Årets fattigaste dag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lara Croft

Medlem
Årets fattigaste dag

Januari brukar vara en kärv månad. Det är lång tid sedan förra lönen trillade in på kontot - närmare bestämt 32 dagar för den som fick decemberlönen utbetald den 23:e. Stora delar av den försvann säkert när de sista julklapparna och julmaten skulle inhandlas.

Källa: Dagens Industri där du kan läsa nyheten i sin helhet.

Lara Crofts besynnerliga kommentar till det hela: När är årets rikaste dag? Den 25:e varje månad?

Här får ni en länkt till ett recept på "Fattiga Riddare"
image(11).jpg

"svarre " sa:
Du får förklara dig lite vad du menar

Tänkte på t.ex barnfattigdomen eller dom som knappt har råd till mat.
Knacka på deras dörr och säg till dom att dom inte behöver vara så deprimerade för att barnen inte kan få sig en vettig frukost eller middag. Trösta dom med att dom är friska, så blir dom säkert glada.

En annan grej kan vara att man går till någon tiggare i Thailand, eller Sverige för den delen.
Sedan säger man "pengar är inte allt".
Lätt att säga för den som inte har någon brist på den varan. Men jag anser det vara ett hån mot dom fattiga.

Jag vill inte håna någon och om du vill vill veta skänker jag pengar till skolan här i byn jag bor i och några andra privat personer som INTE har någon inkomst överhuvudtaget

"svarre " sa:
Jag vill inte håna någon och om du vill vill veta skänker jag pengar till skolan här i byn jag bor i och några andra privat personer som INTE har någon inkomst överhuvudtaget

Så när någon beklagar sig för att dom är fattiga och riset inte räcker till, då kan du trösta dom med att dom i alla fall har hälsan.

Jag vet att inte varken du eller någon annan är ute efter att håna någon.
Men jag gillar inte dessa floskler.

Det är väldigt lätt att säga att pengar inte är allt eller "bara man är frisk".
Det är nog dock ganska sällan man hör dessa ord från de som verkligen är fattiga.

Dessa barns favorit uttryck är nog "Pengar är inte allt"

stålar.webp

Tyvärr har jag inte hälsan men jag tänker inte gå in på min fysiska hälsa men jag har det bra och klagar inte för det är inte alla som kan pensionera sig i Thailand redan vid 46 års ålder och jag lider med dessa människor som inte har ris för dan så som jag har sagt sagt så skänker bort en del. gör du ?

"svarre " sa:
Tyvärr har jag inte hälsan men jag tänker inte gå in på min fysiska hälsa men jag har det bra och klagar inte för det är inte alla som kan pensionera sig i Thailand redan vid 46 års ålder och jag lider med dessa människor som inte har ris för dan så som jag har sagt sagt så skänker bort en del. gör du ?

Visst skänker jag.
Du kan gärna lida med dessa människor hur mycket du vill. Men vågar du säga till dom att "pengar är inte allt" eller "bara man har hälsan"?
Vad tror du att dom hade tyckt om det?

Pengar är inte allt.....speciellt inte om man har stålar på kontot.

Men som många thailändare gör lägger sig på sofflocket vid 50 och skickar ut döttrarna önskar jag dom varken hälsa, pengar och ris bara en slags ris som randar röven.

Finns det inga pengar till mat så blir hälsan sämre och sämre sen har man inte den heller.

I Sverige så finns inte så många "sponsorer" som tex thailändskor har som kan skicka pengar varje månad.

Pengar utan hälsa är väl inget vidare. Hälsa utan pengar är inte heller någon hit. Men får man välja pengar eller hälsa så väljer då jag hälsa. Inga floskler.

"Bond " sa:
Pengar utan hälsa är väl inget vidare. Hälsa utan pengar är inte heller någon hit. Men får man välja pengar eller hälsa så väljer då jag hälsa. Inga floskler.

Där fick du ett karma tryck.

"Bond " sa:

Ja, visst så är det så att om man inte kan ha båda, så föredrar man nog att ha hälsan i behåll.

Sedan så kan man ju även undra vad man ska med pengar till om man bor i Amazonas djungel och har allt man behöver i form av mat och kläder.
Hade dessutom allt varit gratis så ser jag inte ens ett behov av pengar överhuvudtaget.

Utan pengar i dagens samhälle så har man inte så mycket frihet.
Det är inte pengarna i sig som är viktigt. Det är möjligheterna som man har med pengar som är viktigt.

Har man en risig lever så kan man få sig en ny om man har råd med sjukvården.
Dom dagarna så känns det ganska avlägset att säga att pengar inte är allt.

Jag trodde att den fattigaste dagen var över nu. Min lön kom idag liksom för de flesta förmodar jag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp