Avsaknad av språkintresse

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Men alla i detta forum, är det ingen som har intresse i det thailändska språket.

Jag menar inte att vi skall traggla en massa grammatik med mera, men finns det inget intresse alls.

Detta forum är ju helt dött, det måste väl finnas lite intresse i alla fall av språket, har ni inga frågor, undrar över något eller har intresse av att kanske kunna läsa den där skylten ni såg över den lilla shoppen eller förstå den lappen som finns på artikeln ni ser i affären osv.

Jag är ju ingen expert men jag har en hel del kunskaper i Thai och har på senare tid lärt mig otroligt mycket när det gäller skriftspråket och mycket avdet som ni antagligen fasar för grammatik mm.

En stor källa till kunskap är min fru Linda, hon har lärt mig mycket. Så alla här försök att få liv i detta form! För det är mitt stora intresse och jag tror att ni också kan finna glädje och ha nytta av det, jag kan inget om husbygge i Thailand, eller husböcker eller vad det nu är, men språket kan jag vara behjälplig med till viss gräns, sen får Phirawan ta över eller att vi hjälps åt.

Förut var det så att jag och Phirawan hjälptes åt med att jag tolkade den svenska och sen tolkade hon det till Thai eller tvärtom.

Så kom igen och liva upp denn döda forumdel!

Insayt

"legolas " sa:
Så som jag upplevde det, så var du på väg att skapa dig en liten "plattform" på forumet där du stod för information och översättningar inom thaispråkets krångliga irrgångar.

Sedan försvann du, och kanske det var avgörande att det dog ut... Försök att stanna kvar och skapa en ny "språkdel", där alla vet att de kan vända sig till dig för hjälp. När man tittar på inloggade, så står det ofta ofta 0ofta typ 67 gäster 1 dold 6 medlemmar. Bland alla dessa 67 så är det säkert många som vill ha hgjälp, men inte vet vart de skall vända sig kanske....

Så häng i gör reklam för dig på detta sätt du gör nu, så blir det nog ett bra mycket större intresse...

legolas
är död sedanlänge.

Lego!

Tack för att du skriver olikt dig, lindar du in saker och ting? För du vet lika väl som mig att forumet för "Thaispråket" är dött?

Du och jag har varit med länge, jag reggade mig 2009 och redan då var detta forum om Thai dött.

Forumdelen om Thaispråket är ju en fars, där det bara är ett samelsurium av personer som utger sig för att vara thai-språk-lärare och som har hittat en massa "copies" på nätet där de insinuerar att de kan Thai.

Forumdelen är ett kaos av konstigheter samt obegripliga konstellationer av språket.

Lego det är mycket möjligt att det uppfattades så som att jag skapade mig en plattform, nä jag är inte den typ av människa som skapar en plattform för mig själv, det överlämnar jag till andra.

Jag har ett stort intresse för språket och jag och Phirawan hade samarbete om språket, jag hjälpte henne med tolkning av svenska till thai och tvärtom och det var roligt som bara den.

Jag skulle absolut vilja att denna del blev livskraftig, skulle rent utav vara skitkul, men då vill jag att det också skall vara seriöst och inte en massa skitsnack och besservissar som förstör alla trådar.

Insayt

"legolas " sa:
Så som du skriver nu tror jag inte skapar nytt blod för språket. Mer positivt annars kan det kvitta.

En "plattform" skapar man själv, och folk hoppar upp på den, inte tvärtom. Du kan göra detta genom att berätta om din del i forumet med språket. Jag vet inte hur många som jag träffat i verkliga livet som verkligen älskar att försöka att lära sig prata thai och skulle uppskatta att få lite vägledning.

Att du skriver om besserwissers och andra människor i ajndra trådar hjälper nog inte språkdelen på forumet.... Var positiv och kör, och snart kanske du har den populäraste delen på forumet, vem vet....

Tror att du missar en väsentlig sak här. Forumet som handlar om Thaispråket är inte som de andra delarna i detta ChaiMai.

Ett forum som handlar om Thailändska språket är i så fall i två delar, en del som är pedagogisk och en del som är praktisk., så det behöver vi nog inte avhandla.

Det där med bessevisar mm, vet du säkert vad jag menar.

En pedagogisk del som behandlar språket (stängt) en del där övningar, en del som är öppen för frågor.

Man utger sig för att vara en site med lärare och lektioner i Thai:

"I Forumet Thailändska lektioner får du hjälp att plugga thailändska. Här finns lärare som hjälper dig att uttrycka dig rätt. (Endast lärare kan skriva i forumet Thailändska lektioner)"

Vem då??Var finns denna lärare var finns läroplanen eller var finns överhuvudtaget någon lärare????

Så Lego, visst jag skapar min egen plattform, men denna forumdel är inte som de andra forumdelarna, utan forumdelen om språket kräver en annan pedagogik om den skall bli något bra.

Över denna forumdel bestämmer inte jag, utan Ling, han måste ge derektiv om hur han vill ha denna forumdel och hur den skall utformas, där kan jag inte skapa mig en egen plattform för när det gäller språket går det ju inte att ha ett helt öppet forum som jag ser det.

Jag hoppas att du förstår vad jag menar, språkforumet kan inte vara som de övriga forumen, för då blir det bara en massa snack och trådarna spårar ur och till slut blir det inget av språket

Insayt

Jag vill gärna lära mig thai men stöter på problem hela tiden.Uttalet är svårt att lära sig för en gammal man.Alfabetet är nog bara att nöta in om bara tillräcklig motivation finns.

Helt rätt Ledarn, det tillhör ju vanlig hyfs att åtminstånde försöka lära sej språket i det land som man bor i.
Hoppas att dom bitarna faller på plats för oss när vi kommer ner, har fått korn på var man kan få sk. privat lektioner nästan på promenadavstånd från oss.
Men jag inser mina begränsnigar, en gammal gubbjävel som ska börja om i livet, det kommer att bli spännande

Hee...!

Jo men alla ni gubbar, jag fattar vad du menar Lego, men jag kan inte i detta forum köra ett eget race. Som jag säger ett forum om språk kräver ett annat upplägg än alla andra forumdelarna, börjar jag med något blir det ju bara ett "allmänforum" där det bara blir en massa kommentarer och sen spårar trådarna ur.

Som jag sa, först måste vi ha ett forum som nu, "Thailektioner" som är stängt där bara jag och Phirawan kan skriva, rensa det gamla.

Sen ett där man kan ha ett mer öppet som alla kan delta i och där måste ju den som ansvarar för forumet bevilja denna funktion.

Om jag bara startar en tråd med Thai, så blir det till slut bara en massa snack och bull, det vet ni ju själva, förr eller senare blir ju allt bara söndertjatat och trådar spårar ur.

Jag vet själv hur svårt det är att vara "on topic". Först måste vi ha en struktur på det hela, rensa allt gammalt skräp och starta nytt tycker i alla fall jag. I Thailektioner finns ju en massa bull av hundra människor som ingen kan ta åt sig, den ene säger så och den andre tycker så mm och det hjälper ju ingen.

Sen, ta det inte så allvarligt, meningen är inte att bli avancerad, utan vi kan ta det lite lätt och behändigt, lära oss lite vardaglig Thai som kanske kan vara lite till nytta, var och en tar åt sig det den vill.

Så vem är det som ser hinder, inte är det jag. Jag lovar er får jag ha en liten skola, så kommer ni att förstå ganska snabbt en hel del, på den punkten är jag en bra pedagog, bara jag får en plats där allt rensas från det gamla och vi börjar från grunden, men det kan jag inte råda över utan bara Ling.

Insayt

"legolas " sa:
Bra sagt där ledarn, secken poet du är... Bortkastat tid i den kalla nord, flytta nu medans du har några hjärnceller kvar.... Här väntar Gin och Tonic och allvarsamma samtal.... hehehehe!!!
Gin och Tonic bevarar hjärnceller :beer: :upanddown:

Om jag nu tolkat allt som skrivits här under morgonen på rätt sätt, så
jag tycker att du Insayt har en bra ide här. Skicka ett Pm till Ling så är jag säker på att han ger dig och Phirawan de möjligheter som du efterfrågar.
Jag flyttar ner till Thailand om tre dagar och jag har försökt att lära mig så mycket Thai som möjligt. Jag har lärt mig många ord, men det är inte lätt att få till riktiga meningar.
Uttalet är svårt med de fem olika tonerna på orden. Dock så har jag aldrig hittills gått in i en klädaffär i akt och mening att köpa en skjorta och kommit ut men en tiger eller matta heller för den delen. Frugan säger att det låter gulligt när jag talar Thai som när barn talar ungefär! Bokstäverna har jag hittills inte lyckat förstå ett enda dugg av så där skulle jag också ha stor nytta av en levande språkdel här på forumet.
Sammanfattningsvis så vill jag säga att jag skulle sätta stort värde på enspråkdel där en avdelning skulle kunna vara en slags lektioner, den delen skulle vara stängd för kommentarer. En annan tråd skulle vara öppen för frågor och kommmentarer till både lektionerna och allmänna språkfrågor.
Så Insayt kör på för tusan, om du både vill och orkar dra en sådan här forumdel.

/Anubaan

Här händer det saker :D

Jag ville bara tala om för er som inte vet att en "upprensning" av denna Forumdelen är på gång, vi har hållt på ett tag nu.
Men eftersom vi jobbar på dagarna och en del av oss har haft semester nu så blir det bara en stund på kvällen som vi kan rensa och fixa till denna delen.
Det tar tid, vi vill ju göra denna delen bra och få lite ordning så att det ska vara lättare för alla att gå in här och söka eller fråga något.

Ha lite tålamod så ska det bli bra här också. :wai:

Mvh hälsn. Globala Moderatorer och Staff.

"anubaan " sa:
Dock så har jag aldrig hittills gått in i en klädaffär i akt och mening att köpa en skjorta och kommit ut men en tiger eller matta heller för den delen.

/Anubaan

haa...ja den var bra, jo som vi tydligen ser av Kycklingens post pågår det saker. Egentligen har ju detta funnits länge, men vad jag önskar är ju precis som Kyklingen säger att de rensar upp ibland allt joks, för det är inte bra och att det blir en seriös och vettig del av forumet, så att det inte bara blir ett hokuspokus av allting utan någon form av pedagogik och struktur och inte bara ett hokusokus av kopierat material från Internet mm.

Men aunubaan, det finns ju en risk att du kommer ut med en Tiger, så kanske det kunde vara bra att veta hur man säger när man vill ha en "skjorta", för Skjorta och Tiger skrivs på samma sätt, skillnade är tonmarkören.

เสื้อ = suua = skjorta (fallande ton) เสือ = suua = Tiger (stigande ton)

anubaan, var lugn, vad jag menar är som jag sa inga konstigheter utan en plats där vi alla kan lära lite Thai till husbehov.

Insayt

"anubaan " sa:
Om jag nu tolkat allt som skrivits här under morgonen på rätt sätt, så
jag tycker att du Insayt har en bra ide här. Skicka ett Pm till Ling så är jag säker på att han ger dig och Phirawan de möjligheter som du efterfrågar.
Jag flyttar ner till Thailand om tre dagar och jag har försökt att lära mig så mycket Thai som möjligt. Jag har lärt mig många ord, men det är inte lätt att få till riktiga meningar.
Uttalet är svårt med de fem olika tonerna på orden. Dock så har jag aldrig hittills gått in i en klädaffär i akt och mening att köpa en skjorta och kommit ut men en tiger eller matta heller för den delen. Frugan säger att det låter gulligt när jag talar Thai som när barn talar ungefär! Bokstäverna har jag hittills inte lyckat förstå ett enda dugg av så där skulle jag också ha stor nytta av en levande språkdel här på forumet.
Sammanfattningsvis så vill jag säga att jag skulle sätta stort värde på enspråkdel där en avdelning skulle kunna vara en slags lektioner, den delen skulle vara stängd för kommentarer. En annan tråd skulle vara öppen för frågor och kommmentarer till både lektionerna och allmänna språkfrågor.
Så Insayt kör på för tusan, om du både vill och orkar dra en sådan här forumdel.

/Anubaan

Hej :)

Jag har nu läst denna tråden och har en fråga till dig. Menar du på fullt allvar att det bara är att skicka ett PM till ling så kan man få full kontroll över en hel Forumdel?
Vore det så enkelt så skulle väl mer eller mindre alla medlemmar vilja ha hand om en egen avdelning, hur tror du det skulle vara då? Bättre eller sämre?
Jag själv tror att det skulle vara bra mycket sämre för ChaiMai om medlemmar bara kan skicka ett PM till ling och sen få "husera" runt som man vill.

Ann64 :wai:

"legolas " sa:
Jag föreslår att du försöker att lära dig känna de människor som pratar i denna tråd. Du vet för lite för att yttra dig. Och det låter bara dumt när du försöker "bita huvudet" av folk som vill göra nytta här på forumet.
Skärpning!!

legolas

Skärpning på dig själv. Tävlingen om att kasta sten i glashus har du vunnit för längesen den är redan avgjord.
Frågan jag ställde var inte till dig, förstod du inte det?
Du brukar ju tala om för alla att man ska ha rätt till att skriva sina åsikter. Gällde det inte mig och många andra som har slutat att skriva här?
Du är en medlem på detta forumet precis som jag och alla andra.
Mig kan du inte jaga bort härifrån det kan jag lova dig, om du nu trodde att du kunde det.

Ann64

"Ann64 " sa:

Jag har nu läst denna tråden och har en fråga till dig. Menar du på fullt allvar att det bara är att skicka ett PM till ling så kan man få full kontroll över en hel Forumdel?
Vore det så enkelt så skulle väl mer eller mindre alla medlemmar vilja ha hand om en egen avdelning, hur tror du det skulle vara då? Bättre eller sämre?
Jag själv tror att det skulle vara bra mycket sämre för ChaiMai om medlemmar bara kan skicka ett PM till ling och sen få "husera" runt som man vill.

Ann64 :wai:

Anna 64!

Nä, jag tror inte anubaaan menar det på så sätt. Det finns ju redan denna forumdel, men vi snackar om att rensa upp och starta en ny fräsch del. Phirawan är ju redan moderator och språkexpert på den delen kanske man kan utöka och skapa en bättre forumdel när det gäller språket, men det är ju som jag sa upp till Mr ling naturligtvis.

Precis som du säger kan man ju inte dela ut plats för vad som helst till vem som helst!

Mvh Insayt

"Insayt " sa:
Anna 64!

Nä, jag tror inte anubaaan menar det på så sätt. Det finns ju redan denna forumdel, men vi snackar om att rensa upp och starta en ny fräsch del. Phirawan är ju redan moderator och språkexpert på den delen kanske man kan utöka och skapa en bättre forumdel när det gäller språket, men det är ju som jag sa upp till Mr ling naturligtvis.

Precis som du säger kan man ju inte dela ut plats för vad som helst till vem som helst!

Mvh Insayt

Då förstår jag mer vad han menade, tack för att du ville förklara på ett snällt och begripligt sätt.

Mvh Ann64.

Apropå språket i Thailand. Jag har här i chaiMai sett olika stavningar av det som jag alltid trott ska vara falang. Men vissa skriver farang. Ska det vara faRang men det låter som falang när thai uttalar det ? Ungefär som lorry ni vet lastbil, det blir ju 99 ggr av 100 lolly !

Det ska vara faRang med ett R, men oftast när Thai talar så hoppar dom över bokstaven R och sätter bokstaven L istället.
En del har förklarat för mig att det är enklare så, lite av lathet enligt en del och en del kallar det dialekt.

"Kycklingen " sa:
Det ska vara faRang med ett R, men oftast när Thai talar så hoppar dom över bokstaven R och sätter bokstaven L istället.
En del har förklarat för mig att det är enklare så, lite av lathet enligt en del och en del kallar det dialekt.

Nog för att jag har hört att vissa thai är lata, precis som vissa människor i alla länder. Men att vara SÅ lat att man byter ut R mot L, det måste man ju lätt vinna OS i lathet på !!
Men annars tror jag som du, att det ska vara farang.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp