Aircon

Utsidan på utedelen, den varvar inte samma hela tiden, dvs anpassar efter behov. Och därför bättre att ta till en större som då inte behöver gå för full maskin, sen vad de kallar inverter är inte alltid samma som inverter i Europa. för mig är inverter en annan mening. Invertera= vända . Köper du en luft/ luft värmepump i Sverige så har du både värme och AC funktion
Inverter
Inverterare eller inverter kan avse: Negation – en logisk grind som utför en negation. Växelriktare – en omvandlare från likström till växelström.

Utsidan på utedelen, den varvar inte samma hela tiden, dvs anpassar efter behov. Och därför bättre att ta till en större som då inte behöver gå för full maskin, sen vad de kallar inverter är inte alltid samma som inverter i Europa. för mig är inverter en annan mening. Invertera= vända . Köper du en luft/ luft värmepump i Sverige så har du både värme och AC funktion
Vi har både kyl och värme funktion på en av våra två Mitsubishi Inverters i Thailand. Varför inte båda har det har jag ingen aning om.

Måste fråga, var sitter den här sk 'invertern'? Innomhus eller på utsidan?
Inverterteknik är en elektronisk digital styrning istället för av eller på med äldre med termostat.

Några kretsar i ett kretskort.

Den sitter i utedelen och en sensor inne ger information om effekten ska ökas eller minskas genom att reglera varvtalet på kompressorn.

Inverter används till svetsar, mikrovågsugnar, elverk, kyl, frys, omvandla 12v likström till 220 växelström från solpaneler mm

Ok, man/jag undrar då om temperaturen var utomhusaggregatet spelar någon roll,eller är det på något sätt kopplat till inomhusgrejen?
Det sitter då sensorer i innerdelen som talar om vilken effekt det behövs för tillfället, gissar på att den går fullt tills inställd temp är uppnådd samt sedan efter behov. Ytterdelen bör sitta så luftigt som möjligt, men gärna skydd från sol och även i viss mån regn

Inverterteknik är en elektronisk digital styrning istället för av eller på med äldre med termostat.

Några kretsar i ett kretskort.

Den sitter i utedelen och en sensor inne ger information om effekten ska ökas eller minskas genom att reglera varvtalet på kompressorn.

Inverter används till svetsar, mikrovågsugnar, elverk, kyl, frys, omvandla 12v likström till 220 växelström från solpaneler
Anser att det uttrycket "inverter" har missbrukats ordentligt

Anser att det uttrycket "inverter" har missbrukats ordentligt
Det låter bra, säljer bra men är väl som med bilar, finns inga kvar med förgasare utan det är insprutning med digital elektronik som styr via sensorer.

Tor inte det är så dyra komponenter till en AC eller svets med inverter.

Faktum är det mesta billigare nu än för 20år sedan.

Det låter bra, säljer bra men är väl som med bilar, finns inga kvar med förgasare utan det är insprutning med digital elektronik som styr via sensorer.

Tor inte det är så dyra komponenter till en AC eller svets med inverter.

Faktum är det mesta billigare nu än för 20år sedan.
Så är det säkert, vad jag menade var just missbruk av benämningen inverter, ex 12v till 220v 50m hz krävs en CONVERTER =omformare , inte en Inverter, bara såsom jag ser på det som tekniker. Det är som du skriver säljande, fråga en säljare hur denna inverter fungerar eller vad det är :laugh2: :laugh2: :laugh2: :laugh2: Hur fungerar en inverter. som en elektronisk reostat skulle jag vilja säga , dvs en steglös reglering

Så är det säkert, vad jag menade var just missbruk av benämningen inverter, ex 12v till 220v 50m hz krävs en CONVERTER =omformare , inte en Inverter, bara såsom jag ser på det som tekniker. Det är som du skriver säljande, fråga en säljare hur denna inverter fungerar eller vad det är :laugh2: :laugh2: :laugh2: :laugh2: Hur fungerar en inverter. som en elektronisk reostat skulle jag vilja säga , dvs en steglös reglering
Kärt barn har många namn.

Inverter, spänningsomvandlare, converter, strömomvandlare eller växelriktare. Olika namn på samma produkt.
En inverter omvandlar batteriets likström till växelström ifrån batteriet till ett vägguttag med precision..

Den elektroniska styrningen är skillnaden mot äldre teknik.

Idag behöver man inte ställa in något själv utan det går automatiskt.

Är väl så med all elektronik idag att dom fungerar med olika spänning i vägguttaget och justerar till rätt.

Senaste modell eller en utgången ur sortimentet.
Här finns särskilda butiker som bara handlar med äldre modeller.
Ej använda från fabrik och lager.
Fast det är inte samma status.
30-40% nersatt pris.
Det som är skillnaden är köldmediet. Dom äldre eller billigare har R410a som köldmedia medan dom nya har R32.
R410a är mycket dyrare i inköp därför är dom billigare. Nuförtifen har dom flesta inverter styrda kompessorer.

Det som är skillnaden är köldmediet. Dom äldre eller billigare har R410a som köldmedia medan dom nya har R32.
R410a är mycket dyrare i inköp därför är dom billigare. Nuförtifen har dom flesta inverter styrda kompessorer.
Är det ingen skillnad på kompressorn i en vanlig AC och i en Inverter AC?

Jag har fått för mig att en vanlig på fullt kräm låter mer jmf med en Inverter på full spetta. Eller är det bara inbillning?

Inte alls. Jag brukar bygga/montera ihop mina datorer själv men har inte helt koll på var alla komponenter är tillverkade. Bilen är en 20-25 år gammal Toyota pickup, förmodligen tillverkad i Thailand.
Toyotan är monterad i Thailand med de flesta komponenter tillverkade i Kina.

@Zebbe36

Det är också så här, när vi kommer till en gammal AC anläggning så finns det en möjlighet att byta ut R410a köldmediet till ett annat nummer(har tyvärr inte för tillfället det i huvudet)och det är aningens miljövänligare än R410a, det är framtaget för att AC anläggningen inte ska tappa effekt vilket den skulle gjort om man använder sig av det miljövänliga R32.

Ny installation på dotterns skola
1638187320675.jpg

1638187320777.jpg

Rengöring av AC, Laem Cha Bang, container hamn.
1652556372767.webp

1652556372941.webp

1652339755053.webp

Ett problem är att butiker som PowerBuy, Tesco Loutus, Big C och andra säljer just dessa AC:n till väldigt låga och lockande priser.
Medans vi som jobbar med att göra rätta installationer som är anpassade för lokalen/rummet med rätt BTU gör det lite svårare för oss att övertala kunden att detta är rätt alternativ som naturligtvis vill ha ett billigt alternativ.

JBK Air Supply Co. Ltd.
Chonburi, Thailand

@JBK.Ltd./Berra

Tillbaka
Topp