Barn och det svenska bidragssystemet

• Trådstartare Trådstartare nakonsawan
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
N

nakonsawan

Gäst
Så om jag nu är lite yngre och funderar på att bilda familj, så undrar jag på vilket sätt det skulle vara mindre moraliskt att välja att bli plastpappa till två barn med en thailändsk tjej som också jobbar och betalar skatt i sverige precis som mig jämfört med att skaffa 2 barn med en svensk tjej? Samma kostnader för samhället och samma intäkter från föräldrarna.

Hela systemet bygger ju på detta, man jobbar betalar skatt och får tillbaka OM och NÄR man behöver. Blir man sjuk så blir man en "tärare" och är man frisk och kan jobba blir man en gnägghäst som gnäller över vad ens skatt gått till. Poängen är ju att ingen kan säga i förväg vilket av dessa man själv hamnar i men den "tryggheten" är vad vi erbjuder här. Vårat system bygger på att alla ska få det bra och rikedomen i landet fördelas ut för att minska klyftan mellan fattiga och rika. Självklart finns det alltid de som utnyttjar detta men tycker fördelarna överväger detta alla dagar i veckan. Tycker du inte det så börja i politiken för att ändra på det, gnäll inte på ärliga arbetande thailändskor.

Jag tänker i alla fall ta hit "mina" underbara små parvlar även om det gnäggas och tycks att de är blodiglar i systemet. Varför ska svenska arbetslösa latmaskar som inte kan hitta ett jobb anses ha mer rätt till att skaffa barn hur som helst och få barnbidragen än jag och min thaitjej som jobbar? Rasistiska fördomar...

Nakonsawan vet du vad ordet rasist står för? Tror inte det,utan det är något du använder i vilka sammanhang som helst.

Det var mest massa mummel ändå? Jag är inte full, sitter på jobbet och drar in dina kära skattekronor. Sen kunde jag inte hålla mig då jag började läsa en massa i denna tråden och i det närmaste blev arg.

Det enda konkreta du sa va att jag skulle flytta till thai för att se att dom inte har samma skyddsnät där, klart dom inte har. Nej dit är jag inte på väg och jag föredrar ett land med skyddsnät och bidrag till dom som behöver. Sa jag något om att thailand är bättre? Tyckte jag sa sverige är bra som det är...

Ja du förstår inte vad de röda siffrorna kommer ifrån enligt dig eller vad dom har med barnens nationalitet att göra? Tvärtom vad du påstår så räcker mina pengar gott och väl till denna familj.

Ditt sätt att resonera säger ju att alla barnfamiljer snyltar på dina kära pensionspengar ty de får barnbidrag och i vissa fall underhållsstöd? Ändå väljer du att rikta din kritik (snäll utryckt) mot sådana som mig som väljer att bilda familj med någon från t.ex. Thailand och ta hit eventuella barn? Vem är det som försörjer dessa? Jo det är jag och frugan till skillnad mot många svenska familjer som har full tillgång till skyddsnätet och alla bidrag oavsett om de varit arbetslösa hela livet...

Sen tycker du det är jag som hoppar på dig, tycker det är tvärtom faktisk. Jag försvarar mig här, med taggarna utåt.

Ja du gillar inte oss som tar hit barn men kan inte motivera varför. Där står vi.

Det där med regnar bidrag som du sa kan jag ju inte ta som ett seriöst argument, nog bara du som ville provocera för skojs skull?

"nakonsawan " sa:
Det var mest massa mummel ändå? Jag är inte full, sitter på jobbet och drar in dina kära skattekronor. Sen kunde jag inte hålla mig då jag började läsa en massa i denna tråden och i det närmaste blev arg.

Det enda konkreta du sa va att jag skulle flytta till thai för att se att dom inte har samma skyddsnät där, klart dom inte har. Nej dit är jag inte på väg och jag föredrar ett land med skyddsnät och bidrag till dom som behöver. Sa jag något om att thailand är bättre? Tyckte jag sa sverige är bra som det är...
Bidrag till dom som behöver.Men tar man hit sina plasbarn från Thailand tycker jag man skall försörja dem eller den frånvarande fadern inte svenska skattebetalare. :thumbsdown:

"gunnarg " sa:
Bidrag till dom som behöver.Men tar man hit sina plasbarn från Thailand tycker jag man skall försörja dem eller den frånvarande fadern inte svenska skattebetalare. :thumbsdown:

Vad är det för ekonomisk skillnad på att producera egna barn eller att "importera"? Menar du att alla adoptivbarn från utlandet skall undantas från barnbidrag eller tänkte du bara inte färdigt?...

Jaha så var vi då där igen. Jag håller fullständigt med nakonsawan och ledarn. Varför skall inte vi som tar hit barn från Thailand ha precis samma rätt som alla andra? Sådana skillnader kan man inte göra i det svenska samhället.

Har nu en svensk man slutligen funnit lyckan med en thailändsk kvinna och lyckan kryddas extra med barn, varför i hela friden skulle vi inte ha samma rätt som alla andra? Själv har jag jobbat och slitit i hela mitt liv utan att ha belastat det svenska samhället med en endaste krona i bidrag. Ändå skulle jag enligt en del här vara diskvalificerad från barnbidrag etc bara för att barnen kommer från Thailand?

Dessa barn kommer sannolikt att växa upp för att efter skolan börja jobba med något i Sverige och därmed bidra till det svenska samhället. Då skriker naturligtvis någon: "Dom flyttar bara tillbaka till Thailand". Det scenariot ser jag som ganska osannolikt, man skaffar pojk- eller flickvän och har rotat sig ordentligt och blir totalt ointresserad av att återvända till Thailand annat än på semester då och då.

Så ge er nu, är det avundsjuka det är frågan om eller unnar ni inte folk att finna lyckan med en familj från ett annat land??

"legolas " sa:
Jag tycker väl egentligen faktiskt inte att det är en sån himla stor skillnad i det du jämför med, men kalkylmässigt så blir det ju faktiskt fel mackes....

Svensk man + svensk kvinna arbetar i normalfallet, de skaffar adoptivbarn som kommer hit till Sverige.

Svensk man+ utländsk kvinna som tidigare icke bidragit överhuvudtaget till
svensk ekonomi tar hit hennes tidigare barn.

Jo jag kan se att det är en ekonomisk skillnad faktiskt, det kan väl du också eller? Inte mycket att bråka om just denna lilla grej i det stora hela dock!!!

legolas

"Berralund " sa:
Så ge er nu, är det avundsjuka det är frågan om eller unnar ni inte folk att finna lyckan med en familj från ett annat land??

Jo, när vi talar om barnen ser jag ingen skillnad. De kostar inget extra och de kommer förhoppningsvis att dra in pengar till stadskassan så småningom.

Däremot tycker jag att folk borde inse att ta hem en kvinna till Sverige är inte gratis, ju äldre hon är ju mindre har hon bidragit med till vår gemensamma kassa som hon så småningom skall ta del av.

Självklart skall vi ha möjligheten att ta med vår älskade kärlek hem till Sverige men kom inte och säg att det inte kostar något och att hon försörjer sig själv, skattekalkylen bygger på ett helt liv!

"mackes " sa:
Jo, när vi talar om barnen ser jag ingen skillnad. De kostar inget extra och de kommer förhoppningsvis att dra in pengar till stadskassan så småningom.

Däremot tycker jag att folk borde inse att ta hem en kvinna till Sverige är inte gratis,
ju äldre hon är ju mindre har hon bidragit med till vår gemensamma kassa som hon så småningom skall ta del av.

Självklart skall vi ha möjligheten att ta med vår älskade kärlek hem till Sverige men kom inte och säg att det inte kostar något och att hon försörjer sig själv, skattekalkylen bygger på ett helt liv!

Det där beror ju på hur gammal hon var när hon kom hit. Den enda kostnaden samhället har haft för min fru hittills är SFI, resten har jag stått för själv.

"Berralund " sa:
Det där beror ju på hur gammal hon var när hon kom hit. Den enda kostnaden samhället har haft för min fru hittills är SFI, resten har jag stått för själv.

Det är klart att ämnar ni flytta tillbaka till Thailand igen är det ju ingen kostnad,

Om hon skall ha sjukvård, pension och ev. andra stöd senare i livet så bygger det som sagt på att hon jobbat in de pengarna hela livet, försäkringspremien i skatten är densamma hela tiden

Jämför med sjukförsäkringar, de blir dyrare ju äldre du blir eftersom risken för utnyttjande ökar.

Jag förstår inte varför Sverige skall betala ut underhållsstöd tll importerade plastbarn.Ni säger att det är frivilligt att söka detta bidrag.Handen på hjärtata hur många av er med thaifruar har avstått från detta bidrag som barnens far borde stå för.

"gunnarg " sa:
. Mycket bra, håller med dig det blir trippel karma.

"ledarn " sa:
Det är fruktansvärt enkelt att sitta på andra sidan jorden och vara moralisk....

Men om någon nu kommer och erbjuder dig 1250:-/mån så är det ta mig tusiken inte lätt att tacka nej...

Hade det varit ni som bott kvar här och tagit hit era fruar och blivit erbjudna denna summa tror jag inte att någon av er "moral kärringar" hade tackat nej.....

Och det tror dom garanterat inte själv heller. Den som frivilligt säger nej till 1250:- per månad är nog inte född ännu.

"legolas " sa:
Så då är det OK hela grejen då?? Bara för att ni inte har stake att säga nej till 1.250:- per månad???

Ja är det på det sättet, så borde nog lagen ändras så den blir rättvis. Man måste tydligen hålla efter Er via lagen annars funkar det inte...

Så om det saknas staket till tomten, så är det OK att bara gå in och" palla" äpplen...??

legolas

Dina jämförelser tänker jag inte ens kommentera, dom talar för sig själv. Här sysslar vi inte med några illegala saker, eller hur. Och skall det svenska systemet bli rättvist så behöver vi nog ett helt nytt forum, enkom för detta.

"ledarn " sa:
Som jag läser regler för pension ur det Svenska systemet...

Garantipension betalas endast ut om du bott här i 40 år.... :o :o
Om du alltså skulle vilja flytta tillbaka till Thailand..

Hur många Thaikvinnor tror du att hinner med 40 år då dom flesta gifter sig med gamla gubbar som passerat 60 redan..??

Näääää... Thaikvinnor får ingen hjälp av Sverige bidragsmässigt !!
Endast barnbidrag och eventuellt underhållsstöd..

Tjänstepension och privata pensionsförsäkringar får du ju jobba dig till...
Och då har du ju betalat in en massa skatt som du sen inte får tillbaka om du nu
flyttar innan du bott här i 40 år...

Alltså skulle Sverige bli skyldigt dom pengarna.. :o :o
För min fru betalar in betydligt mer skatt än vad hon får i barnbidrag och underhåll..
vad har du fått dessa uppgifter ifrån, att dom inte får några bidrag på 40 år .

"legolas " sa:
Så då är det OK hela grejen då?? Bara för att ni inte har stake att säga nej till 1.250:- per månad???

Ja är det på det sättet, så borde nog lagen ändras så den blir rättvis. Man måste tydligen hålla efter Er via lagen annars funkar det inte...

Detta måste ni själva inse är fullständigt fel. Att Svenska staten betalar ut förskott på pengar man aldrig någonsin har en chans att få tillbaka. Vad jag kunnat läsa mig till är det SOC som gör utredningarna och föreslår åtgärd...

Jag köper att vi inte skall ha "fattigbarn" i Sverige men det är det inte frågan om här. Regeringen har konstaterat att 30% av föräldrarna som får bidragsförskott skulle klara sig alldeles utmärkt utan så det ligger i nuvarande budgetproposition att dessa bidragsförskott skall behovsprövas på samma sätt som bostadsbidragen från nästa år.

garantipension betalas endast ut om du bott i sverige i 40 år,

men det finns ett annat bidrag,

Anita Jönsson (S)
En grupp som ökar stadigt sitt socialbidragsberoende är äldre människor
med utländsk bakgrund,
för att få folkpension måste man varit bosatt i sverige i 40 år.

Därför infördes bidraget äldreförsörjningsstöd i sverige .

"gunnarg " sa:
Jag förstår inte varför Sverige skall betala ut underhållsstöd tll importerade plastbarn.Ni säger att det är frivilligt att söka detta bidrag.Handen på hjärtata hur många av er med thaifruar har avstått från detta bidrag som barnens far borde stå för.
Nu sket du i det blå skåpet.
Det är barn vi pratar om här. Dessa ber inte om att flyttas mellan kontinenter.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

P
Svar
56
Visningar
6 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp