Bevattning av rismark

Visst spelar det roll i vilken jord man sätter potatis, jag har provat på 4 ställen och i den mörka sandlika jorden på risfältet var det klart bäst, givetvis har det med klimatet att göra, jag skrev att jag satte potatisen i December när det börjar att bli svalare och då regnar det inte mycket, så vi vattnade ibland.
Nog spelar det roll att ha rätt jord till olika grödor, bruna bönor i Sverige odlas bara på Mörbylångaslätten på Öland.
Hej

Ja här hos oss på västkusten trivs potatisen bäst i lite sandblandad jord som är väldränerad, lerig jord är inte lika bra, här har man i generationer lagt ut tång och sjögräs på åkrarna som sen har plöjts ned och multnat till näringsrik och mineralhaltig jord.

Jag tror att klimatet är det största problemet när man ska odla potatis i tropikerna, kanske måste det också var någon speciell sort som är framtagen för just dom förutsättningar som råder där.

Mvh isan lover

Nu är elverket fixat vi fick en 8 hk motor och testade först med den men fick köpa nytt nu funkar det bra

IMG_4584.webp

IMG_4585.webp

IMG_4583.webp

IMG_4581.webp

IMG_4602.webp

IMG_4601.webp

Ris ska ha vatten...men nu idag vill man i EU att upp till 15 procent av vår odlingsmark skall återbevattnas för att uppnå klimat målet :oops: . O var enda plus Centerpartister räckt upp en hand sa kusin min idag....:eek:

Vad har ni elverket till, här kör de med en bensindriven pump för vattnet , vad är bäst tror eller vet du kanske, jag vet i fasen
Skillnaden är att pumpa 1m3 eller 6-15 m3 per/tim vi har borrat som jag skrev i början av tråden då kan vi pumpa 36m3 i teorin men kanske 10-12 per timme men frugan klarar av att sköta det själv elverket är på 10 kw motorn 15,5 hk och det håller köp ett färdigt klent och trasigt på 1år

Skillnaden är att pumpa 1m3 eller 6-15 m3 per/tim vi har borrat som jag skrev i början av tråden då kan vi pumpa 36m3 i teorin men kanske 10-12 per timme men frugan klarar av att sköta det själv elverket är på 10 kw motorn 15,5 hk och det håller köp ett färdigt klent och trasigt på 1år
Då förstår jag , här pumpas det ju bara från kanalen till åkern på andra sidan vägen , funkar bra med en liten bensindriven pump, Men nu regnar det som fasen här kan jag säga , och har så gjort under hela natten samt hittils hela förmiddagen , stora mängder som kommer nu

Vi har solceller som driver en pump och pumpar lite varje dag till 8 st 3 kubiks behållare, Gratis. El och bensin är inte gratis även i Thai

Har alltid undrat varför en del faranger flyttar till Thailand för att odla ris?
Hej

Det är du nog inte ensam om, själv tror jag att det oftast handlar om falanger som ofta har en landsbygds bakgrund ifrån sina hemländer, är vana att ta i och trivs med att ha något att göra, jag tror inte att det i första hand handlar om pengar utan mer en livsstil i kombination med att skaffa sig en vardag och vettig sysselsättning.

Väljer man att vistas i en liten by på landet och kanske tillsammans med familj och släkt så ligger det nog nära tillhands att man vill hjälpa till med dom vardagliga sysslorna, bli en del av gemenskapen, lära sig lite om livet där och dra sitt strå till stacken.

Mvh isan lover

Med såna erbjudanden ska man köpa många.

Jag har själv köpt flera solceller till gatubelysning, utebelysning och reservbelysning vid elavbrott.
Billigt var det inte men väldigt bekvämt är det.
Tror inte jag sparar in el på tio år för att gå jämt.
Dom hon köpte gratis kostade 3500 bth och ger 340 w tror du inte hon, vi spara in det

Tillbaka
Topp