Biltråden

• Trådstartare Trådstartare Pjodd
  • Start datum Start datum

Så bra det blev efter att bilen blev "välsignad":oops:
I morse lös en massa gula lampor. In till verkstan och fick det kollat.
En kabelhärva var söndergnagad o hunden som gillar att ligga därunder är starkt misstänkt. Det är nu provisoriskt lagat och delar är beställda. Hoppas verkligen att det räcker med att byta kabel, så dessa inte sitter fast i alla givare eller vart de nu går hän så allt måste bytas:eek:.
Dom kunde inte många ord engelska så jag får återkomma med vad kalaset kommer att gå på. Eftersom det är "självförvållat" så täcks det inte av garantin.

O jag som var orolig för trafiken på vägarna...
Fan, det var ett tag sedan jag unnade mig en ny bil så det känns lite att få den skadad efter bara ett par dagar:(
Men du stog väl på marknaden med bilen då kan det väl inte vara ditt ansvar vad hundarna gör.
Så klart det täcks av försäkringen inte garantin.

Men du stog väl på marknaden med bilen då kan det väl inte vara ditt ansvar vad hundarna gör.
Så klart det täcks av försäkringen inte garantin.

Sant, men vill kolla kostnaden först. Blir det asdyrt så ja, där gillar jag din tanke men om mindre dyrt så tar jag det själv.
Premien blir juh högre efter var anmälan. Och som jag förstått det så blir den mycket högre.
Inga problem att bevisa då jag har kvitto från hotell och tankkvitton när jag drog ner till Bkk. Det tål att räkna på;)

Blev genast lite nyfiken.
Om man flyttar till en annan provins, får man inte nya plåtar då, men det nya provinsnamnet och då nya nummer?
Har inte riktigt koll men är inte bokstäverna före numret förkortning/kod för provinsen?
Du ser var bilen är köpt men det ändras inte om du flyttar. Vet inte om man kan begära det men tvivlar.

Fick pris på reparationen idag.
Allt byts ut så det blir inga provisoriska lagningar.

Kan bara konstatera att ja, bilar är dyra att köpa här med tanke på vad man får jämfört med Europa. Tänker då på all extrautrustning, elektronik o allt det där men ägandet av bilen är löjligt billigt i jämförelse.
Vår gamla Toyota gjorde vi allt på Toyotaverkstad, tom bytte en bromslampa (det var så billigt att det var inte ens en tanke att göra det själv i värmen).

Nu med felsökning i första omgången och fick det lagat provisoriskt och byte av kabelstock (när den kommer) så blir det ca 3.000Baht. Gissa om det var en glad överraskning:)
Fan, bara att köra förbi en auktoriserad verkstad hemma för att se om dom har öppet kostar 3.000Baht (ni förstår att jag överdriver), sedan boka en tid som i bästa fall är om en månad. För att sedan bli ruinerad på reservdelskostnaden och inte minst arbetet.

Slår man ihop allt efter 5 års ägande så med service (som ingår i 10.000mil) reperationer och andrahandsvärde så ligger man nog bättre på det än i Sverige totalt sett.
Vore kul att få kommentarer på om jag rätt eller fel på det;)

Kan bara konstatera att ja, bilar är dyra att köpa här med tanke på vad man får jämfört med Europa. Tänker då på all extrautrustning, elektronik o allt det där men ägandet av bilen är löjligt billigt i jämförelse.
Vår gamla Toyota gjorde vi allt på Toyotaverkstad, tom bytte en bromslampa (det var så billigt att det var inte ens en tanke att göra det själv i värmen).

Nu med felsökning i första omgången och fick det lagat provisoriskt och byte av kabelstock (när den kommer) så blir det ca 3.000Baht. Gissa om det var en glad överraskning:)
Fan, bara att köra förbi en auktoriserad verkstad hemma för att se om dom har öppet kostar 3.000Baht (ni förstår att jag överdriver), sedan boka en tid som i bästa fall är om en månad. För att sedan bli ruinerad på reservdelskostnaden och inte minst arbetet.

Slår man ihop allt efter 5 års ägande så med service (som ingår i 10.000mil) reperationer och andrahandsvärde så ligger man nog bättre på det än i Sverige totalt sett.
Helt rätt, inköp är samma eller tom nästan dyrare än i Sverige men sen sparar man många sköna slantar på service och reparationer.

Sant, men vill kolla kostnaden först. Blir det asdyrt så ja, där gillar jag din tanke men om mindre dyrt så tar jag det själv.
Premien blir juh högre efter var anmälan. Och som jag förstått det så blir den mycket högre.
Inga problem att bevisa då jag har kvitto från hotell och tankkvitton när jag drog ner till Bkk. Det tål att räkna på;)
Dom höjde premien för mig rätt mycket efter en skada, då bytte jag försäkringsbolag ;)

555 Det var juh en enkel lösning:)
Samma här, vid årskiftet så ringer alltid någon försäkringsmäklare upp och har kollat upp billigaste försäkringen.
För juken så använde vi försäkringen och premien skulle gå upp men försäkringsmäklaren ringde innan det var dags att förnya och rekomendera oss att byta bolag pga. den höjda premien som skulle bli.

Och eftersom kärringen kör som en kratta (Eller rättare sagt parkerar som en) så har vi bytt försäkringsbolag varje år.

Nu har jag bara jämfört den jag har med samma utrustning ungefär. I Sverige kostar Toyota Hilux ca trehundratusen och här runt en miljon bath med samma lull lull, tar man extra så kostar det mera i Sverige än här, har jämfört det också. Hur får ni det att det är lika dyrt här? Vill bara tillägga att jag kan jämföra utrustning. Jag får det till tvåhundratusen bath mera fast ok det är inte mycket :D :eek:

Nu har jag bara jämfört den jag har med samma utrustning ungefär. I Sverige kostar Toyota Hilux ca trehundratusen och här runt en miljon bath med samma lull lull, tar man extra så kostar det mera i Sverige än här, har jämfört det också. Hur får ni det att det är lika dyrt här? Vill bara tillägga att jag kan jämföra utrustning. Jag får det till tvåhundratusen bath mera fast ok det är inte mycket :D :eek:
Vi har väl skrivit i annan tråd att dom Asiatiska modellerna håller samma prisnivå men jämför en Mercedes, BMW eller Volvo med Sverige så är dom dubbelt så dyra, då hamnar du på Norska priser.

https://m.mercedes-benz.co.th/conte...ect-Single-MEDIA.tmp/PriceList_1Nov_en_wh.pdf

https://www.mercedes-benz.se/

Och många av dom Asiatiska modellerna saknar säkerhetsfuntioner som är mer eller mindre standard i Sverige idag och dom är billigare för dom är strippade på säkerhet.

Hiluxen då som har likadant säkerhetsystem och Asiatisk hamnar på samma prisnivå som i Sverige.

Vi har väl skrivit i annan tråd att dom Asiatiska modellerna håller samma prisnivå men jämför en Mercedes, BMW eller Volvo med Sverige så är dom dubbelt så dyra, då hamnar du på Norska priser.

https://m.mercedes-benz.co.th/conte...ect-Single-MEDIA.tmp/PriceList_1Nov_en_wh.pdf

https://www.mercedes-benz.se/

Och många av dom Asiatiska modellerna saknar säkerhetsfuntioner som är mer eller mindre standard i Sverige idag och dom är billigare för dom är strippade på säkerhet.

Hiluxen då som har likadant säkerhetsystem och Asiatisk hamnar på samma prisnivå som i Sverige.
Vilken säkerhetssystem syftar du på? Ställde frågan till Toyota och fick svar att det är samma överallt. Det som oftast skiljer dom är att det inte finns värmepaket men det har inget med säkerhet att göra. Teknikens Värld klagade på hjulstorleken förut men numera säljs Hilux med 18 tums hjul även i Sverige som tidigare ansågs osäkra men bara i Sverige, europeiska testare godkände den.
Enligt Toyota skall det vara samma bil.

Vilken säkerhetssystem syftar du på? Ställde frågan till Toyota och fick svar att det är samma överallt. Det som oftast skiljer dom är att det inte finns värmepaket men det har inget med säkerhet att göra. Teknikens Värld klagade på hjulstorleken förut men numera säljs Hilux med 18 tums hjul även i Sverige som tidigare ansågs osäkra men bara i Sverige, europeiska testare godkände den.
Enligt Toyota skall det vara samma bil.
Ja jag skriver ju att Hiluxen har samma men många andra Toyota modeller och andra bilmärken här nere säljs strippade på säkerhetsfunktioner och dom är billigare än i Sverige för där finns inte dom modellerna utan dom säkerhetsfunktionerna.
Är du säker på att det inte finns värmepaket?
Jag har värme i min bil, är det 20 grader uten en tidig morgon i Januari och jag har ställt temperaturen på 27 så kommer det värme.

ja har värme i min fortuner

Har värme in min Pajero oxå:).
Det är guld värt när man kör på natten. Toyotan vi hade innan gjorde bilen till en iglo. Isbjörnar o pingviner hoppade runt i skutan. Alternativet var att stänga av AC'n och få apor och tigrar runt sig i Amazonas djungel.

Nu har vi inte bara värme, utan varmluft med AC som torkar upp den fuktiga luften som en "riktig" bil ska göra.
Jag har inga problem med värme, det är fukten jag vill bli av med, och det blir jag nu.

I den här brukar man få lite road rage när man åker omkring i Bkk. Var sugen på en Volvo V60 ett tag men tycker inte en Volvo är värd 2.5 mille.
Accord 2017.webp

Accord 2.webp

/ SatanG

Teknikens Värld klagade på hjulstorleken förut men numera säljs Hilux med 18 tums hjul även i Sverige som tidigare ansågs osäkra men bara i Sverige, europeiska testare godkände den.

Varför ansågs 18 tums som osäkert?
Tycker bilen går som en Gud jämfört med vår gamla bils små däck på dessa vägar som inte alltid håller så bra standard.

I den här brukar man få lite road rage när man åker omkring i Bkk. Var sugen på en Volvo V60 ett tag men tycker inte en Volvo är värd 2.5 mille.
Accord 2017.webp

Accord 2.webp

/ SatanG

Nice bil! Den ser ut att kunna röra på sig lite grann.

Hade också tankar på Volvo men det känns inte ekonomiskt försvarbart. Kanske om man vinner på lotto, men inte om man måste jobba ihop slantarna. Dessutom tycker jag att V60´n är i minsta laget för mig (om dom inte gjorts större än när jag provsatt den senast).

Gillar man småbilar så finns V40 för ca 1,7.

Läste ngn stans att under 2016 så dog ingen i en Volvo (som enda märke). Om det var i Sverige, Europa eller världen har jag dålig koll på. Och nu jobbar dom på att slå sig in på thailändska marknaden. Blir en tuff uppgift att behålla den statistiken:)

Tillbaka
Topp