Aircon

Ska du vara någon längre tid så måste man ha A/C.
Visserligen är jag själv ganska acklimatiserad vad det gäller temperaturen men problemet, som jag ser det, är främst luftfuktigheten och snart går vi in i den "värsta" perioden på året.

/ SatanG
Finns en anledning till att folk bor norrut. Lungcanser pga inkompetenta guvernöver får man ta som en bonus.

Köp där installation, garanti och service ingår.
Köp inte någon unit utan installation och anlita inte någon utomstående för installation.

Gärna 50% högre effekt än rummets volym behöver.
Då går en inverter på lägre varvtal och blir nästan ljudlös.

Håller med, sista ac vi köpte var på 30k BTU.
Valde denna gången Carrier delvis pga att det är vad 7/11 butikerna använder, de borde ju ha koll tänkte vi och hittills klockrent.
Kyler ner hela nedervåningen på nolltid utan att gnälla.

I sovrummen sitter det japanare, Mitsubishi tror jag. Skulle bli knäpp om man var tvungen att ha "vanliga" ac, låter ju som jetmotorer och skulle inte ta emot såna om de så var gratis.

/ SatanG

Valde denna gången Carrier delvis pga att det är vad 7/11 butikerna använder, de borde ju ha koll tänkte vi och hittills klockrent.

I sovrummen sitter det japanare, Mitsubishi tror jag. Skulle bli knäpp om man var tvungen att ha "vanliga" ac, låter ju som jetmotorer och skulle inte ta emot såna om de så var gratis.

/ SatanG
En gång inverter och sen alltid inverter.
Ljudlös, jämt inomhusklimat och halva elförbrukningen.
Här sitter det två Samsung och en Daikin alla inverter med väggfäste för utedelen monterade på andra våningen och man märker inte när dom är igång alls mer än en grön diod på innedelen.

/ SatanG
Säljs det annat än inverter idag?
Vi fick 4st ingick i husköpet enda vi behövde göra var visa va ville ha dom uppsatta.

Säljs det annat än inverter idag?
Vi fick 4st ingick i husköpet enda vi behövde göra var visa va ville ha dom uppsatta.
Beror nog på marknader, en inverter är i alla fall 50% dyrare i inköp.
Det säljs mer inverter i städer med större medelklass både vad gäller AC och kyl/frys.

I många hotell vi bott på senare år är det mest vanliga termostatstyrda monterade även på nyare ställen.
Är det tio våningar blir det många units.

När vi hyr condo privat är det nästan alltid inverter.

Beror nog på marknader, en inverter är i alla fall 50% dyrare i inköp.
Det säljs mer inverter i städer med större medelklass både vad gäller AC och kyl/frys.

I många hotell vi bott på senare år är det mest vanliga termostatstyrda monterade även på nyare ställen.
Är det tio våningar blir det många units.

När vi hyr condo privat är det nästan alltid inverter.
OK, fått för mig här när jag går på butik att nytt idag är det inverter men som sagt inte insatt fick ju mina gratis men bilden jag fått när jag gått på butik.

OK, fått för mig här när jag går på butik att nytt idag är det inverter men som sagt inte insatt fick ju mina gratis men bilden jag fått när jag gått på butik.
Besök ett byggvaruhus i lite enklare områden och jämför.
Sen vet du ju inte om hur många som säljs av varje typ.
Misstänker att du bara ser utvalda visningsexemplar i butiken.

Jag har köpt två stycken dom 3 senaste månaderna en daikin och en samsung på dom ställena jag kollade så var det nästan bara inverter inte så stor skillnad nu pris mässigt .

Jag har köpt två stycken dom 3 senaste månaderna en daikin och en samsung på dom ställena jag kollade så var det nästan bara inverter inte så stor skillnad nu pris mässigt .
Det var mitt intryck också. Kan det skilja typ 2 000 baht på ett 9 000. BTU aggregat?

Det var mitt intryck också. Kan det skilja typ 2 000 baht på ett 9 000. BTU aggregat?
Senaste modell eller en utgången ur sortimentet.
Här finns särskilda butiker som bara handlar med äldre modeller.
Ej använda från fabrik och lager.
Fast det är inte samma status.
30-40% nersatt pris.

Själv har vi två mitsubishis inventers till sovrummen och det är suveränt. Till vardagsrummet köpte vi en stor daikin utan inverter för rummet är enorm och trots det kostade den över 30 000b. Agregatet utanför låter som en lastbil och det hade nog inte gått och köra den på natten för grannarna

Själv har vi två mitsubishis inventers till sovrummen och det är suveränt. Till vardagsrummet köpte vi en stor daikin utan inverter för rummet är enorm och trots det kostade den över 30 000b. Agregatet utanför låter som en lastbil och det hade nog inte gått och köra den på natten för grannarna
Låter som liknande combo vi har. Kommer byta det stora aggregatet mot två mindre Inverters i framtiden

Ja det är nog så ibland har dom kampanj senaste blev en Samsung 24000 btu den var nästan 15000 billigare än motsvarande daikin men vi får se hur bra den är!
Samsung är i alla fall inget Kina märke.

Daikin, som jag också har och gillar, kanske lever lite på sitt goda rykte.

Jag ville köpa LG, men installatören envisades med Daikin.

Vi har haft kortslutningar i Samsung. På grund av Geckos som tar sig in i och orsakar kortslutning i kretskortet.

Senast i en Mitsubishi Mr Slim inverter. Det gick på garantin då den var mindre än ett år gammal. I annat fall skulle det ha kostat fyra till fem tusen att byta kretskortet.

Reparatörerna säger att det är ett vanligt problem och rekommenderar non inverter.

Är väl inget positivt om du är del i elräkningsbetalningen hemma, blir snabbt svensk elkostnad.
Försöker minska ac användandet hemma, bara nattetid.
Ja du vet, det är småpotatis jämfört med alla andra "kostnader" :laugh2:. Vi är ju där endast 8 nätter. Har dessutom inte varit till Thailand på 4 år nu, så är inte lika acklimatiserad som du

Tror inte detta ämne tillhör de mest intressanta för er, men tänkte dock berätta hur det tycks bli: Svärmor har idag beställt ett aggregat från någon butik i Khunhan, Haier inverter 15000BTU för 15000THB installerat. Så även om man inte själv är på plats tycks det gå sunt till ;). Installation blir den 14:de, hoppas den fortfarande funkar den 2.5, då jag tänkte sova "med den".

Haier är ett bra märke, @Matts1965

Tillbaka
Topp