tillbaka till forntiden :angry_transparent:

Helt galen :(

Det som är som vanligt störande och inte en korrekt bild över det som sker i eländet.

Detta är inte en terroraktion som sådan.

Det är en ensam person med förvridet människosyn som har dödat minst 91 ungdomar på Utøya och 7 personer i Oslo.

Han tillhörde ett högerextremt miljö och tyckte man inte kan ha ett multietnisk samhälle, och därför var tvungen att döda en massa norrmän. (??)

Sannolikt kommer han att åberopa sig sinnesjukdom men det kommer inte den Norska rätten att ta hänsyn till och han kommer att få 21 års fängelse och efter straffet kommer han att få "sikkring".
"Sikkring" medför att han kan hållas inspärrad tills det han enligt myndigheterna anses ofarlig för samhället, vilket inte kommer att ske någon gång.

Det kallar jag ett straff, och inte det mesiga vi har i Sverige där man max kan få 14 år och släpps ut efter halva tiden..

Jo precis man tar den invanda och kända och gör det till sanning och förvränger sanningen. Samtidigt är det ju otroligt att "en" människa kan genomföra en sådan sak utan att någon fattat misstankar.

Att få tag på sprängmedel te x till en sådan bomb kräver ju en hel del "om nu denne man är skyldig till bomben i Oslo", man måste ju på något sätt ha kontakter eller liknande och det är konstigt att inget läkt ut till norska säpo mm. Förmodligen kommer det fler avslöjanden alldeles säkert.

Eller är det så lätt idag att bygga en sådan bomb med den kraften och med de material som måste anskaffas utan att någon i de leden fattar misstankar??

Mvh Peter :wai:

"insayt " sa:
Jo precis man tar den invanda och kända och gör det till sanning och förvränger sanningen. Samtidigt är det ju otroligt att "en" människa kan genomföra en sådan sak utan att någon fattat misstankar.

Att få tag på sprängmedel te x till en sådan bomb kräver ju en hel del "om nu denne man är skyldig till bomben i Oslo", man måste ju på något sätt ha kontakter eller liknande och det är konstigt att inget läkt ut till norska säpo mm. Förmodligen kommer det fler avslöjanden alldeles säkert.

Eller är det så lätt idag att bygga en sådan bomb med den kraften och med de material som måste anskaffas utan att någon i de leden fattar misstankar??

1. Polisen arresterade personen med vapen i hand på Utøya.
2. Han hade eget företag som importör av konstgödsel
3. Han har gjort medgivande (enligt polisens uttal i dag)
4. Han var inte känd av polisen sedan tidigare

Kolla lite fakta innan, Peter!!!

"Per Olav " sa:
1. Polisen arresterade personen med vapen i hand på Utøya.
2. Han hade eget företag som importör av konstgödsel
3. Han har gjort medgivande (enligt polisens uttal i dag)
4. Han var inte känd av polisen sedan tidigare

Kolla lite fakta innan, Peter!!!

Har inte med fakta att göra, känd eller okänd, jag tycker fortfarande att det är märkligt att man kan genomföra en sådan stor sak utan att det i något led inte fattats misstankar eller att något läkt ut, men den del är skickliga tydligen.

"insayt " sa:
Har inte med fakta att göra, känd eller okänd, jag tycker fortfarande att det är märkligt att man kan genomföra en sådan stor sak utan att det i något led inte fattats misstankar eller att något läkt ut, men den del är skickliga tydligen.

Vad har inte med fakta att göra?
Tror du att polisen lurar i busken utanför ditt hus i fall du skulle vara en högerextrem terrorist?

Självklart har det faktum att han inte var känd av polisen sedan tidigare med saken att göra!
Han hade lagligt stora lager konstgödsel och tydligen utförde dådet ensam vilket medför att det inte finns kommunikation som polis/säkerhetspolis kunde snappa upp.

"Per Olav " sa:
Detta är inte en terroraktion som sådan.

Det är en ensam person med förvridet människosyn som har dödat minst 91 ungdomar på Utøya och 7 personer i Oslo.

Han tillhörde ett högerextremt miljö och tyckte man inte kan ha ett multietnisk samhälle, och därför var tvungen att döda en massa norrmän. (??)

Sannolikt kommer han att åberopa sig sinnesjukdom men det kommer inte den Norska rätten att ta hänsyn till och han kommer att få 21 års fängelse och efter straffet kommer han att få "sikkring".
"Sikkring" medför att han kan hållas inspärrad tills det han enligt myndigheterna anses ofarlig för samhället, vilket inte kommer att ske någon gång.

Det kallar jag ett straff, och inte det mesiga vi har i Sverige där man max kan få 14 år och släpps ut efter halva tiden..

En terrorist är en terrorist är en terrorist.

Sen kan du tycka att Sverige har låga straff men att straffet på detta dåd i Sverige skulle bli max 14 år och sedan hälften på det stämmer inte. Ett livstidsstraff är livstid. Livstidsfångar kan få straffet tidsbestämt efter en tid men det är absolut inte en självklarhet.

"Bond " sa:

Sen kan du tycka att Sverige har låga straff men att straffet på detta dåd i Sverige skulle bli max 14 år och sedan hälften på det stämmer inte. Ett livstidsstraff är livstid. Livstidsfångar kan få straffet tidsbestämt efter en tid men det är absolut inte en självklarhet.

Jo, du har rätt!
Når jag skrev att det inte var en terrorist aktion som sådan, menar jag att det inte var en terroristgrupp som stod bakom, men en enda person. Men det är ju terrorism i alla fall.

När det gäller livstidsstraff så är faktum att man kan söka om tidbestämt straff efter 10 år i Sverige, men att man inte kan få mindre tid än lagens mildaste straff vilket jag tror är 14 år.
Detta går inte i Norge, man kan söka om frigång först efter 21 år.

Skall man snacka om "riktiga straff" så kan man se till England, där får man ett efterföljande livstidstraff för varje gärning i sig!

"Bond " sa:

Exakt samma ord som jag tänkte för en stund sen. Applåd 8) :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

En dag som denna känns det i själen att Sverige och Norge är bröder. :( Jag tror de flesta Svenskar känner så..

"Gazton " sa:
En dag som denna känns det i själen att Sverige och Norge är bröder. :( Jag tror de flesta Svenskar känner så..

Utan den minsta tvekan. Var det inte Oscar II som hade "Brödrafolkens väl" som valspråk? Det passar utmärkt nu.

Jag läste någonstans att dom har gripit två gärningsmän?? Han var kanske inte ensam i alla fall?

"Berralund " sa:
Utan den minsta tvekan. Var det inte Oscar II som hade "Brödrafolkens väl" som valspråk? Det passar utmärkt nu.

Jag läste någonstans att dom har gripit två gärningsmän?? Han var kanske inte ensam i alla fall?

Polisen har INTE gripit två gärningsmän, men jobbar utifrån teorin att den KAN vara två gärningsmän.
Enligt vittnen skall det ha funnits en gärningsman som inte hade polisuniform, vilket den som gripits hade.

Så det återstår att se huruvida det är en eller två gärningsmän.
Min personliga åsikt är att det endast var en gärningsman, men vi får se framöver.

Det blev en lång natt, som nån skrev en terrorist är ALLTID en terrorist vare sig av ras, religon eller politisk tillhörighet

"b-tung " sa:
Det blev en lång natt, som nån skrev en terrorist är ALLTID en terrorist vare sig av ras, religon eller politisk tillhörighet

Det är ju såklart alldeles korrekt.

Vad jag inte riktigt fattar är vad man hoppas uppnå med en terrorhandling?

Kan det vara något liknande detta?
"Du tycker inte som jag, alltså spränger jag några byggnader och dödar lite folk för då kommer du att tycka som mig!"

Fattar dom inte att terrorhandlingar är kontraproduktiva?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp