"in-ka " sa:
undrar vad straffet blir? jag har jobbat med risskörd sockerrörsskörd lagat tvättmaskiner varmvattenberedare avverkat träd byggt mur mm mm, har planer på att bygga en liten verkstad för eget behov, funkar det att prata med lokalpolisen och få tillstånd av dom eller är det att väcka en björn som sover?
Ja...detta med att arbeta och vad är arbete. Min erfarenhet eller om man skall säga det jag hört är att de som åkt dit på att de arbetat är många gånger avundsjuka eller att någon i distriktet vill åt pengar och vem är det jo Polisen eller maffia.
Jag vet ju i Ban Phe t ex, jag ser dagligen motorcykelburna män med mörka glas på hjälmarna som åker omkring och kollekterar bonus som det heter. Detta är verifierat av min fru och jag har sett det själv känner folk som har förlorat sin restaurang mm.
Det som gäller i Thailand är "pengar, enbart pengar" tro inget annat och inflytande.
Bor du där eller har en verksamhet så är det pengar och mutor om gäller om du vill ta dig fram, egentligen skall jag ju inte sitta här och blattra om detta, Lego vet nog mer om detta, men Thailand är ju divergerat som det heter, det beror på var man bor befinner sig, allt in Thailand beror på var man befinner sig, det finns inga givna regelvärk så som i Sverige t ex.
Men jag vet att i området Rayong och Ban Phe t ex finns den största maffian i Thailand och mest inflytelserika.
Den bästa investeringen om jag nu får vara så cynisk men det man inte själv kan välja är ju att ha en "polis" i släkten.
En annan metod är att bli vän med en Polis och ge han en liten dusör då och då eller om man får kontakt med någon som sitter i ett kommunhus (amphur).
En sak skall man ha klart för sig, i Thailand är avundsjukan din största fiende, vi brukar tala om svenska avundsjukan, den är en piss i oceanen.
Insayt