Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej
Ska ner i december och fortsätta med husbygget. Dörrar ,fönster och dra lite el. Om man dra el till AC går de på 1 eller 3 faser i thailand?
En fas me 16 amp räcker säkert det är närmare 4000w Borde finnas i varje by i th kan jag ha fel ?
Alternativ svagare mot det lite dyrare el vad går det ut på ?Hej
När vi byggde vårt första hus och anslöt el så frågade dom om vi skulle ha AC och annat energikrävande, vi svarade då nej och då fick vi det billigare men svagare alternativet, hade vi sagt att vi skulle ha några AC aggregat, kanske spis, diskmaskin, micro och tvättmaskin o.s.v så hade vi varit tvungna att välja det lite dyrare alternativet med fler faser.
Men vi har ännu efter snart 20 år ännu inte installerat någon AC så det räckte gott med det billigare alternativet.
Mvh isan lover
Hej
Ska ner i december och fortsätta med husbygget. Dörrar ,fönster och dra lite el. Om man dra el till AC går de på 1 eller 3 faser i thailand?
Alternativ svagare mot det lite dyrare el vad går det ut på ?
Hej
Skillnaden är 1 fas eller 3 fas.
installation och avgift för 1 fas är billigare än för 3 fas, men priset per kW är det samma.
Mvh isan lover
tack för alla svar. vill ha ett hus med samma standard som i Sverige. tänkte koppla i varmvattenberedare också en dag. Kanske bäst dra in 3fas om det går eller?
tack för alla svar. vill ha ett hus med samma standard som i Sverige. tänkte koppla i varmvattenberedare också en dag. Kanske bäst dra in 3fas om det går eller?
Jag ser fram emot @Jo-Be s beskrivning av hur 1-fas och 3-fas fungerar. Eftersom han säger att han vet..@Isan Lover
Detta sa jag redan i min text:
Till 90% så har thai 1 fas inkopplat till sina hus, nyare husbyggen kan ha 3 fas indraget men det är nog inget görs om man inte specifikt säger till om det och troligtvis då också till en högre indragnings kostnad.
@Isan Lover , jag bara undrar hur om du vet hur 1fas respektive 3 fas fungerar.
Jag vet!
Jo-Be/JBK Air Supply Ltd.

Jag ser fram emot @Jo-Be s beskrivning av hur 1-fas och 3-fas fungerar. Eftersom han säger att han vet..
Kul att få del av den kunskapen.. Att någon kan förklara på ett enkelt sätt skillnaden.
Tror det är flera som inte vet. Men jättetrevligt att någon kan förklara det.
Om vi utgår från växelströmsläran... Varför är det olika beräkningar? Vad skiljer sig U och I, i 1-fas och 3-fas? Varför har man √3 ? Varför cos φ ?
Vad är P ? Vad är U ? Vad är I ? Är det samma U och I, i 1-fas som 3-fas ?
1-fas: P = U * I *cos φ
3-fas: P = U * I* √3* cos φ
Kan du förklara det så att någon begriper det?
Trevligt med kunniga personer som delar med sig av sin kunskap..
mvh
PEPSI
uppsäkringen , det är det det handlar om 16amp är som du säger att föredra, men samma pris per unit oavsettAlternativ svagare mot det lite dyrare el vad går det ut på ?
Vad är det som du vill veta? Vad utelämnade jag? @Jo-Be kan säkert förklara..Du utelämnade en hel del
Eller kommer det under nästa lektion? =)
Det är billigare att likrikta 1-fas än 3-fas.. Mindre komplicerat. Mindre mängd elektronik. I små applikationer. En 500 kW motor styrning via frekvensare driver man knappast med 1-fas.. "Jätte tjocka kablar" !!I nästa lektion kommer @Pepsi att gå igenom fasförskjutningar så vi slipper dra in dyr 1-fas i husen! Även varför 1-fas till 3-fas frekvensomriktare är billigare än 3-fas till 3-fas

Det låter knasigt med att ha 63 Ampere huvudsäkring till sitt hus.. Måste ju bli feta kablar för enbart 1-fas.De lägenheter o hus jag har sett på Koh Chang har samtliga haft 1 fas indragen, lite nyare installationer har 63 Ampere huvudsäkring i gruppcentralen, de flesta har sedan 4-8 grupper på vardera 16 eller 20 Ampere. Äldre installationer har ofta bara 32 Ampere huvudsäkring.
Om man bygger nytt och får ny el indragen skulle jag utan tvekan satsa på 3-fas, merkostnaden är relativt liten. Dessutom händer det ju ofta att en fas i ledningsnätet får avbrott medan de andra faserna har ström.
Om man installerar duschvärmare så brukar värmare upp tom 4,5 kW vara enfas. Vill man ha mera drag i duschen behöver man 6 kW eller mer, då rekommenderar jag 3 fas fram till värmaren.