Wai eller inte?

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Ska försöka att inte bli långrandig.. ::)

Men ni gubbar här "Waiar" ni thailändare?

En kort udda historia först:
Mitt EX och jag hälsade på hennes syster som var och fortfarande är en framgångsrik kycklinguppfödare en bit utanför pattaya.

Nåja var redigt uttråkad och knallade runt hennes farm och såg två gamlingar sitta på en klassisk vilohydda på styltor varpå min EX kom lubbande och sa att jag kunde hälsa på hennes "systers" "föräldrar"... Snarare morföräldrar i mina ögon som ägde hela skiten.
Tydligen miljonärer men EX'et sa att jag absolut inte fick Wai'a inför dom, fattade inte riktigt varför. Så bockade och tog i hand sen hade jag hundra gånger trevligare hos dom i hyddan än kärringarna i flaschiga huset, blev lite full på köpet. :)

Så till frågan: Brukar ni faranggubbar "Waia"?

Själv gör jag det aldrig utan kör med en artig bockning och ett "Sabai dee mai kap" samt ett ärligt leende, har alltid funkat för mig. ;)

Kan Phirawan eller någon som har koll på thaikultur och regler förklara varför jag i princip blev förbjuden att "waia"?

För att visa sin vördnad för uppförande av Thailand. en kultur av hälsning. Dags att träffas eller lämna tillsammans "wai" speglar artig Och respektera varandra. Förutom att ordet "Hello" och att uttrycka betydelsen "tacksamhet" och "ledsen" för att hylla att uttrycka vänskap, vänskap som är anpassade tradition vackra. Genom Pranam tum upp sidorna nära varandra till slutet av varje finger, ( Google)

Är din Ex- är ovän med dem eller är de yngre än dig?
Och vilka är de som du inte fick wai??
sorry jag förstår inte på din meningen.
förklarar mer då ..(jag är dålig på svenska)

Jag förstår vad du menar Phirawan, för det är väl så att yngre ska hälsa med wai mot dom äldre för visa respekt.

"Phirawan " sa:
För att visa sin vördnad för uppförande av Thailand. en kultur av hälsning. Dags att träffas eller lämna tillsammans "wai" speglar artig Och respektera varandra. Förutom att ordet "Hello" och att uttrycka betydelsen "tacksamhet" och "ledsen" för att hylla att uttrycka vänskap, vänskap som är anpassade tradition vackra. Genom Pranam tum upp sidorna nära varandra till slutet av varje finger, ( Google)

Är din Ex- är ovän med dem eller är de yngre än dig?
Och vilka är de som du inte fick wai??
sorry jag förstår inte på din meningen.
förklarar mer då ..(jag är dålig på svenska)
Jag är blott 36 (då runt28år) år ung och dom var närmare 80, det var "systerns" föräldrar enligt EX'ets utsago.

Jag är farang och hälsar som brukligt, inga konstigheter tycker jag och tror thailändarna uppskattar det mer än att en blek falang fånar sig med att waia som inte ens fattar innebörden.

Om dom var ovänner har jag ingen aning om..

Phirawan ska försöka förklara:

Om du möter en farang på hotellet och han waiar bara för att han antar att du är thailändare eller "bara" bockar eller nickar med ett leende som vi falanger med lite folkvett gör, vilket uppskattar du mest?

Hmm lite svårt att inte göra det till en ledande fråga samt spåra ur lite...

Jag är västerlänning och försöker inte vara Thai, svårt att förklara.

Anledningen att jag skrev inlägget var av ren nyfikenhet, vad kan det finnas för anledningar till att inte waia? Hela situationen var skum, nog därför jag minns det så väl fast det var så längesen.

"Kycklingen " sa:
Jag förstår vad du menar Phirawan, för det är väl så att yngre ska hälsa med wai mot dom äldre för visa respekt.

Det har du poäng!
Kategoriseras i två typer av respekt. Respekt eftersom fromhet person Något viktigt. Inklusive förverkligande.
Skyldigheten att respektera makten därför befarat. Och respekt på grund av bekännelser.
Exempel på respekt på grund av tro på partiet. Och erkänna skyldigheten, till exempel studenter höja elever visa respekt.
Respekterad lärare innan undervisningen börjar. Det gäller barn respektera sina föräldrar är släkt. Varor eller tid att hjälpa vuxna och yngre.
Jag respekterar din tacksamhet.
Exempel på sådana Wai andra typen runt saker, eftersom de är rädda att de kommer att göra ont. Respekt som att be om ursäkt för att generera mer brott.
Respekt till Förlåtande någon nära beteendet hos de fattiga. Vill du inte hylla något ansvar. Vad hände etc.
Den allmänna formen av respekt. Kan förklaras som Templet är. Eftersom du är en person som ärver buddhistisk meditation.(Google translate ) hoppas du förstår mer... :wai:

Ok, Wwax

Jag tycker att många thailändska uppskattar när farang wai-och säger "sà-wàt-dee krap"
Men när det gäller dig som fick inte wai..sorry vet inte vad din Ex.tänkte.. ??? ??? ???

"Phirawan " sa:
Ok, Wwax

Jag tycker att många thailändska uppskattar när farang wai-och säger "sà-wàt-dee krap"
Men när det gäller dig som fick inte wai..sorry vet inte vad din Ex.tänkte.. ??? ??? ???
Ok, Phirawan. :)

Vi vänder lite på saken.

Våran kung har varit på besök i Thailand många gånger men har aldrig sett honom wai men ändå är han respekterad.

Åhh är så virrig i allmänhet så att försöka förklara var jag vill ha sagt gör saken bara värre.. Lika bra att gå och lägga sig, att uttrycka mig enkelt i skrift är inte min forté. :)

Hoppas man inte framstår som aggresiv eller så, ibland är det bara så svårt att uttrycka sig.

Wwax
jag har träffat många faranger på hotell.
en del säger sà-wàt-dee krap" och en del Wai.

För mig nu för tiden tycker jag det räcker med säger "sà-wàt-dee krap" om plötsligt du och jag råkar möter...eller någon .
--.
Men om barn (farang) kommer med sina föräldrar och wai mig.Det tycket jag underbart..
Wai är alltid positiv till den person som gör. :thumbsup:

Du fatta va!! jag förstår dina meningar. :wai:

Waiar gör jag på känsla. Man behöver bara ett uns av förnuft, för att känna när det är rätt läge att waia, och inte.

På de flesta falangställen i södern ser det tämligen fjantigt ut när falanger ska waia till höger och vänster. Dessa falanger waiar ju till och med på Indiska skräddare som försöker pracka på dom kostymer och kavajer.

WAI på er :wai:

"Gazton " sa:
Waiar gör jag på känsla. Man behöver bara ett uns av förnuft, för att känna när det är rätt läge att waia, och inte.

På de flesta falangställen i södern ser det tämligen fjantigt ut när falanger ska waia till höger och vänster. Dessa falanger waiar ju till och med på Indiska skräddare som försöker pracka på dom kostymer och kavajer.

WAI på er :wai:

Waia på en djävla skräddare, skulle vara det sista för min del. Jag nickar och hälsar mest också, wai blir det oftast för äldre och om någon waiar till mig. Och munkar förståss. :wai:

Handlar inte alla möten om respekt eller vördnad inför den man möter. Med kroppsspråket visar man vad man vill uttrycka. Med en djup bugning och armarna efter sidorna visar i många kulturer den högsta graden av vördnad. Själv tycker jag att ju djupare bugning desto större vördnad/respek innför den man möter. Tillskillnad mot att möta en kompis då man bara nickar. Det kan väl aldrig misstolkas av någon. Hellre det än att försöka flamsa runt med händerna i ansiktet när det änndå kan bli fel.
Hälsar man på det sättet som man själv känner inför personen man möter så blir det aldrig fel och missupfatts inte.
Rolf ::)

Som Legolas skrev

"Till sist igen, krångla inte till det, se till att hälsa som du gör hemma, det uppskattas mycket härnere, och sist men inte minst. Känner du att du måste waia så är det nog bra om du lär dig att waia ordentligt efter reglerna.

För det HAR BETYDELSE var du sätter händerna med din wai. Ju högre upp på huvudet som du sätter ihop händerna vid waiandet, ju högre respekt har du för den du waiar, ok? Ett barn vajar du kanske nere vid struphuvudet. En munk kanske du waiar uppe vid hårfästet...."

Just sådant har jag faktiskt problem med.
Att man ska waia "med olik respekt" tycker jag är konstigt.
För mig känns det som att jag skulle värdera mig själv högre än någon som är yngre mig.
Samtidigt så respekterar jag inte någon bara p.g.a dom är gamla.

Det känns lite som indiens kastsystem för mig.

Hej "wai eller inte"

Tycker som det finns antydningar här "känsla", tycker själv att det inte är något problem. Man känner liksom på sig när man skall använda det. Min flickväns nära vänner (om det inte är yngre än mig), familjen (äldre), munkar (springer ju inte tvärs över gatan varje gång jag ser en munk), vid besök på olika instutitioner, ja där det helt enkelt känns rätt att göra det.

Min flickväns barn eller andra yngre än mig själv "waiar" jag inte. Det här med olika placeringar av händerna är ju sällan vi behöver att använda oss av, fingertopparna någonstanns vid nästippen eller mitten på näsryggen brukar funka bra i de allra flesta fall.

De gånger du måste ha fingertopparna ovan pannan kommer vi allra flesta aldrig att behöva använda oss av, då skall du ganska långt upp i hierarkin.

Som legolas sa "thailand är ju inget övernaturligt" på någotvis, leendet tror jag är långt mer viktigt en en wai. Jag går inte ständigt och tänker på hur jag skall bete mig i olika situationer utan det kommer så småning om av sig själv.

Mvh Peter :wai: (OBS!) titta på "Waien här, fingertopparna ungefär vid nästippen eller mitten av näsryggen och en liten bugning på huvudet, allt som behövs för att göra oss glada här på ChaiMai ;D

Ingen här har tagit upp varför Wai-hälsningen ser ut som den gör. Alltså varför man sätter ihop händerna i hälsningen.

Ursprunget är ganska enkelt, Man ville helt enkelt visa att man var obeväpnad! Häpp!

"insayt " sa:
Jäpp! Korrekt!

Du kan dina thailändare ;D

Mvh Peter

Tack.. Samma sak är det ju med våran handskakning, som kom till för flera hundra år sedan. Det var ju oxå ett sätt att visa att man var obeväpnad . Men hälsoinstitutet hade nog helst sett att vi "Wai:ade" istället för att ta i hand, och byter massor av bakterier med varandra ;)

Ja och samtidigt suttit på huk och brummat, istället för att sitta på en skitring ;D

Mvh Peter :wai:

"Gazton " sa:
Ingen här har tagit upp varför Wai-hälsningen ser ut som den gör. Alltså varför man sätter ihop händerna i hälsningen.

Ursprunget är ganska enkelt, Man ville helt enkelt visa att man var obeväpnad! Häpp!

Gazton.. ;D ;D :thumbsup:

"Gazton " sa:

Yay karate! (Kara 'tom', te 'hand')

Äff tre kvar till 100. :)

*host*, kram på er alla nyss hemkommen från en röjjarskiva. :-[

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp