Hans fru är ju utbildad civilekonom i Thailand och skulle sannolikt klarat sig alldeles utmärkt ekonomiskt utan att flytta till Sverige.
/ SatanG
Hej
Ja det Japanska företag som finansierade hennes studier och den Japanske mentor hon hade hoppades naturligtvis att hon skulle börja jobba i deras företag, det är ju så dom har lagt upp det här projektet, dom väljer ut elever som utmärker sig genom bra studieresultat som dom tror på, så frugan hade sin framtid inom detta företag utstakad, men så dök jag upp till allas förvåning och så hamnade hon i Sverige istället.
Men hennes Japanske mentor accepterade hennes beslut och kom vid hennes examen och gratulerade oss med presenter på bröllopet, frugan var en av flera tidigare stipendiater som blev dessutom inbjudna på en stor fest i Nong Khai 15 år senare när den Japanska företags organisation som ligger bakom projektet med stöd till fattiga men duktiga elever i Thailand som inte skulle ha råd att studera vidare, dom driver även skolor i Thailand, jag vill minnas att organisationen firade 25 års jubileum.
På festen som hölls på ett av Nong Khais största hotell så kom det mängder av Japaner och jag fick klä upp mig vilket jag alltid ogillar, vi sattes till bords med frugans Mentor och hans fru, dom erbjöd oss också att komma och hälsa på dom i Hokkaido, jag var den ende Falangen på den hör festen, det serverades mängder av god mat och det skålades, på en scen framfördes folkmusik ifrån Isaan med traditionella danser, men även en del Japans musik spelades.
Vi har även varit på besök några gånger på den skola Japanerna driver i Sophisai, där jobbar den lärarinna som rekommenderade att det Japanska företaget skulle satsa på frugan, hon är numera Rektor på skolan och vi blir alltid hjärtligt välkomna och äter vi middag tillsammans, Rektorn besöker oss hemma i byn också ibland, en genomsnäll och god kvinna som ännu inte är gift.
Jag är glad över att frugan valde mig istället för en framtid i det Japanska företaget, det måste ha varit ett svårt val för henne att satsa på mig före det företag som betalade hennes examen och erbjöd henne enframtid i deras företag.
Mvh isan lover