Bevattning av rismark

Så obetydligt mer än vanliga riset vi säljer hos Chinesen i vår närmaste stad
Vad menar du med vanliga riset det finns hur många som helst olika sorter men det viktigaste är hur många kilo/ rai ska du tjäna pengar så måste du ligga på 1000/rai ungefär på våra 18 rai tjänar vi efter allt är betalt ca 120-180 tusen / år då är det halv tids jobb för frugan hon tar hjälp med det tyngsta jobben.

Vad menar du med vanliga riset det finns hur många som helst olika sorter men det viktigaste är hur många kilo/ rai ska du tjäna pengar så måste du ligga på 1000/rai ungefär på våra 18 rai tjänar vi efter allt är betalt ca 120-180 tusen / år då är det halv tids jobb för frugan hon tar hjälp med det tyngsta jobben.
Vet inte hur mycket svärfar tjänar, han har ris även på frugans 25 rai, han säger att det är dålig förtjänst, nästan ingen alls när allt är borträknat , fertilisering, diesel mmmm. Fasen vet jag , mest gnäll, alla här kör samma ris, fasen vet vad det heter, och inte bryr jag mig så mycket heller i det. du skriver 120-180 tusen bath , det är på tre skördar antar jag, så då kanske han gör 40 k i bästa fall på en skörd

120.000-180.000 baht netto per år på 18 rai, då tjänar väl ni redan pengar?
1000 rai för att tjäna pengar, det verkar man ju göra redan på 18 rai?
Eller menar du 1000kg/rai, kanske jag missförstod.

120.000-180.000 baht netto per år på 18 rai, då tjänar väl ni redan pengar?
1000 rai för att tjäna pengar, det verkar man ju göra redan på 18 rai?
Eller menar du 1000kg/rai, kanske jag missförstod.
Jo 1ton/rai det går att tjäna pengar på ris men man måste va med och kolla och fixa med vatten och gödning exakt i rätt tid och kolla efter sjukdomar.

Vet inte hur mycket svärfar tjänar, han har ris även på frugans 25 rai, han säger att det är dålig förtjänst, nästan ingen alls när allt är borträknat , fertilisering, diesel mmmm. Fasen vet jag , mest gnäll, alla här kör samma ris, fasen vet vad det heter, och inte bryr jag mig så mycket heller i det. du skriver 120-180 tusen bath , det är på tre skördar antar jag, så då kanske han gör 40 k i bästa fall på en skörd
Ja det är skillnad på olika ställen och mark förhållande

Jo 1ton/rai det går att tjäna pengar på ris men man måste va med och kolla och fixa med vatten och gödning exakt i rätt tid och kolla efter sjukdomar.
På frugans mark odlar släktingar ris mot att dom ger tror det är hälften till svärföräldrarna, slipper dom fråga oss.
Vi gör inget själva med den, bor för långt ifrån och inget intresse.
Skulle väl isåfall vara odla träd om det skötte sig själv.

På frugans mark odlar släktingar ris mot att dom ger tror det är hälften till svärföräldrarna, slipper dom fråga oss.
Vi gör inget själva med den, bor för långt ifrån och inget intresse.
Skulle väl isåfall vara odla träd om det skötte sig själv.
Så är det väl jag behöver inte pengar från marken men kul att se att det funkar om man har viljan och rätt förutsättningar.

Låter klart bättre än vad jag trodde. Hur många delar på vinsten?

Lyckades efter mycket om och men att få frugan att leja ut sina 24 rai rismark, det blev inte mycket vinst när alla kostnader var avdragna, sen allt arbete som det är.
Nu får hon cirka 1000 kilo ris utan att göra någoting.
Vi tar det ris vi behöver för husbehov från svärföräldrarna, resterande säljer de, men som du säger , en helv. massa jobb med extremt liten förtjänst

Lite konstigt med jordmånen i Thailand, här har det bara odlats ris i hur många år som helst men i Sverige byter man grödor för att inte utarma jorden.
Okunskap, och frågan är hur bra den fertiliseringmedlet de använder är, hur mycket skit är det i detta. framarna här är mestadels enormt okunniga och totalt ointresserade av att byta till en ev bättre gröda med bättre avkastning, Ris skall det odlas, det har man gjort i hundratals år och så skall det förbli,

Okunskap, och frågan är hur bra den fertiliseringmedlet de använder är, hur mycket skit är det i detta. framarna här är mestadels enormt okunniga och totalt ointresserade av att byta till en ev bättre gröda med bättre avkastning, Ris skall det odlas, det har man gjort i hundratals år och så skall det förbli,
Att bryta en vana kan vara otroligt svårt för många,även här i sverige. Förändringar kan skrämma fast det många gånger kan bli bättre efteråt.

Tillbaka
Topp