Powerbank

A

Anonym

Gäst
Som jag tror jag berättade tidigare köpte vi några powerbank i Thailand sist.

Den ena tog ju säkerhetspersonalen då den var för stor att ta med sig på planet. Men grabbens som var lite mindre kom med.

I förra veckan så gick knappen till ficklampan sönder så lampan gick inte släcka. La den i bastun så den skulle få ladda ur sig. Kollade så inte batteriet gick varmt ...

Idag när jag kollade lyste den fortfarande en vecka senare ... bra kräm i dessa.

En lysdiod kanske går på 20 mA det blir ju 24 * 20 mAh per dygn = 480 mHA. Efter en vecka blir det ju 7*480 mAh det blir 3360 mAh. Så kanske lyser någon vecka till. Tror power banken var på 5000 mAh. Trodde inte på det, men var nog korrekt ...

Kanske inte så intresant ämne, men guldmedlem blv man kanske ... :D

Detta är ett hett ämne numera, max 10.000 av någon formel, effekt * spänning.
Tro i inte att incheckningspersonal har de senaste reglerna.
Dessutom bara i kabinbagage.
Batterier får inte checkas in numera.

Detta är ett hett ämne numera, max 10.000 av någon formel, effekt * spänning.
Tro i inte att incheckningspersonal har de senaste reglerna.
Dessutom bara i kabinbagage.
Batterier får inte checkas in numera.
Exakt, mein var på 10 000 mAh men (effekt * tid), men blev nekad, vilken den inte borde blivit ...de kollade dock om vi hade och om de var i kabinbagaget ...

Det får vara 100Wh. Detta gäller för alla flygbolag. Jag har en Anker powerbank på 20100 mAh. Nu kunde man ju tro att denna går över gränsen då den ger ut 5V, men så funkar det inte: 20100*5/1000=100,5 Wh.

Man bör istället veta hurdana celler använts inuti, och hur de är kopplade. Min powerbank är på 72,36 Wh, det står det även på den tillsammans med mAh värdet. Alltså i mitt fall räknas det med 3,6 V, vilket är spänningen på cellerna. Detta höjs sedan upp till 5V med hjälp av elektronik.

Har aldrig haft problem med att ta med denna på något flygplan. Som ni ser har jag tejpat över texten, för att det inte ska nötas bort. Kunde ju vara lite större text med.

Visa bilaga 61141

Senast redigerad av en moderator:
Det får vara 100Wh. Detta gäller för alla flygbolag. Jag har en Anker powerbank på 20100 mAh. Nu kunde man ju tro att denna går över gränsen då den ger ut 5V, men så funkar det inte: 20100*5/1000=100,5 Wh.

Man bör istället veta hurdana celler använts inuti, och hur de är kopplade. Min powerbank är på 72,36 Wh, det står det även på den tillsammans med mAh värdet. Alltså i mitt fall räknas det med 3,6 V, vilket är spänningen på cellerna. Detta höjs sedan upp till 5V med hjälp av elektronik.

Har aldrig haft problem med att ta med denna på något flygplan. Som ni ser har jag tejpat över texten, för att det inte ska nötas bort. Kunde ju vara lite större text med.

Visa bilaga 61141

Problemet är ofta att personalen vid säkerhetskontrollen inte vet detta, jag hade en powerbank som alltid gick igen kontrollen på ”Suvvan” vid internationella flygningar, men när jag gjorde en inrikesresa från Don Muang blev det tvärstopp och den beslagtogs.
Där räknade man på ett annat sätt. :( Allt över 10.000mAh var för mycket oavsett spänning.

Tror man att dessa inte togs tillvara och såldes i andra hand är man naiv.
Man vinner aldrig en sån kamp mot dessa tjänstemän i Thailand, Filippinerna, Indien och flera länder i SOA oavsett
IATA:s eller andra flygorgans regler ;)

Problemet är ofta att personalen vid säkerhetskontrollen inte vet detta, jag hade en powerbank som alltid gick igen kontrollen på ”Suvvan” vid internationella flygningar, men när jag gjorde en inrikesresa från Don Muang blev det tvärstopp och den beslagtogs.
Där räknade man på ett annat sätt. :( Allt över 10.000mAh var för mycket oavsett spänning.

Tror man att dessa inte togs tillvara och såldes i andra hand är man naiv.
Man vinner aldrig en sån kamp mot dessa tjänstemän i Thailand, Filippinerna, Indien och flera länder i SOA oavsett
IATA:s eller andra flygorgans regler ;)

Det lönar sig att printa ut föreskrifterna från respektive bolag man flyger med. Det skall inte överhuvudtaget ens räknas i mAh. Sedan visa upp pappret ifall det är problem. Kunden har alltid rätt gäller nog här med. Det är deras sak att bevisa motsatsen.
Jag har anlitat AirAsia och Thai Smile inom Thailand, inga problem. Har inte haft nåt papper heller, men kommer att ha i framtiden.

Det lönar sig att printa ut föreskrifterna från respektive bolag man flyger med. Det skall inte överhuvudtaget ens räknas i mAh. Sedan visa upp pappret ifall det är problem. Kunden har alltid rätt gäller nog här med. Det är deras sak att bevisa motsatsen.
Jag har anlitat AirAsia och Thai Smile inom Thailand, inga problem. Har inte haft nåt papper heller, men kommer att ha i framtiden.
Tror inte kunden alltid har rätt när det gäller förbud, där tar dom nog det säkra före det osäkra om dom inte vet.
Några ombord som blivit av med sina power banks här i Europa på flyg.

På flyg till USA har dom blivit ännu striktare.

Vissa flyg måste du ha alla batterier laddade, får inte ta med något oladdat batteri ombord.

Tror det var sist jag flög med Etihad inte säker så sa dom i högtalarna att alla batterier måste vara laddade när vi passerar säkerhetskontrollen på flygplatsen vid flygbytet annars kunde dom bli beslagtagna sa dom som anouncement i högtalarna innan vi landade.

En gång när jag gick igenom säkerhetskontroll kommer inte ihåg vilken flygplats fick jag starta min tablet för att visa att jag hade batterier på den.

Så man skall inte ta för givet att det är samma regler överallt.

Tror inte kunden alltid har rätt när det gäller förbud, där tar dom nog det säkra före det osäkra om dom inte vet.
Några ombord som blivit av med sina power banks här i Europa på flyg.

På flyg till USA har dom blivit ännu striktare.

Vissa flyg måste du ha alla batterier laddade, får inte ta med något oladdat batteri ombord.

Tror det var sist jag flög med Etihad inte säker så sa dom i högtalarna att alla batterier måste vara laddade när vi passerar säkerhetskontrollen på flygplatsen vid flygbytet annars kunde dom bli beslagtagna sa dom som anouncement i högtalarna innan vi landade.

En gång när jag gick igenom säkerhetskontroll kommer inte ihåg vilken flygplats fick jag starta min tablet för att visa att jag hade batterier på den.

Så man skall inte ta för givet att det är samma regler överallt.

Gammal tråd men måste fråga: Hur kommer det sig att batterierna måste vara fulla? Ett tomt batteri är ju ingen risk ifråga om kortslutning mm.

Det att du måste starta laptopen var nog bara för att bevisa att den var en vanlig laptop, och inte en bomb...

Batterierna skall var i Store mode , ca 3,7 inte fulla och inte tomma räkna på antal celler x 3,7 samt ma

Tillbaka
Topp