Vinets förbannelse

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Birger

Nedtystad
.In vino veritas sade de gamla romarna och vad det betyder vet jag inte. Kanske var det grekiska. Eftersom jag varken talar latin eller grekiska är innebörden höljt i dunkel för mig. Det har nog ändå med vin att göra.
Anledningen till betraktelsen är att jag åker ner till byn den 4:e aprill och alltså befinner mig där den femte, ett offer för bakfylla och jetlag. För att inte dessutom behöva smälta bort i hettan, beslöt jag mig efter jul för att banta -ju magrare man är, ju bättre tål man hettan.
I vart fall är det så för mig. Sista gången jag äntrade en ring för att få stryk, vägde jag 76 kilo, och stryk fick jag. Då var jag 27. Se där! där har vi målet, jag skall alltså gå ner till matchvikt. För att åstadkomma detta uteslöt jag alla kolhydrater ur kosten och ersatte dom med broccoli. Också ölet måste jag offra! Segt. Mycket segt.
Nu lever ju inte människan av bröd allenast, utan den vuxne mannens diet kräver ju ett inslag av genever eller liknande( ja, jag snodde det i travesterad form av Albert Engström). Alltså återstår ren sprit eller torrt rödvin.
Sprit är lite brutalt, så vin fick det bli. Surt, beskt, bittert och unket rödvin, vars främsta fördel är färgen. Smaken är lite av galvaniserad plåthink, med lite rost och en boque av jordigt dike, men med eftersmak av surf(xxx)a och öppet avloppsdike, ett sånt där man kan se i Rangsith, där det flyter döda hundar i vattnet...

Rödvin är inte gott. I vart fall inte det billigaste.....

I alla fall kom den dag då jag vägt in tre dagar i följd och tagit ut medelvikten ( en gång i veckan, det är så man tar reda på vad man faktiskt väger) och klarat gränsen för mellanvikt. Tjugo år sedan sist! F-n, det måste ju firas. I går, fredag inköpte jag alltså med viss triumf sex stora starköl och nu skulle det firas med besked! Färdigt med jordsmakande, bläckigt rödtjut -det kan rödvinsvänstern behålla. Fram med en redig öl, dryck för en karl
Jag hällde upp en immande kall, njöt av kondensen på glaset, av den gyllene färgen och av förväntningarna. Avsmakade med andakt.

Det smakade f-n. Det var ju sött! Jag avskyr sött. Efter två månader utan kolhydrater i någon form har jag blivit så sockerkänslig att jag uppfattar öl som besk sockerlag, jag får knappt ner det. Inte ens en Chang verkar drickbar! Fast den är kall!

Tag lärdom av detta: drick inte vin, skadeverkningarna är förfärliga. Ni kan förlora "beertasten", en avskyvärd framtidsutsikt för en karl...

Styackarn inte lätt när ölen smakar piss 8) men grattis till din mellan vikt själv e ja nästan flugvikt ;) me både rövin o öl tillbelåtelse :)

Tur vi alla är olika, själv äter jag hur jag vill när jag vill och samma med alcon.
Har försökt ändra på det men ingenting hjälper så konstant vikt 60-62 kg får jag leva med. då har det ingen betydelse att ölen i magen kallar på mer :P :P :P

"Birger " sa:
In vino veritas, sade de gamla romarna och vad det betyder vet jag inte.

Birger! du var inte helt ute när du säger de gamla romarna sa det och det latinska ordspråket har du här nedanför med svensk översättning..

In vino veritas
I vinet finns sanningen.

Jo-Be

"legolas " sa:
Berralund har redan googlat fram det lite tidigare i tråden. men alltid bra med extrakoll på grejorna Jo-be... :wai: :wai: :wai:

Inte googlat på nätet utan i min egen hårddisk, minns faktiskt lite från det tid i min gröna ungdom när jag läste latin på Katedralskolan i Lund. Men mycket mer är det inte, det mesta är raderat för länge sedan.

"legolas " sa:
hahaha Birger!!!

Som du vet så har ju jag hållt på sedan i mars förra året med att köra den dieten som du kör med, alltså lägga ner de snabba kolhydraterna potatis ris och pasta, dock så skulle man med det som jag gick efter, dra i sig fett också, för fettet minsann tillgodogjorde kroppen sig i form av energi inte i form av fett. Till detta motion i hygglig dos varje dagm, alltså minst 30 minuter...

jag visste ju sedan tidigare att 30 minuter är rena rama löjan eftersom man ju inte bränner något alls innan åtminstone 20-25 minuters motionerande, så 5-10 minuters brännande varje dag skulle inte göra någon skillnad alls, så då körde jag med cykeln istället 2-4 timmar varje dag i sakta mak, inga hissnande hastigheter, ganska lugnt. Och på toppen av allt detta så skulle man käka NOLL socker tror jag , så man höll åldersdiabetesen under kontroll lite grand.

Gick ut stenhårt, och lossade de först 5 kilona snabbt som ögat. Det var säkert mest vatten tror jag som försvann. Sedan började jag slacka på sockret, jag har alltid älskat socker. Kunde vissa dagar dra i mig 4st Yoghurt.... Snart så började jag med bröd igen och ofta så tyckte jag att polarna ville dricka grogg.

jag fann mig snart tillbaka på min ursprungliga vikt på 97 kilo, och hade således cyklat alla dessa cykeldagar till ingen mer nytta än att hjärtat säkert var glad åt det och mina rygg och lårmuskler, men inte fan vikten...

Vill med detta bara säga BRA GJORT BIRGER. du har en kanonvilja och har tydligen en bra motivation...... Lycka till med fortsättningen. Får jag fråga dig... hur lång tid tog det innan du inspåg att du kunde vara utan sockret och att suget liksom försvann??

legolas

Tack för det välvilliga berömmet, men jag tror inte jag riktigt förtjänar det! Jag är så lyckligt lottad att jag aldrig haft smak för sött och jag har turen att vara galen nog att faktiskt gilla broccoli. Det hjälper ju. Och jag har alltid tränat, sen jag var tolv och det hjälper ju också. När jag går upp i vikt beror det på slarv och för mycket öl och på att min hustru göder mig.
Men en grej är viktig, när man "kolhydratbantar", som det hette på sextiotalet för LCHF är inget nytt: om man slarvar med socker måste man planera det! Om man tar en söt youghurt kickar man upp blodsockret och får ett insulinpåslag och så länge man har insulin i blodet måste man undvika fett! Det är ju insulinet som gör det möjligt för kroppen att lagra fett och insulinet får också kroppen att välja kolhydrater för förbränning. Två timmars cykling med en fet fläskportion i magen och hög insulinhalt får kroppen att tömma glucogenreserverna -men Du förbrukar inget fett!
Det här är ju i princip fel, men i praktiken blir detta resultatet.
Äter man nada kolhydrater, men fet mat, kommer kroppen att gå in i "ketos", dvs ämnesomsättningen ställer in sig på ren fettförbränning precis som hos en jagande inuit. Tre dagar är det lite jobbigt och man kan lukta rätt illa innan processen är igång. Men sedan mår man fint och man går ner i vikt.
Men man får inte bryta ketosen! Får kroppen välja mellan att förbränna lågoktanigt fett eller högoktaniga kolhydrater, väljer den alltid att förbänna kolhydraterna och spara fettet. Dricker man öl blir det ännu värre, då väljer kroppen "jetbränslet" alkohol först.
Jag skulle nog nått målet snabbare om jag avtått från vinet också, men det får vara måtta på späkningarna ! Får jag inte bli mätt, så måste jag väl åtminstone få bli full!

det e inte alkoholen som gör er tjocka utan tilltugget ;D
Ja har samma problem som dig där kjelletrycker i mig det mesta men inget händer

sen e det inte alcon som skadar utan omgivningen ;)

"legolas " sa:
Birger, tackar för din utläggning. Nu fick jag tips på flera saker som är skitbra att veta......

Alltså om jag käkar sötsaker, så hindrar det min kropp att förbränna fettet???? Så bort med sockret och bort som jag gör nu de snabba kolhydraterna och ät kött fisk och fett samt grönsaker och motuionera på det, så blir allt till det bästa. Det är vad du säger va...??

Ja, ungefär. Fast det är nog bättre auktoriteter än jag som säger det. Men det funkar och som regel bra. Och jag vet inte om man måste vara absolut slavisk, det tycks funka att äta "grova" kolhydrater i måttlig mängd (typ havregrynsgröt, om man nu inte skulle kunna leva utan det...) men då kan man inte äta för mycket fett.

Birger

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp