Teenkai gott eller inte?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

Mille1000

Gäst
En fråga.. Äter ni Teenkai dvs ”Hönefötter” jag kan icke äta dessa det är en mentaltvärnit för min del,
Tjejen älskar det naturligtvis,
Vi satt på mat-torget i Ubon Ratchathani och tjejen frågade vad jag ville ha att äta, som så många gånger förr så sa jag: äh jag tar samma som du... OK sa hon Tom Yam noodlesoup with chicken.. var på jag säger ”utan ben tack” å det var ju en jäkla tur att jag sa det.. för i hennes tallrik så var det mycket ben och bråsk (hönefötter). Så vad säger ni som har Thai fruar, och ni som reser mycket i Thailand, är jag ovanligt kräsen eller är det fler som inte gillar att äta fötter?

Jag fick snabbt upp kameran och tog denna bild:

Teenkai.webp

Näpp!!!

Det blir inget av sånt matätande, fötter använder man till att gå med inte ätas, det samma gäller inkokta grisfötter i gelé, huvaligen!!! :o :o :o
Att frugan älskar att trycka in en å annan tass i ansiktet, det får stå för henne, men jag brukar ta utav soppan själv och klämma i lite griskött alternativ kyckling och gör en egen variant.
Själva soppan tycker jag att har en lagom stark smak, i min mening och passar utmärkt i min anpassade matlagning... :thumbsup: :D

Jo-Be

Har smakat.
Men det blir ju mycket arbete för att få i sig duglig mängd med kött. Dom är ju mest i vägen för all annan mat.
Nej, bort med fötterna och in med riktig mat.

Äter heller inte fötter eller något annat "äckligt" så länge jag betalar för maten själv.
Men jag skulle kunna tänka mig ändå att ha fötter i maten istället för buljong vid behov.
Blir jag bjuden på maten skulle jag nog antagligen smaka först innan jag bestämmer mig för att äta eller inte.

Visade tråden för tanten, men till min stora förvåning säger hon att hon inte gillar teenkai :) men hon gillar tydligen tudkai ? svansen på kycklingen ;D ;D

"matteisurin " sa:
Visade tråden för tanten, men till min stora förvåning säger hon att hon inte gillar teenkai :) men hon gillar tydligen tudkai ? svansen på kycklingen ;D ;D

Jag har aldrig ätit teenkai, men kan tänka mig det, grisfötter är ju läckerheter och i Indien har de fårfötter istället och det är smaskens, men det där du menar tudkai, är väl samma som "prästanäsan som de säger i Skåne, alltså tappen på kycklinggumpen och den är ju smaskens den med :wai:

Mvh Peter :wai:

Käkade det en gång i Penang på en kinesisk restaurang, satt med ett gäng inhemska gäster. Soppan var god men fötterna var ingen hit för mig fett och brosk. Men det som var jobbigast för mig var att dom andra spottade ut ben och brosk på bordet.

"legolas " sa:
Insayt!!!
Har du lagt a
v med språket eller???? Tudkai - teenkai??? Jag trodde att kai var ägg???? och att kyckling höna tupp var ghai?????

;D ;D ;D

Hahaha, ja där tog du mig på bar gärning, nja jag tänkte nog inte på det helt enkelt, men om vi då skall vara petiga så om du vill transkribera kyckling, så skall du inte ha "h", eftersom ไก gai[sup]M[/sup], inte är ett aspirerande k eller g, utan är kgai alltså ett mellanting mellan g och k, när man uttalar ไก. Om du vill ha ägg skall det transkriberas Kh, alltså Khai eftersom det är ett aspirerande "K", när du uttalar ไข่ khai[sup]L[/sup]

Lyssna här på Ägg hur det låter http://www.thai-language.com/id/131102

... och lyssna på hur det låter när en thai säger kyckling http://www.thai-language.com/id/131097 du hör att det är inte ett rent "G", utan mer som G-K och absolut inte någon aspiration i uttalet.

Så där fick du tillbaka din travare ;D ;D ;D

Jag har testat men hittade inget ätbart i de, bara skinn och ben. Men de ger smak i grytan och om det finns annat i grytan så äter jag det.
Vi har teenkai hemma alltid och hon äter de varje vecka 1-2 ggr.
Elmer

"legolas " sa:
jag tycker med glimten i ögat att det är lite ordbajseri. jag bor här, jag har inte råd att snubbla på med grammatik och sådan skit. Ägg heter khai med eller utan h och kycklingeländet heter ghai med eller utan h....

Detta vet jag och kommer att dö med den vetskapen..... Kom hit, drick grogg med mig, så skall jag få dig att se med klarare ögon din grammatikakrobat!!!
;D ;D ;D

Hahaha, oroa dig inte, bara jag slipper is i ölen, jo men ger man sig in i leken... vet la du. ;D ;D ;D

Tjejen lagar allt som oftast god mat men vissa rätter klarar jag inte av att äta... Senast vi besökte Thaibutiken i Göteborg så fick hon syn på Hönefötter i frysdisken, 1kg kostar 29.90:- Visst sa jag köp vad du vill :) Väl hemma på kvällen så kokades det och nästa dag då fick jag Spagetti Lao och Hönefötter till lunch, Men det är ju bara skin, brosk, senor och ben... så nää jag åt bara nudlarna denna gången också.. Är det någon mer här på forumet som serveras dessa??

fossingar.webp

"Mille1000 " sa:
Tjejen lagar allt som oftast god mat men vissa rätter klarar jag inte av att äta... Senast vi besökte Thaibutiken i Göteborg så fick hon syn på Hönefötter i frysdisken, 1kg kostar 29.90:- Visst sa jag köp vad du vill :) Väl hemma på kvällen så kokades det och nästa dag då fick jag Spagetti Lao och Hönefötter till lunch, Men det är ju bara skin, brosk, senor och ben... så nää jag åt bara nudlarna denna gången också.. Är det någon mer här på forumet som serveras dessa??

Jag har provat på frivillig basis. Frugan äter "delikatessen" med största förtjusning, men jag avstår vänligen med bestämt. Så jag håller med dig, tillbehören smakar betydligt bättre.

"Mille1000 " sa:
Jag har också provat denna maträtt och hittade inte heller något ätbart i fötterna. Min fru kunde äta dessa varje dag, säger hon.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp