Borra brunn !

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tycker Mackes kalkyl verkar rimlig, om det nu tar två dagar för två män. I jonas fall var det en halvdag för en, blir väl en heldag med transport och förvberedelser, så hans 500 vra väl billigt. Nu hade ju denna borrare vill jag minnas äldre utrustning, kanske avbetald redan, sen kompispris och mat och dryck ....

Så Jonas pris var billigt men jag hade tagit det också! De 4500 som jag sparade kan jag ju ha roligare för ... :)

"mackes " sa:
Det är inte så att vi applåderar dagslöner på 350 baht men det är där man ligger i Thailand, det finns ingen anledning för oss att komma och spä på inflationen, den är illa nog som den är.

Att betala 4-dubbla priser slår blixtsnabbt tillbaka på vanliga Thai då priserna för borrningen garanterat kommer att höjas om de kan tjäna så mycket på farang.

Kalkyl för borrning efter vatten och då är det högt räknat:

2 man arbete i 2 dagar = 4*400 = 1 600
Transport 10 mil á 120 bath = 1 200
Utrustning 100 000 skrivs av på 100 jobb = 1 000
Ränta 10% på 100 000 / 12 mån = 10 000 / 12 = 800

Total 4 800 baht

Låter rimligt...och då tillkommer sen att betala för övrigt material, rör, pump, tank
osv. Kopplade in pump och tank vid mitt förra hus i Buriram..vill minnas att pumpen kostade 6000 bht, tanken 1200 bht(1000 lit plasttank) samt rör,arbete 5-600 bht. Frugan betalar sina "risarbetare 200 bht/dag...tror ingen är under 55-60 år :D
Är ingen förespråkare för att höja löner i onödan i byn...jag har ju tänkt att bosätta mej där för gott ju...och Jonas kalkyl tyckte jag var lite i lägsta laget..men naturligtvis..misstror jag inte han....olika förutsättningar ger olika kalkyler/kostnader :nod:

"legolas " sa:
En liten notering bara gällande Era kalkyler pojkar!!! Ni är medvetna om att Yinglack drev igenom trots motstånd 300 baht per dag i M/M-lön!!!

Inte 350 baht, och inte 400 baht.....

legolas
Helt rätt Lego. Minimilönen lär ligga på 300 THB/dag.
Thailand har bland de högsta lönerna i regionen.
Hur ska man värdesätta arbete som man får utför?
Byggjobbare i Sverige har löner som ligger långt över existensminimum så varför ite tillåta thaiare att få det lite bättre än vad som lagligen krävs? Om farangen har råd...
Nu ska inte lönerna överdrivas men en viss bonus kanske kan vara på plats om killarna gör ett proffsigt jobb?

"Sir One " sa:
Helt rätt Lego. Minimilönen lär ligga på 300 THB/dag.
Thailand har bland de högsta lönerna i regionen.
Hur ska man värdesätta arbete som man får utför?
Byggjobbare i Sverige har löner som ligger långt över existensminimum så varför ite tillåta thailändare att få det lite bättre än vad som lagligen krävs? Om farangen har råd...
Nu ska inte lönerna överdrivas men en viss bonus kanske kan vara på plats om killarna gör ett proffsigt jobb?
Tjejerna i Thailand utför ofta ett proffsigt jobb och bör också ha betalt över minimilönen i alla fall i Isaan. ;D ;D ;D

"mackes " sa:
Det är inte så att vi applåderar dagslöner på 350 baht men det är där man ligger i Thailand, det finns ingen anledning för oss att komma och spä på inflationen, den är illa nog som den är.

Att betala 4-dubbla priser slår blixtsnabbt tillbaka på vanliga Thai då priserna för borrningen garanterat kommer att höjas om de kan tjäna så mycket på farang.

Kalkyl för borrning efter vatten och då är det högt räknat:

2 man arbete i 2 dagar = 4*400 = 1 600
Transport 10 mil á 120 bath = 1 200
Utrustning 100 000 skrivs av på 100 jobb = 1 000
Ränta 10% på 100 000 / 12 mån = 10 000 / 12 = 800

Total 4 800 baht
Hur ofta borrar de i 2 dagar?
jag gissar att de är väldigt få gånger och att de då har fått borra 3-4 hål innan de stött på vatten, oftast räcker det med en borrning.
Och borren klarar många fler än 100 borrningar, säkert fler än 3000, så där får du också dra ner massor i din kalkyl.
Och då ser jag att man hamnar ungefär på 2,500, det som jag betalade ;-)

"Caveman™ " sa:
Hur ofta borrar de i 2 dagar?
jag gissar att de är väldigt få gånger och att de då har fått borra 3-4 hål innan de stött på vatten, oftast räcker det med en borrning.
Och borren klarar många fler än 100 borrningar, säkert fler än 3000, så där får du också dra ner massor i din kalkyl.
Och då ser jag att man hamnar ungefär på 2,500, det som jag betalade ;-)

Min kalkyl var gjord så att man skulle ha lite utrymme för vinst också, sedan skrev jag att det är högt räknat. Ungefär så här räknar företagare för att kunna lämna ett fast pris med alla risker inräknade och en rimlig vinst.

En annan variant är att räkna in allt i timpengen som då stiger något, då är det kunden som tar risken.

"mackes " sa:
Min kalkyl var gjord så att man skulle ha lite utrymme för vinst också, sedan skrev jag att det är högt räknat. Ungefär så här räknar företagare för att kunna lämna ett fast pris med alla risker inräknade och en rimlig vinst.

En annan variant är att räkna in allt i timpengen som då stiger något, då är det kunden som tar risken.
Räknar egenföretagaren(borraren i detta fall) på ditt sätt i Surin så blir han arbetslös :)
Vi pratar Thailand nu och då måste man tänka thaistyle.......

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp