Akvarium

Äh jag kör igång en tråd om akvarium @Micke.T travar säkert :) så får ge honom lite skjuts.

Blev så himla sugen på märket Akvastabil som Micke tipsade om. Ett 720l blir för stort för vårt hus men ett 576l hade jag kunnat tänka mig. Med nuvarande möblering så skulle jag kunna få in ett 275l. Spanar på detta Akvastabil Move 275
Finns ett snyggt akvastabil 360 :)
Sedan har Juwel ett snyggt möbelakarium på 240 liter, betydligt billigare men snyggt:)har ett själv;)

Kommer ihåg mitt akvarie intresse 1983 när jag jobba på flyget i Linköping..skapa ett saltis med vitt korallgrus och blåa korall berg i ett 230 liters med reningsverk utanför. Även levande korall fanns i akvariet.

Putsar räkorna var fascinerande, då dom kittlade in en backande fisk mot gömman och påbörjade samma sak som vi gör på Statoil när bilen är full i "salt":)

Gick nog över "nivån" balans då jag öste i mer o mer spännande arter för att imponera på min vänskaps krets å hemma fester. Drak fisken vart toppen på kulmen då den både var giftig som en kobra och likaså vacker i sina fenor...
SmartSelect_20220122-171409_Chrome.jpg

Fisken eller "abborren" mata jag fyra till sex ggr med billiga neonisar då den är glupsk, såg att räka för räka försvann med...

Sen kom ödeskvällen, maxparty i lägenheten o knökfullt :confused:. Polarna från hemma fick för sig att bjuda drakfisken på öl vilket resulterade senare på obalans och draken simma runt på sidan i cirklar...full o ivrigt petande av hjälpsamma kompisar då överdelen o glastäckning var borta så stack jag mig i pekfingret...

Gick nog över "nivån" balans då jag öste i mer o mer spännande arter för att imponera på min vänskaps krets å hemma fester. Drak fisken vart toppen på kulmen då den både var giftig som en kobra och likaså vacker i sina fenor...
SmartSelect_20220122-171409_Chrome.webp

Fisken eller "abborren" mata jag fyra till sex ggr med billiga neonisar då den är glupsk, såg att räka för räka försvann med...
Har levande föda i kylen, tetror låter makabert :oops:
20220122_172856.webp

Då passar juwel 240 eller 350 liter:)
Juwel Rio heter serien.
Ja jag har nu kollat på dem. Verkar prisvärda. Ett litet minus i mitt tycke är att dom är så pass mycket högre än vad dom är djupa. Visst man får en stor framruta men kommer ihåg från tiden då jag höll på att jag inte gillade när förhållandet djup/höjd skiljde så mycket. Dom två största Akvastabil så är detta värde samma och inte så stor skillnad på dom två mindre karen.

Numer Har jag bara korallerna kvar i ett tomt aquarium...Tog tag i mig själv o börja dyka, bättre upplevelse o med bra utrustning fota jag det marina i det vilda istället. Om nytt aquarium då känns det mera som ett placerat i köket...samma som i Korea :tongue_transparent:

Tillbaka
Topp