Allergi mot fisk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
B

bihappy

Gäst
:-[ Hej
Jag och min man planerar en resa till Thailand (Ao Nang). Tre veckor i februari/mars.
Maken är allergisk mot fisk. Vet någon hur man skriver detta. Funderar att ha något skriver med att
visa upp på restauranger mm. Det bör stå ungefär:

Allergisk mot fisk. Tål inte att skärbrädor, knivar varit i kontakt med fisk.
Andningssvårighet kan bli följden.
Räkor och kräftor går bra.

Väldigt tacksam att få svar.
Vänligen bihappy

"bihappy " sa:
:-[ Hej
Jag och min man planerar en resa till Thailand (Ao Nang). Tre veckor i februari/mars.
Maken är allergisk mot fisk. Vet någon hur man skriver detta. Funderar att ha något skriver med att
visa upp på restauranger mm. Det bör stå ungefär:

Allergisk mot fisk. Tål inte att skärbrädor, knivar varit i kontakt med fisk.
Andningssvårighet kan bli följden.
Räkor och kräftor går bra.

Väldigt tacksam att få svar.

Phirawan kan hjälpa dig med texten på Thai, men fisk finns ju
nästan överallt, så var försiktiga

Så blir det:

ฉันแพ้อาหารที่ทำจากปลาทุกชนิด.
(Jag är allergisk mot mat gjord av fisk av alla slag.)
มีดและเขียงที่ใช้หั่นปลาก็ไม่ได้ (Knivar och skärbrädor var inte skära fisk.eller varit i kontakt med fisk.
เพราะจะทำให้ฉันหายใจลำบากมาก (Det kommer att göra mig mer andningssvårigheter.)
กุ้งและปูกินได้ ( Räkor och kräftor kan äta)

Hoppas att det kan hjälpa dig..

Om någon kan det på thailänska, gärna mer förslag.

MVH Phirawan

Glöm inte att påpeka om fisksåsen, som de häller i lite av varje :(

(((Det ställer till det för mig, för jag är vegetarian, men hans allergi är såklart mycket värre, för jag blir bara lite illamående. Och så tar det någon månad innan mina magbakterier har återhämtat sig, så att det inte blir en massa gaser då jag äter vegetarianmat :)

fisksåsen = nám bplaa น้ำปลา
Fisksås är en smaksättare som tillverkas av fermenterad, det vill säga jäst fisk.Fisksås används som sälta i sydostasiatisk och sydkinesisk matlagning.

"Phirawan " sa:
Fisksås är en smaksättare som tillverkas av fermenterad, det vill säga jäst fisk.Fisksås används som sälta i sydostasiatisk och sydkinesisk matlagning.

De är inte gott, luktar >:(

"Phirawan " sa:
Ja, och därför är det viktigt att påpeka det också, så de tänker på det.

"Lunkan " sa:
Glöm inte att påpeka om fisksåsen, som de häller i lite av varje :(

(((Det ställer till det för mig, för jag är vegetarian, men hans allergi är såklart mycket värre, för jag blir bara lite illamående. Och så tar det någon månad innan mina magbakterier har återhämtat sig, så att det inte blir en massa gaser då jag äter vegetarianmat :)

Lägg av..menar du allvar med det???

"ulle " sa:
Lägg av..menar du allvar med det???
Ja till båda delarna.
1. En gång använde jag chiliconcarne såsmix och tänkte inte på att det var köttbuljong i det, och då mådde jag illa den dagen. (Inte så mycket, men tillräckligt för att inte kunna äta någonting annat heller.)
2. Då man börjar vara vegetarian så behöver magbaktiefloran bli van. Det tar 2 - 3 månader. Innan den blivit det, så fiser man mycket :-) Och om man får i sig kött/köttbuljong senare, så får man börja om med tillvänjningen för magbakterierna, så det slipper man helst.

Ett exemple från ThailandResor.org som jag har länk till i min signatur om någon vill kika mer. Ligger på "prata Thai" sidan.

"Jag är extremt allergisk mot fisk av alla slag, även fisksås och ostronsås! Det kan vara livshotande.
Använd inte det i min mat och var vänlig och rengör alla redskap som exempelvis knivar, skärbrädor, kastruller och annat noga, tack."

"ฉันแพ้ปลาทุกชนิด ท่ีสุด ! อาจมีอันตรายถึงชีวิต
ทุกอย่างท่ีทำจากส่วนผสมของปลาเช่น /นำ้ปลา/ นำ้มันหอย ก็ทานไม่ได้โปรดอย่าใส่เครื่องปรุงท่ีมีสว่นผสมของปลา ลงในอาหารของดิฉัน ( กรุณาล้างภาชนะทุกสิ่งก่อนทำอาหารของดิฉัน เช่น มีด เขียง กะทะ ตะหลีว )"

Med andningssvårighet menar du att det blir hel tjockt i halsen så det tillslut inte går att andas eller blir han bara lite svullen?

Som legolas säger så använder dom allt till allt. Och någon slags fisk lär man oftast få i sig. Det kan bli svårt undrar om det är lättare på hotellen vilket hotell bor ni på i Aonang nåt resort nere vid stranden?

Tack alla snälla människor som skrivit svar till mej.
Jag är ny här så jag vet inte hur man svarar men..
jag lämnar svar till alla på en gång.
Legolas; ja det kan tyckas dumt att utmana ödet å åka till just Thailand. Nu får vi göra det bästa av situationen. Som jag förstår så finns det en del restauranger med västerländsk mat men hur kul är det. Mannen får se till att ha med sej något cortisonpreparat om olyckan är framme å så får vi ha koll på sjukvård osv..
Nu har jag även denna skriften som jag tar med mej vart vi går.
zetterberg_88 Ja han sväller igen i halsen. Nu är det väldigt länge sedan detta hänt.
Hotellet heter Ao Nang all season
Wanpen stort tack så även till
Phirawan, Vilket arbete och vilket språk. Hur kan man någonsin lära sej att skriva detta?
Hoppas jag inte glömde någon.
Tack alla underbara människor..
Bihappy
Lunkan. Bra inlägg om fisksåsen. Jag har försökt få in detta i den övriga skriften.

"legolas " sa:
Jja Lunkan jag fattar..... Inget illa ment nu men en stilla fråga. Varför började du med eländet då??
Vegeterian.. Nog kan vi väl ha det roligare i livet.
(((på hela.
Vadå "eländet"? :-)
Det är iofs krångligare att hitta TILLAGAD mat då man är ute och reser (men under kortare perioder kan man äta t ex ris och ägg).
MEN å andra sidan är det mycket enklare att bli mätt på ett hyffsat nyttigt sätt. Det är bara att handla i mataffären och kombinera ihop grönsaker, rotfrukter nått som ger energi (t ex ris eller bröd) och något fett (t ex ost).

Vegetarianer blir mycket piggare, och behöver därför sova mycket mindre. Det var därför jag blev det. Jag blev det då det skulle bli kvälls- och nattsändningar från OS, och jag jobbade vanliga kontorstider. Inte många vanligt ätande klarar att sova bara 2 + 2 timmar per natt under sammanfattningarna :-)

F ö är det inte så stor skillnad, som många tror. Man behöver bara byta ut kött och fisk mot några andra saker. Resten av måltiderna kan vara samma saker som för "vanliga" ätare.
T ex
Fil och mussli.
Risotto med vegetarisk "korv" *
Potatis, grönsaker och linsbiff*

Och då och då gör jag pizza, men med t ex annanas och vegetariska "köttbullar" *

*De kan smaka ungefär som varmkorv, hamburgare och köttbullar. Mycket beror på kryddningen. Om man inte kan få till likasmakande själv, så finns det färdiggjorda frysta att köpa.

F ö finns det en hel del, som INTE är vegetarianer, som bett att få äta igen min hemmagjorda spagettisallad, pizza, rotfruktsochlinsgryta... :-)

Lunkan den historien har jag läst förut ;)
Började du enbart för att kunna hänga med i OS?

Legolas, ett tips är ju börja tabort fågel och kött och bara äta fisk och sånt som vegetarianer äter.
Frågan är bara om Thailand har samma utbud som i Sverige när det gäller vegetarisk mat?

Nu överlåter jag ordet till Lunkan.

Off-topic!!!!

Vet du en sak Legolas...

När jag var kanske 5 år hade jag en sådan bjässe med ett horn i mina kallingar.

"zetterberg_88 " sa:
Frågan är bara om Thailand har samma utbud som i Sverige när det gäller vegetarisk mat?
Det har dem verkligen inte. Jag äter fågel och fisk, skaldjur. Hade gärna skippat fågeln egentligen. Andra djur äter jag inte. Kolla in grisbilen nästa gång den passerar, då vill man som "normalt funtad" inte vara med om.

"zetterberg_88 " sa:
Lunkan den historien har jag läst förut ;)
Började du enbart för att kunna hänga med i OS?

Legolas, ett tips är ju börja tabort fågel och kött och bara äta fisk och sånt som vegetarianer äter.

Nu överlåter jag ordet till Lunkan.
Ja, jag blev det bara för att jag hade läst att vegetarianer inte behöver sova så mycket, och OS skulle snart börja (i Syd-Korea tror jag, så det var mycket nattsändningar.)

"legolas " sa:
Lunkan, jag tror att jag skall pröva att bli vegge-gubbe. Kan man slöstarta lite grand och prova under någon månad?? tror du att det skulle funka härnere???
Lite tips emottages med tacksamhet.
Som zetterberg skrev, det finns en "Vegetarian Light" där man får äta fisk.
Ett problem med att pröva kort tid är att det dröjer 3 månader innan magbakterierna vant sig, så att det blir full effekt.

Vegetarianmat är mycket enklare att ordna själv än vad de flesta tror. Man kan s g s bara byta ut kött och fisk och deras buljonger mot t ex linser, soja, tofu... Sedan kryddar man som man kryddar vanlig mat. (Utom att man bör byta ut vanligt salt mot något hälsosammare.) Och så behöver man äta mer grönsaker och rotfrukter i olika färger. Det finns även "vegokött" att köpa. Då har de gjort något med vegetariska råvaror så att det får en konsistens som köttbitar.
Om man äter omväxlande och ägg och någon mjölkprodukt, så fattas bara B12. Det kan man köpa som vitaminpiller.

Edit: Och så lagar jag flera mål samtidigt och stoppar lagom stora delar i frysen, så blir det lite jobb totalt, för då man är igång så går det fort att göra fler av samma.
Då jag använder kokböcker (sällan) så använder jag oftast en VANLIG kokbok, och byter ut kött och köttbuljong. T ex gjorde jag "pepparrotskött" då jag blev sugen på det för några månader sedan.

"Wanpen " sa:
Vilket horn, oj så tidigt

FYI

En sådan låg i min kallingar när jag var 5 år. Nu hatar jag larver :'(

79832.600_369.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

L
Svar
4
Visningar