แมงดา eller Maengdaa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Ja nu har jag testat den har beromda "Dolksvansen" som vi hade i en trad som jag inte kommer ihag nu.

Pa Thai ar det แมงดา maaeng[sup]M[/sup] daa[sup]M[/sup]. Man ater alltsa rommen pa detta djur och det finns val olika tillagningar antar jag, det som min Linda gjorde till mig var ungefar som Som Tham, strimmlade gronsaker, chili, lime, fishsauce osv, syrligt.

Men nagon hojdare vet jag inte om det var, inget som jag skulle springa benen av mig for att ata igen, men nu har jag smakat och inte var den giftig heller, for jag lever ju i allra hogsta grad och inte ar den giftig som den dar blasfisken fran Japan inte.

Men Jo-Be, har inte helt fel i den traden om "dolksvansen", det finns tydligen en viss giftighet som thailandarna kallar for ยาเมาดำ yaa[sup]M[/sup] mao[sup]M[/sup] dam[sup]M[/sup], liknande som nikotinforgiftning eller alkoholforgiftning och kan ge upphov till magproblem och yrsel om jag nu uppfattat Linda ratt, hon har ju problem ibland att forklara pa engelska.

Kanske Pirran och Phen kan forklara vad det egentligen ar. Men forst och framst maste dessa romkorn skoljas val och sedan ligga i hett vatten cirka 10 minuter for att kunna atas, men dodligt ar det inte.

Ja sa var det med detta ;D

Mvh Peter :wai:

"legolas " sa:
Ja och så var det samma jäkla tråkiga recept igen även på denna ingrediens....strimmlade grönsaker, chili, lime, Nambaa o.s.v. alltid detsamma. [¤#@@¤%ผีสาง@¤] va tråkig mat de stackars thaiarna har!!!!!

Nä tacka vet jag en hel kokt special på Franks gatukök i Mölndal, Göteborg
;D ;D ;D

Ja, precis som jag sa, inte skulle jag springa benen av mig for att ata den en gang till ;D, men god bacon kakade jag i Krabi, javligt god faktiskt!

Men det finns ju god thaimat som passar dig Lego, du har val inte glomt Moo Naam Dtook som jag visade dig i Chaiyaphum, dar du fick det utan krydderierna och det var ju mumma tyckte du ju och sen har du ju Moo Yaang, grillat helstekt gris men knaprig sval...slufsi slufsi.

Hej insayt!

แมงดา maaeng daa finns 2 typ i Thailand som många äter.
แมงดาทะเล maaeng daa tha-leah .Horseshoe crab De lever i havet .Det kostar granskar dyrt.
แมงดานา - maaeng daa naa แมงดาที่อยู่ในทุ่งนา สามารถใช้ประกอบอาหารได้ de lever i sötvatten ( risfält)(Insect) Kan användas för att tillaga den.

Jag tror att du har ätit Khai maaeng daa tha-laeh ไข่แมงดาทะเล (och du åt yum khai maaeng daa)
Khai maaeng daa kan vara farliga med giftig ..men det beror på kunskap och förstod TUR haha..
förgifta= illamående, Andnöd,domningar runt munnen och tungan förlamning eller dödsfall.m.m

De gifter som tål hög värme. mest dödsfall träffas i Rayong.Chonburi,Samut Prakan, och Chachoengsao.

Sen får Phen förklara mer .

hahaha! Ja Lego du ar for rolig!

Tack Pirran, jag har varit sa spand pa att fa veta om detta djur och nu klarnade det annu mer. Jo det jag at ar ju Khai maaeng daa tha-laeh ไข่แมงดาทะเล (och du åt yum khai maaeng daa).

Men samtidigt skall vi ju veta att mycket mat som vi ater, maste forst behandlas pa ett eller annat satt innan vi kan inta det. Ta stenmurklor denna gudomliga svamp, ar ju giftig om man inte forst forvaller den tva ganger och aven da finns gift kvar, bonor vilda av alla slag ar ju mer eller mindre giftiga, finns Lektiner i de och om man ater for mycket raa kan det ge upphov till forgiftningssymtom. Al t ex ar ju ocksa giftig i stora mangder, da den ar asatare.

Sa visst ar kunskapen viktig om hur maten vi ater skall tillagas. Faktiskt at Linda lite av denna dolken och det tog inte mer en 5 minuter sa borjade hon ma illa...hahaha, hon sa att man maste vanja sig vid att ata den och jag sa att det var forsta gangen jag at den, men jag har val sa mycket gifter redan i kroppen, sa inget biter val ;D ;D.

Na skamt och sido, jag kommer inte ata den igen, for det var inget speciellt, men Jo-Be maste ju fa viss upprattelse har och samtidigt tycker jag ju att det ar markligt att man inte kan finna nagon info pa Internet om detta, markligt. Kanske nagon har kan hitta info, spelar ingen roll om det ar pa thai, for vad ar det i dessa romkorn?

Linda pekade pa cigaretterna och sa inside same och vad ar det da, hoga halter av tjara eller vad da?? Ja sokandet efter kunskapen gar vidare ;D

"ระวังอันตราย” บริโภคแมงดาทะเล

นายแพทย์วีรพล นิธิพงศ์ นายแพทย์สาธารณสุขจังหวัดสมุทรปราการ กล่าวว่า สำนักงานสาธารณสุขจังหวัดสมุทรปราการ ขอเตือนประชาชนให้ระวังการบริโภคแมงดาทะเลชนิดที่เรียกว่า แมงดาถ้วย แมงดาไฟ หรือเหรา

เนื่อง จากไข่แมงดาชนิดนี้มีสารพิษที่ทนทานต่อความร้อน อาการเกิดขึ้นภายหลังจากรับประทานไปแล้วประมาณ 30 นาทีถึง 2 ชั่วโมง จะมีอาการคลื่นไส้ อาเจียน ชาบริเวณที่ริมฝีปาก ลิ้น ปลายมือ ปลายเท้า การทำงานของหัวใจช้าลงถึงขั้นหยุดหายใจ ทำให้ผู้ป่วยเสียชีวิตได้

ทั้งนี้ อาการจะมากหรือน้อยขึ้นอยู่กับปริมาณการบริโภค ลักษณะแมงดาถ้วยลำตัวเล็ก หางกลม ไม่มีสัน บางตัวลำตัวสีแดง ตา สีแดง มีพิษ เรียกว่าแมงดาไฟหรือเหรา ส่วนแมงดาที่ไม่มีพิษ ได้แก่ แมงดาจาน หรือแมงดาหางเหลี่ยม ลำตัวใหญ่ หางเป็นสามเหลี่ยมมีสันเป็นหนามเล็กๆ ตาไม่มีสีแดง

จึง ขอแนะนำให้งดการการรับประทานไข่แมงดาทะเลในช่วงเดือนมกราคมถึงเดือนมีนาคม เนื่องจากมีความเป็นพิษสูง เพราะระดับพิษขึ้นอยู่กับฤดูกาล หากไม่ทราบวิธีการนำแมงดาทะเลมาปรุงเป็นอาหาร ไม่ควรรับประทานอย่างเด็ดขาด เนื่องจากปัจจุบันยังไม่มียารักษาพิษของแมงดาทะเลโดยตรง วิธีที่ดีที่สุดคือรีบนำผู้ป่วยส่งโรงพยาบาล เพื่อให้แพทย์รักษาให้เร็วที่สุด

Från
http://www.thaihealth.or.th/healthcontent/news/13405

"legolas " sa:
Pirran, sänd inte såna här goa mail innan han skall gifta sig (hahaha) han är en enveten faan och ger sig aldrig innan han översatt vad du skrivit, och då blir giftemålet försenat och bruden blir deprimerad...... ;D ;D ;D

hahaha, ja du har nog ratt dar, far vanta tills jag kommer till svedal, sa att jag kan sitta i lugn och ro ;D, men det var ju bra att det fanns info i alla fall, tur att det finns folk som kan rota fram saker och ting :thumbsup:

"Phirawan " sa:
Vad rolig du är ..haha.

Ja, men Phirawan det ar ju viktigt...hahah ;D, men jag far ta det nar jag kommer hem, sakert en massa faktatermer mm och har ingen tid nu, men absolut skall jag ha reda pa vad ar det i dessa odjur..hahah ;D ;Daha??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp