Alkotester från 12 April

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Långeman

Forumveteran
Alkohollagen i Thailand skärps

Noll promille gräns införs från 12 April, detta för att få ner olyckorna under Songkran och kommer sen att pågå fortlöpande.
Nu skall det blir ordning och reda. Man startar även alkotester i samtliga turiststäder.

Böter 10.000tbh. Fordonet tas i beslag till böterna är betalda.

Källa annat forum.

Det där råka jag ut för i phuket för många år sen o med svenska alkoholmätare

stod även i bangkopost att den nya lagen gäller inte bara förare utan totalförbud på alkoho både på förare och passagerare gällande alla fordonstyper.

Oj, det låter ju bra ... men passagerare det blir ju knepigt. Skulle polisen följa det och sätta dit alla tänk va lungt det skulle bli!

"ledarn " sa:
Alltså rena Kalifornien regler...

Under Songkran är det väl bra... Men sen ??
Alltså även passagerare menade jag...

Gäller inte bara songkran det som stod i bangkokpost så användes songkran som en jämförelse angående dödsolyckor, lagen gäller alla fordon så det är även olagligt dricka öl i buss, tåg etc.

"Jonas " sa:
Gäller inte bara songkran det som stod i bangkokpost så användes songkran som en jämförelse angående dödsolyckor, lagen gäller alla fordon så det är även olagligt dricka öl i buss, tåg etc.
Det blir ju svårt att ta sig hem efter ett glas på krogen, man får inte åka buss, taxi, BTS, tunnelbana ... detta kommer ju aldrig att fungera!

Detta är det enda jag har hittat och det var ju inte riktigt samma,
någon som har en bättre referens?

New law on alcohol level while driving enforced in February

BANGKOK, 26 January 2011 (NNT) -- The Don’t Drive Drunk Foundation’s proposal to prohibit alcohol consumption among drivers has been officially approved and will come into force on 1 February this year.

According to the Ministry of Transport, drivers and passengers of all public transports except taxi, motorcycle and public van drivers will be penalized if the alcohol levels found in their blood exceed 50 milligrams. The new law expects those belonging to the group to stay completely sober while driving.

Punishments of 2,000-10,000 baht fine and/or a maximum of 3 months jail term will be enforced to those who have violated the law. Meanwhile, public transport operators who fail to warn their employees will face the maximum fine of 40,000 baht. The Transport Ministry has already launched its mobile units on 4 major routes across the country to monitor drivers who might have been drinking to reduce road accidents.

The Foundation has also planned another proposal to the relevant law to lower the existing alcohol level from 50 to 30 milligrams but will consult with the public first.

Bara hoppas dom kan efterfölja detta så man blir av me fyllan på vägarna o hoppas dom kunde kolla alla djävla moppar som vinglar fram i trafiken .
Problemet e väl bara att det inte finns plats för alla på kåken...

"glimten66 " sa:
Bara hoppas dom kan efterfölja detta så man blir av me fyllan på vägarna o hoppas dom kunde kolla alla djävla moppar som vinglar fram i trafiken .
Problemet e väl bara att det inte finns plats för alla på kåken...
vad säger du glimtis? med en sån lag är det väl dax att sälja kåken och dra till Mindanao på Filippinerna?

"Sir One " sa:
vad säger du glimtis? med en sån lag är det väl dax att sälja kåken och dra till Mindanao på Filippinerna?

jag gillar den den gäller ju inte passagerare på hojen ;)
annars hade jag dragit direkt vill ju kunna dricka lite bira eller grogg när man e ute

"glimten66 " sa:
jag gillar den den gäller ju inte passagerare på hojen ;)
annars hade jag dragit direkt vill ju kunna dricka lite bira eller grogg när man e ute
dom borde undanta mig i lagen. jag köra lika illa vare sig jag är nykter eller dyngrak. jag var nykter när jag for ut i geografin på min bsa golden flash 1967.. körkortslös....

FARANGER I THAILAND, FÖRENER EDER. BOJKOTTA THAIPRODUCERADE VAROR kräv att lagen ej gäller den vita mannen.

// Redigeringsorsak: Fixat felaktig size-tag.

"mackes " sa:
Detta är det enda jag har hittat och det var ju inte riktigt samma,
någon som har en bättre referens?

New law on alcohol level while driving enforced in February

BANGKOK, 26 January 2011 (NNT) -- The Don’t Drive Drunk Foundation’s proposal to prohibit alcohol consumption among drivers has been officially approved and will come into force on 1 February this year.

According to the Ministry of Transport, drivers and passengers of all public transports except taxi, motorcycle and public van drivers will be penalized if the alcohol levels found in their blood exceed 50 milligrams. The new law expects those belonging to the group to stay completely sober while driving.

Punishments of 2,000-10,000 baht fine and/or a maximum of 3 months jail term will be enforced to those who have violated the law. Meanwhile, public transport operators who fail to warn their employees will face the maximum fine of 40,000 baht. The Transport Ministry has already launched its mobile units on 4 major routes across the country to monitor drivers who might have been drinking to reduce road accidents.

The Foundation has also planned another proposal to the relevant law to lower the existing alcohol level from 50 to 30 milligrams but will consult with the public first.
Om det är denna som gäller så gäller det väl bara offentliga transporter, dvs all public transports ....

Såg nu att artikeln var två år gammal så inget nytt under solen, jag har då inte sett någon skillnad...

"ledarn " sa:
Jag struntade i att läsa den artikeln utan jag gick på dom nya direktiven som Jonas och Långeman presenterade...
Han hade ju läst att den nya lagen ska komma den 12:e April i år....

Häng med nu i nutiden och in i framtiden Fablo...
Du ska inte bara stå kvar i grottan och blåsa på elden.... :laugh: :laugh:

Har sökt förtvivlad på nätet i allmänhet ochbangkok Post i synnerhet men kan inte hitta en rad om den nya lagen och det är ju lite märkligt...
Däremot låg det ett förslag om förbud mot alkoholförsäljning under Songkran men det avslogs.
Kan någon hjälpa mig att hitta?

Hej !
Nu kommer mina uppgifter från min "Tilak" hon hoppade högt och berättade det för mig då hon såg det på TV . Där är min källa.
SEdan är det nog inget straffbart att åka med och vara berusad, det är nog så att själva drickandet i och på fordon som är förbjudet, verkar mer logiskt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
14
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar