Appropå vett & etikett! Finns det?!?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

JBK.Ltd.

Forumveteran
Något som gör mig lätt ilsk!

Är detta snyltandet som thai visar upp ibland, på en inbjudan från en farang.

Vi västerlänningar har ju från grunden fått från våra föräldrar, en lektion i vett & etikett & uppförande, men tittar man på Thai(alla är inte så)så blir man slagen med en häpnad och förvåning.

En inbjudan för två personer, resulterade i sex stycken anländande till tillställningen, VA???
Någon inbjudan till dessa extra fyra personer hade inte givits, förbaskade snyltgäster säger jag bara!

Det värsta är när man har räknat med ett visst antal deltagare, så helt jäkla plötsligt har siffran dubblats och kostnaden ökat med 50% och det här med att beställa en doggybag att ta med sig hem, om man har bjudit vännerna på resturang och inte har tillställningen hemma.
Jag är inte snål eller något liknande, men att det alltid skall spridas och skvallras till andra att man är bjuden till farang på mat och dryck.

Det där syndromet tillhör"avundsjuka"(-: Titta på mig! jag är bjuden till farang på en bit mat och dryck), naturligtvis så ställer motparten den klassiska frågan: - är det ok om jag och min familj kommer?..

Visst! Har Thai vett & etikett, den visar de endast för kungen och buddha känns det som ibland. Att visa den för farang, då är den som bortblåst...

Jag! Hoppas att alla Thailändska fruar och flickvänner inte tar illa upp över min text, det är bara tankar och känslor som flyger igenom mina grå hjärnceller lite då och nu!..

Jo-Be

Jag har motsatt uppfattning. Vet inte vilka du omgås med men främst thailändskorna är oerhört artiga. Senaste gången i Bangkok så betalde thai folk mat och dryck. Snarare: titta här, vi har bjudit en farang och hans i och för sig, thailändska kärring på mat och dryck. Har aldrig upplevt dom som snyltare.

Om man vänder på steken då?!?

Vad tusan! Händer då?

En thai bjuder in en thaivän till fest och vännen talar med min fru, hon säger till mig att vi ska gå på tillställning som vännen skvallrat om till henne. I det här läget känner jag mig olustig, jag känner för tusan inte den första thai personen i den här härvan.

Här kommer väl vår uppfostran in i bild, även vårt"vett & etikett", som farang så tackar jag snällt, med ett"Nej, tack!"och sen är detta ur världen.
Trodde jag , Ja!! Här kommer den berömda delen som"legolas"talar om, den ena känner den andra som är släkt med den och så vidare och så vidare.

Det tar ju aldrig slut!!! Hur ska man förklara till en fru eller flickvännen, att så här gör man inte, utan att lyckas med att såra henne eller flickvännens känslor och stolthet?!?

Jo-Be

Säger vår uppfostran ja, vem säger att den är rätt?
Det börjar bli som det vi gör i Sverige ska resten av värden göra också, vem säger att vi vet bäst. Jag tror att i vissa lägen får man nog ta seden dit man kommer, om det inte går till rent utnyttjande.
Ibland blir jag rent ut sagt förbannad på vissa människor som tror att bara för att dom tycker si eller så så ska alla andra göra lika dant.
Ta det här med barnstolar tex. bakvänd eller?? Prata i mobilen medans man kör???
Med människor menar jag inte er :D
Den diskussionen som ni för, verkar det som man får lirka sej ur på ett smart sätt.
Så att alla blir nöjda

Denna tråd är som ett tveeggat svärd!

Ingen förklaring är bättre lösning än den andras uttalande/svar... :blank: :blank: :blank:

Jag vet inte själv hur jag skulle reagera i dom fallen ni tar upp. Det brukar lösa sej på nåt sätt. Det är väl som vanlig i ett förhållande, man lirkar lite hit och dit. Jag är bara sur på den Svenska duktigheten, som ibland när man kollar utanför våra gränser är åt helvete.

Rolf
Jag antar att du inte har gånghjälm och fotriktiga skor Sanna mina ord, det kommer att sluta med förskräckelse en mulen dag.

"Hansui " sa:
Rolf
Jag antar att du inte har gånghjälm och fotriktiga skor Sanna mina ord, det kommer att sluta med förskräckelse en mulen dag.
Ingen fara jag är van, man har gjort sina bästa matcher så det är lugnt ;D

Du menar att en del av befolkningen i Thailand är konflikträdda.
Det är dom ju inte ensamma om, synd att det ska vara så.
Jag tror inte att det är så lätt att ändra på det heller. Det sitter nog i ryggraden hos vissa att kunna prata om saker och ting, medans vissa tiger, ibland för att inte säga nåt som man senare får ångra.

Jamen det är ju lysande då slipper man själv hetsa upp sej :) Det vore väl en bransch konflikt coach. :D
Å andra sidan är det väl bra att får respekt, om det är lika med livsfarlig så har man sju sitt på det torra,

"legolas " sa:
Rolf,, läs.......... du vinner över thaien och han hyr in en torped och du har sedan rätt men får ingen glädje av det... Hur låter det då???
Tja man får väl ta med sej vapnen ner då ::)
Eller skaffa en egen, känner en Thaiboxare i Puket han skulle passa :D

"Rolf " sa:
Tja man får väl ta med sej vapnen ner då ::)
Eller skaffa en egen, känner en Thaiboxare i Puket han skulle passa :D
Hittade en skylt som stämmer på pricken på mej. :)
" Jag låter aldrig fakta påverka min åsikt" :laugh:

Nej dom är inte konflikträdda privat. Tanten flög i taket för fem minuter sen, när hon sa att hon köpt nya lakan och sängöverdrag i Nongbuadeng. Efter en tids betenketid, ca. 2 min så kommer jag ihåg.
Jag var själv med. Men, hon hann explodera. Det är OK nu.

"Hansui " sa:
Nej dom är inte konflikträdda privat. Tanten flög i taket för fem minuter sen, när hon sa att hon köpt nya lakan och sängöverdrag i Nongbuadeng. Efter en tids betenketid, ca. 2 min så kommer jag ihåg.
Jag var själv med. Men, hon hann explodera. Det är OK nu.
Det gäller att båda huvudena är på skaft :D

Rolf som Lego säger de finns inge värre för dom än o tappa ansiktet o vapen finns de gått om runt om i byarna vet av egen erfarenhet de...

"glimten66 " sa:
Rolf som Lego säger de finns inge värre för dom än o tappa ansiktet o vapen finns de gått om runt om i byarna vet av egen erfarenhet de...
Jo jag förstår kunde bara inte låta bli att tjafsa lite. ;) Dom och deras tappade ansikten, fattar inte riktigt bättre att lösa en ev dispyt och sen är den ur värden.
Men fan en automat hagelbock kan man väl komma en bit med :D
Man har ju sett Clintan :laugh:

Tråden handlar inte om att tappa ansiktet, utan om de har någon vett och etikett...
Så håll er till ämnet det gäller >:(

Uttrycket vett och etikett finns inte, varken i Indien österut till Japan.Han som skapade uttrycket dog väl i AIDs för 20 år sen om jag inte minns fel.
Viftar lite lätt med vänsterhanden.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp