Blommor som hobby.

F

Farang53

Gäst
Jag skrev att min hobby var blommor så jag lär väl lägga ut några bilder på det jag håller på med under min vistelse i södra delen av Thailand.
Jag kommer att lägga ut fler när jag sorterat dom.

14-07-2012.webp

"Farang53 " sa:
Jag skrev att min hobby var blommor så jag lär väl lägga ut några bilder på det jag håller på med under min vistelse i södra delen av Thailand.
Jag kommer att lägga ut fler när jag sorterat dom.
Riktigt tjusigt ... så skulle även jag vilja ha det den dag jag flyttar.

Här kommer några orkidéer. Dom flesta arterna är uppifrån bergen. Helt omöjlig att lära sig namnen på dom.

SAM_3767 - Copy.webp

2.webp

ork2.webp

BL1.webp

Porslinsblomman (Hoya)
jag plockar sticklingar ute i naturen och efter 6 månader så börjar dom blomma. har flera färger men det är bara en som blommar nu.

porslinsblomman.webp

Tack för alla fina bilder, Farang53. :wai: Blommor är en fantastiskt fin hobby, tyvärr är mina fingrar allt annat än gröna. Frugan är däremot mycket bättre. :)

För 2 månader sen fick vi från en kund vi gjorde en nyinstallation hos 6st Orkidéer som var halvdöda, men eftersom jag gillar dessa blommor så gjorde jag ett försök att få dessa att komma tillbaka till livs och efter enträget jobb så börjar de skjuta skott igen och det kommer att bli kul och se vilka sorter det är som kommer fram, har själv j-klar ingen aning... :D

WP_000214.webp

WP_000218.webp

WP_000222.webp

Man ska aldrig kasta Orkidéer för det kommer skott från dom som man kan föröka sin samling. Jag använder träkol och cocos. Vissa arter vill bara ha träkol eller monterade på träbitar.

Gillar också orchider.
Har en hel del hängande under träden i trädgården.

Fordelen med dem är att de kräver väldigt lite arbete, och att de blommar länge.

Här några exempel

999.webp

1027.webp

1042.webp

1087.webp

Kopte några blomlokar på marknaden forra året.

De kostade 10 baht per styck.

Nu efter ca ett halvår blommar de for forsta gången

IMG_0950.webp

Blommor är fina ,men jag duger bara till ad flytta på blomkruker och inhandla diverse till dessa :-))

blommer mm iKhon kaen  februar 2014 008.webp

blommer mm iKhon kaen  februar 2014 026.webp

blommer mm iKhon kaen  februar 2014 035.webp

Snart 3 månader sen jag fick dessa orkidéer och nu har dom börjat skjuta ut luftrötter, de ser jag som ett gott tecken och att de har fått ordentlig skötsel men det gör också väntan ooolidliig på att få se slutresultatet men risken är större att en får vända hemmåt igen innan blomning och vackra blommor på stälkarna... :(

WP_000226.webp

WP_000227.webp

WP_000228.webp

Det har varit väldigt varmt och torrt under februari - mars här i Sodra Isaan, men nu borjar det bli fart på blommor mm igen efter några regnskurar de senaste dagarna

IMG_0001.webp

IMG_0004.webp

IMG_0006.webp

vad heter den stora vita blomman på första bilden ?? 555
kan det vara en parabolus tvluss på latin555

"lubo68 " sa:
vad heter den stora vita blomman på första bilden ?? 555
kan det vara en parabolus tvluss på latin555

Stämmer bra de Lubo.

Om du är fodd -68 tycker jag nästan du verkar overbegåvad.

Det lär ha funnits en professor i Uppsala i borjan av 1700-talet som gav namn på latin till en massa växter, men den du nämner fanns ju inte då.

Är du mojligen en efterfoljare till honom, Linne' ?

"Bossej " sa:
Stämmer bra de Lubo.

Om du är fodd -68 tycker jag nästan du verkar overbegåvad.

Det lär ha funnits en professor i Uppsala i borjan av 1700-talet som gav namn på latin till en massa växter, men den du nämner fanns ju inte då.

Är du mojligen en efterfoljare till honom, Linne' ?
jo jag e släkt med honnom

Tillbaka
Topp