Arbeta på "egen" mark?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du måste ha arbetstillstånd du får egentligen inte äns klippa din egen gräsmatta uatn de

"ledarn " sa:
Du ska inte ta arbete ifrån Thai är väl grundtanken....
Så visst kan du klippa din egen gräsmatta.
(Men grannens får du inte klippa)

För att en falang ska få arbetstillstånd tror jag att det ska till 6 eller 7 Thai / falang på ett företag.
Om du inte har en special kunskap som inte en Thai kan erbjuda.
Då behövs det inte finnas en massa Thai / falang..

Ledarn!

Det du pratar om är bolag 7-49 du äger 49%, för mer kan du inte äga, kräver minst 2000000 BTH in kapaital (det kan diskuteras?)

Arbetstillstånd har inte med att du äger något att göra, du måste ansöka om det. Även om du äger innebär inte det per automatik att du kan arbeta, får du icke.

Sen har du en annan form av ägande, Du och din fru, forfarande 49-51

Insayt

"Insayt " sa:
Ledarn!

Det du pratar om är bolag 7-49 du äger 49%, för mer kan du inte äga, kräver minst 2000000 BTH in kapaital (det kan diskuteras?)

Arbetstillstånd har inte med att du äger något att göra, du måste ansöka om det. Även om du äger innebär inte det per automatik att du kan arbeta, får du icke.

Sen har du en annan form av ägande, Du och din fru, forfarande 49-51

Insayt

Tror Ledarn menar 6-7 thai ska beredas arbete för att du ska få arbetstillsånd i ditt företag

Information jag fått av en som har tillstånd, han anställde sambons syskon

"kjell.t " sa:
Tror Ledarn menar 6-7 thai ska beredas arbete för att du ska få arbetstillsånd i ditt företag

Information jag fått av en som har tillstånd, han anställde sambons syskon

Jasså, jaha men det förstår jag inte heller, så för att jag skall kunna arbeta i mitt företag måste jag ha minst 6-7 anställda, låter konstigt, får jag kolla upp. Så om jag anställer alla min frus systrar och bröder på pappret kan jag jobba själv, okay det är ju kanon men låter konstigt.

Som sagt får jag kolla upp!

Insayt

Insayt

Lego det e inte mer än ett år sen som domplockade en engelsman i phuket som klippte sin gräsmatta vet inte hur det slutade me de fallet mer än att han satt häktad ett tag

"legolas " sa:
Rykten är lite luriga Glimten.... Jag säger inte att du har fel, vågar inte det. Men jag VET att du visst får klippa din egna gräsmatta.

Dock så kanske du inte visste att denna engelsman arbetade svart i Phuket på kvällarna...????

Så kan det ju varit ;) ;)

"ledarn " sa:
Precis så menar jag...

Om ett företag (Inte mitt) ska ha en falang anställd så måste dom ha en viss mängd Thai anställda...

Om nu inte falangen har en specialkunskap som inte Thai kan erbjuda.
Då behövs det inte finnas en viss mängd Thai..
Det är ju oftast i detta fall du hamnar om du har ett eget företag.
Du har ju förhoppningsvis något som Thai inte kan erbjuda, vilket gör att du slipper anställa 6-7 Thai.
T, ex affärskontakter i Europa eller krav på språk kunskap.

Det var faktiskt värdefull information, skall jag ta med mig!

Insayt

undrar vad straffet blir? jag har jobbat med risskörd sockerrörsskörd lagat tvättmaskiner varmvattenberedare avverkat träd byggt mur mm mm, har planer på att bygga en liten verkstad för eget behov, funkar det att prata med lokalpolisen och få tillstånd av dom eller är det att väcka en björn som sover?

"in-ka " sa:
undrar vad straffet blir? jag har jobbat med risskörd sockerrörsskörd lagat tvättmaskiner varmvattenberedare avverkat träd byggt mur mm mm, har planer på att bygga en liten verkstad för eget behov, funkar det att prata med lokalpolisen och få tillstånd av dom eller är det att väcka en björn som sover?

Ja...detta med att arbeta och vad är arbete. Min erfarenhet eller om man skall säga det jag hört är att de som åkt dit på att de arbetat är många gånger avundsjuka eller att någon i distriktet vill åt pengar och vem är det jo Polisen eller maffia.

Jag vet ju i Ban Phe t ex, jag ser dagligen motorcykelburna män med mörka glas på hjälmarna som åker omkring och kollekterar bonus som det heter. Detta är verifierat av min fru och jag har sett det själv känner folk som har förlorat sin restaurang mm.

Det som gäller i Thailand är "pengar, enbart pengar" tro inget annat och inflytande.

Bor du där eller har en verksamhet så är det pengar och mutor om gäller om du vill ta dig fram, egentligen skall jag ju inte sitta här och blattra om detta, Lego vet nog mer om detta, men Thailand är ju divergerat som det heter, det beror på var man bor befinner sig, allt in Thailand beror på var man befinner sig, det finns inga givna regelvärk så som i Sverige t ex.

Men jag vet att i området Rayong och Ban Phe t ex finns den största maffian i Thailand och mest inflytelserika.

Den bästa investeringen om jag nu får vara så cynisk men det man inte själv kan välja är ju att ha en "polis" i släkten.

En annan metod är att bli vän med en Polis och ge han en liten dusör då och då eller om man får kontakt med någon som sitter i ett kommunhus (amphur).

En sak skall man ha klart för sig, i Thailand är avundsjukan din största fiende, vi brukar tala om svenska avundsjukan, den är en piss i oceanen.

Insayt

"Insayt " sa:
Ja...detta med att arbeta och vad är arbete. Min erfarenhet eller om man skall säga det jag hört är att de som åkt dit på att de arbetat är många gånger avundsjuka eller att någon i distriktet vill åt pengar och vem är det jo Polisen eller maffia.

Jag vet ju i Ban Phe t ex, jag ser dagligen motorcykelburna män med mörka glas på hjälmarna som åker omkring och kollekterar bonus som det heter. Detta är verifierat av min fru och jag har sett det själv känner folk som har förlorat sin restaurang mm.

Det som gäller i Thailand är "pengar, enbart pengar" tro inget annat och inflytande.

Bor du där eller har en verksamhet så är det pengar och mutor om gäller om du vill ta dig fram, egentligen skall jag ju inte sitta här och blattra om detta, Lego vet nog mer om detta, men Thailand är ju divergerat som det heter, det beror på var man bor befinner sig, allt in Thailand beror på var man befinner sig, det finns inga givna regelvärk så som i Sverige t ex.

Men jag vet att i området Rayong och Ban Phe t ex finns den största maffian i Thailand och mest inflytelserika.

Den bästa investeringen om jag nu får vara så cynisk men det man inte själv kan välja är ju att ha en "polis" i släkten.

En annan metod är att bli vän med en Polis och ge han en liten dusör då och då eller om man får kontakt med någon som sitter i ett kommunhus (amphur).

En sak skall man ha klart för sig, i Thailand är avundsjukan din största fiende, vi brukar tala om svenska avundsjukan, den är en piss i oceanen.

Insayt
Min granne sitter i kommunstyrelse så man kanske skall ta honom till hjälp någon gång och han är tillika jurist.Det du Lego. :thumbsup:

"legolas " sa:
Insayt, en lite fundering bara. De killarna som alltid sitter 2 på motorcyklarmna med mörka visir som kör omkring som hetsiga bålgetingar runt byarna. Enligt alla jag talat med under dessa år så arbetar dessa gossar för folk som lånat ut pengar till kreti och pleti runt om i byar och inne i stan.

De kör som du säger runt, men de "collectar" avbetalningar som folk brukar skita i att betala, på lån som de tagit. Intressant att höra att de kör omkring och hämtar upp mutor... hade ingen aning om det faktiskt!!!

Ja du har rätt, de är del av maffia eller rena gangster och lånehajar beroende på arten av vad det gäller, folk som är lånehajar i samarbete med polis vem som är vem är svårt att säga. Det som du talar om här är förmodligen gangster i kontakt med polis. Maffia brukar inte lägga sig i sådana ärenden utan mer av "personliga" om jag får säga så ärenden av betydelse.

Innsayt

Insayt

"gunnarg " sa:
Min granne sitter i kommunstyrelse så man kanske skall ta honom till hjälp någon gång och han är tillika jurist.Det du Lego. :thumbsup:
En mycket god idée, bjud hem han och den högsta polisen i amphur och låt din fru tillaga en god måltid, så skll du se att ditt liv blir mycket lättare. ;D

Även Honda Med flera företag har folk med mörka visir som åker runt och hämtar månadens avbetalningslantar ,har bekantapå Honda i vår stad ,de är INTE maffia ....
:D

Så här lyder lagtexten, inga oklarheter här inte. Dock vad jag hört aldrig tillämpad i sin extrem. Dock skall man nog passa sig för att ta arbete från Thailändare, en anmälan till polisen resulterar i en undersökning.

A work permit is required for every foreigner who engages in work by “exerting energy or using knowledge whether or not in consideration of wages or other benefits”.

"in-ka " sa:
Jag har också gjort en del arbeten på det egna huset samt marken. För länge sedan var jag på en mekanisk verkstad och gjorde allehanda jobb. Du bör nog inte prata med den lokala polisen, risken är nog att du väcker björnen. En egen verkstad är nog på gränsen. Även om det är för eget behov så kan nog en del se det som konkurens och gå till polisen och då ligger du nog risigt till om du inte har rätt kontakter.

Nu skulle jag aldrig göra om en del av det jag gjort förut. Att jobba med eget hus trädgård är nog ingen fara. Vad man har hört från de som åkt dit, och icke åkt dit så fungerar det nog väldigt olika lokalt. Har du ett dåligt förhållande med någon som vill sätta dit dig och de har kontakter eller får tag på en polis som vill tjäna extra pengar sitter du nog risigt till.

Så språkkunskaper kan ses som en kompetens thai inte kan erbjuda? Haha då kan vi alla jobba dom engelskalärare för den kompetensen har ju inte en thai...

Mer seriöst så kan vi nog lära ut t.ex. Svenska utan problem? Eller öppna resturang som säljer svensk mat?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
72
Visningar
16 K
A
A
Svar
1